Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Marné a klamné naděje si dělá pošetilec a sny dávají křídla hlupákům.
2 Je chytáním stínu a honbou za větrem, dbá-li se na sny.
3 Zrcadlo a sny jsou podobné věci: naproti tváři se ukazuje její obraz.
4 Co čistého lze získat z nečistého? Co pravdivého lze získat ze lži?
5 Hadačství, věštby, sny - samé marnosti - jsou sněním těhotné ženy.
6 Pokud nejsou seslány jako navštívení Nejvyššího, neber si je k srdci.
7 Sny zmátly mnoho lidí, kdo na ně spoléhali, ztroskotali.
8 Zákon se naplňuje beze lži a moudrost je dokonalá v upřímnosti.
9 Mnoho se poučil, kdo mnoho cestoval, a zkušený člověk mluví rozumně.
10 Kdo neprošel zkouškou, zná málo věcí, ale kdo cestoval, oplývá zkušeností.
11 Na svých cestách jsem mnoho viděl a pochopil jsem toho víc, než dokáži říci.
12 Mnohokrát jsem byl ve smrtelném nebezpečí a hle, jak jsem byl zachráněn:
13 Duch těch, kdo se bojí Pána, bude žít, neboť jejich naděje se opírá o toho, jenž může zachránit.
14 Kdo se bojí Pána, nemá z ničeho strach, nechvěje se, neboť Bůh je jeho naděje.
15 Šťastná duše toho, kdo se bojí Pána: o koho se to opírá a kdo je jeho oporou?
16 Oči Páně jsou upřeny na ty, kdo ho milují,; mocná ochrana, opora plná síly, přístřeší před větrem z pouště, stinné loubí proti polednímu žáru, ochrana před překážkami, zabezpečení proti pádům.
17 On pozvedá duši, rozsvěcuje oči, dává zdraví, život i požehnání.
18 Je výsměchem, obětuje-li se neprávem nabytý majetek, dary zlovolníků nejsou příjemné.
19 Nejvyšší nepřijímá příznivě oběti bezbožníků, hříchy neodpouští pro hojnost obětních zvířat.
20 Jako by se před otcem zabíjel syn, přináší-li se oběť ze jmění chudých.
21 Životem chudých je hubená strava, kdo je o ni připravuje, páchá vraždu.
22 Kdo svému bližnímu bere živobytí, zabíjí ho, kdo obírá dělníka o to, co je mu dlužen, prolévá krev.
23 Jeden staví, druhý boří, co z toho mají, ne-li trápení?
24 Jeden žehná, druhý proklíná, čí hlas Pán vyslyší?
25 Když se někdo očistí po doteku mrtvého a znovu se ho dotýká, nač mu je to jeho omývání?
26 Tak je s člověkem, který se postí za své hříchy, pak odejde a zase je páchá; kdo vyslyší jeho modlitbu? Nač mu to je, když se pokořuje?