Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Překlad Nového zákona od evangelického teologa a historika, prof. dr. Františka Žilky (1. června 1871 Dolní Rosička, okres Žďár nad Sázavou – 9. února 1944 Praha), vyšel poprvé v celku roku 1933. Následovalo dalších pět vydání, dosud poslední v roce 1970. Jde o překlad z řečtiny do soudobé češtiny, s využitím historicko-kritické metody jak při volbě originálních textů (edice Nestle – Aland), tak při samotném překladu. Žilkův překlad nese stopy ohledu na tradici bible kralické, která v první polovině 20. století nadále byla v protestantském prostředí hlavním textem k soukromé četbě i bohoslužbě. Nicméně se necítí vázán předchozí českou překladatelskou tradicí ani souběžným úsilím katolických překladatelů (zejména o 20 let starší Sýkorův překlad) a opouští do značné míry archaické tradiční obraty. Tím vyvolal ve své době živý ohlas a zůstává zajímavým dokladem i pro současné zájemce o hlubší poznání Písma.
Copyright: Digitální verze pro tento modul vychází z 6. knižního vydání. Současného držitele autorských práv nebylo možné identifikovat vzhledem k nevypořádaným převodům práv mimo rodinu F. Žilky, k nimž dle dostupných informací v minulosti došlo.
1 I první smlouva měla ovšem pravidla bohoslužby a uspořádanou svatyni.
2 Byl zřízen přední stánek, v něm byly svícny, stůl a předložené chleby, ten se nazývá »Svatyně«.
3 Za druhou oponou byl stánek nazývaný »Svatyní svatyň«;
4 obsahovala zlatý kadidelný oltář a truhlu smlouvy, se všech stran pokrytou zlatem, v ní byla zlatá nádoba s manou a hůl Aronova, jež vypučela, a desky smlouvy;
5 nad ní cherubínové Slávy, zastiňující slitovnici. O tom nyní nehodlám mluviti v podrobnostech.
6 Když je tak všecko zařízeno, do předního stánku stále vcházejí kněží konající bohoslužbu,
7 do druhého stánku jen jednou za rok sám velekněz, a to nikdy bez krve, kterou obětuje za sebe i za přestupky lidu spáchané z nevědomosti.
8 Tím naznačuje Duch svatý, že ještě není zjevná cesta do Svatyně, dokud ještě trvá první stánek,
9 což pro přítomný čas není leč podobenstvím, a dokud se v něm přinášejí dary a oběti, jež přece nejsou s to, aby učinily v svědomí dokonalým toho, kdo tak Bohu slouží,
10 poněvadž se týkají jen pokrmů a nápojů a rozmanitého omývání – samá zevnější pravidla určená jen do té doby, než nastane náprava.
11 Když se však objevil Kristus jako velekněz budoucích hodnot, vešel vyšším a dokonalejším stánkem, ne udělaným rukama, to jest nepocházejícím z tohoto tvorstva,
12 ani s krví kozlů a telat, ale s vlastní krví do Svatyně. Zjednal věčné vykoupení.
13 Neboť, jestliže již krev kozlů a býků a popel jalovice, kropící znečištěné, posvěcuje k čistotě těla,
14 oč více krev Krista, jenž věčným Duchem sám sebe jako oběť bez poskvrny obětoval Bohu, očistí vaše(a) svědomí od mrtvých skutků, abyste mohli sloužiti Bohu živému!
15 Proto jest prostředníkem nové smlouvy, aby povolaní přijali jako splnění slibu věčné dědictví, když již nastala smrt na vykoupení z hříchů spáchaných za první smlouvy.
16 Neboť kde je smlouva závěti(a) musí býti prokazována smrt toho, kdo učinil odkaz.
17 Smlouva závěti je platná jen při mrtvých, kdežto, dokud odkazatel žije, nemá ještě účinnosti.
18 Proto také ani první smlouva Božího odkazu nebyla zasvěcena bez krve.
19 Neboť, když Mojžíš oznámil všemu lidu všecky příkazy podle zákona, vzal krev telat a kozlů s vodou, s šarlatovou vlnou a yzopem, pokropil samu knihu i všechen lid
20 a řekl: »To je krev smlouvy, kterou o vás Bůh nařídil«.
21 Také stánek a všecko bohoslužebné nářadí pokropil krví stejným způsobem.
22 Ba skoro všecko se podle zákona čistí krví, a bez vylití krve není odpuštění.
23 »Obrazy nebeských zařízení« je nutno čistiti tímto způsobem, ale vlastní nebeská zařízení vyžadují vznešenějších obětí, než jsou tyto.
24 Neboť Kristus nevešel do svatyně udělané lidskou rukou, což není leč napodobenina té pravé, nýbrž do samého nebe, aby se zjevil před Boží tváří v náš prospěch;
25 také ne, aby často obětoval sám sebe, jako velekněz vchází do svatyně každého roku s cizí krví,
26 sic jinak by byl musil od stvoření světa častokrát podstoupiti utrpení. Ne tak! Ale zjevil se jen jednou na konci věků, aby svou obětí zrušil hříchy.
27 Jako jest lidem uloženo jednou umříti a potom nastane soud,
28 tak i Kristus byl jen jednou obětován, aby na sebe vzal hříchy mnohých a aby se podruhé objevil bez hříchu k spáse těm, kteří ho očekávají.