Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Svou první knihu jsem, Theofile, věnoval všemu, co Ježíš dělal a učil od začátku
2 až do dne, kdy byl vzat do nebe, poté co dal pokyny apoštolům, které si vyvolil působením Ducha Svatého.
3 Právě jim po svém utrpení mnohokrát prokázal, že žije; po čtyřicet dnů se jim zjevoval a mluvil s nimi o Božím království.
4 Tu když s nimi stoloval, nařídil jim, aby se nevzdalovali z Jeruzaléma, ale čekali tam na to, co přislíbil Otec, "na to," řekl,,,o čem jste ode mne slyšeli:
5 Jan, ten křtil vodou, vy však budete za několik málo dnů pokřtěni v Duchu Svatém.``
6 Byli tedy pospolu a oni se ho vyptávali: "Pane, teď, v tomto čase, obnovíš království v Izraeli?"
7 Odpověděl jim:,,Vám nepřísluší znát časy a chvíle, které z vlastní moci ustanovil Otec.
8 Obdržíte však sílu Ducha Svatého, který na vás sestoupí. Pak budete mými svědky v Jeruzalémě, v celém Judsku i Samařsku a až do končin země.``
9 Po těch slovech byl před jejich zraky vyzdvižen vzhůru a oblak jim ho vzal z očí.
10 A jak tam tak stáli a upřeně hleděli k nebi, jak odchází, hle, stanuli vedle nich dva bíle odění mužové;
11 řekli jim:,,Muži galilejští, proč tu stojíte a hledíte k nebi? Ten, který byl od vás vzat, týž Ježíš, takto přijde, stejně jak jste ho viděli odcházet do nebe.``
12 Pak se z Olivové hory vrátili do Jeruzaléma; není to daleko: tak jedna sobotní cesta.
13 Když vešli do města, vystoupili do horního pokoje, kde se obvykle zdržovali. Byli to Petr, Jan, Jakub, Ondřej, Filip a Tomáš, Bartoloměj a Matouš, Jakub, syn Alfeův, a Šimon Horlivec a Juda, syn Jakubův.
14 Všichni se jednomyslně a vytrvale modlili spolu s několika ženami, mezi nimiž byla Ježíšova matka Marie, a spolu s jeho bratry.
15 V těch dnech povstal Petr uprostřed bratří - byli shromážděni v počtu asi sto dvaceti osob - a řekl:
16 ,,Bratři, muselo se naplnit Písmo, kde promluvil Duch Svatý už Davidovými ústy o Jidášovi, jenž se stal vůdcem těch, kteří zatkli Ježíše.
17 Patřil k nám a dostalo se mu podílu na naší službě.
18 A hle, ten muž si z odměny za svůj zločin koupil pole, střemhlav spadl a rozpukl se a vyhřezly mu všechny vnitřnosti.
19 Mezi všemi obyvateli Jeruzaléma to vešlo natolik ve známost, že to pole bylo v jejich jazyce nazváno Hakeldama, to znamená ‘Pole krvavá’.
20 V knize Žalmů je totiž psáno: Ať se jeho přístřeší promění v poušť a nikdo ať tam nebydlí. A dále: Ať jeho úřad dostane jiný.
21 A tak je nutné, aby jeden z těch mužů, kteří nás provázeli po celou dobu, kdy mezi námi žil Pán Ježíš,
22 počínaje Janovým křtem až do dne, kdy byl od nás vzat, se stal spolu s námi svědkem jeho zmrtvýchvstání.``
23 Představili z nich dva, Josefa zvaného Barsabáš, kterému přezdívali Justus, a Matěje.
24 A pak se modlili takto: "Ty, Pane, jenž znáš srdce všech lidí, ukaž nám, kterého z těch dvou jsi vyvolil,
25 aby v apoštolské službě zaujal místo, které opustil Jidáš, a odebral se na místo své."
26 Pak losovali a los padl na Matěje, který byl přibrán do počtu dvanácti apoštolů.