Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 shromáždil se všechen lid jako jediný muž na prostranství před Vodní branou. Znalci Zákona řekli Ezdrášovi, aby přinesl knihu Mojžíšova zákona, jejž Jahve předepsal Izraeli.
2 Kněz Ezdráš tedy přinesl Zákon před shromáždění složené z mužů, žen a všech, kdo dospěli k rozumu. Bylo to prvního dne sedmého měsíce.
3 Předčítal z knihy na prostranství před Vodní branou od svítání až do poledne před muži, ženami a těmi, kdo dospěli k rozumu: všechen lid pozorně naslouchal knize Zákona.
4 Znalec Zákona Ezdráš stál na vyvýšeném dřevěném stupni, jejž pro ten účel postavili; vedle něho stáli: po jeho pravici Matitja, Šema, Anaja, Urija, Chilkija a Maaseja a po jeho levici Pedaja, Mišael, Malkija, Chašum, Chašbadana, Zekarja a Mešulam.
5 Ezdráš otevřel knihu před očima všeho lidu - stál totiž výše než všechen lid - a když ji otevřel, všechen lid povstal.
6 Tu Ezdráš velebil Jahva, velikého Boha; všechen lid se zdviženýma rukama odpověděl: „Amen! Amen!“ Pak se sklonili a tváří k zemi se před Jahvem klaněli.
7 (Jozue, Bani, Šerebja, Jamin, Akub, Šabtaj, Hodija, Maaseja, Kelita, Azarja, Jozabad, Chanan, Pelaja, což byli levité, vysvětlovali lidu Zákon a lid přitom stál.)
8 A Ezdráš předčítal z knihy Božího Zákona, překládal a vykládal: takto rozuměli tomu, co se četlo.
9 Tu řekl (Jeho Ctihodnost Nehemiáš a) znalec Zákona Ezdráš (a levité, kteří poučovali lid) všemu lidu: „Tento den je svatý Jahvovi, vašemu Bohu! Nebuďte smutní, neplačte!“ Všechen lid totiž, když slyšel slova Zákona, plakal.
10 Dále jim řekl: „Jděte, jezte tučné maso, pijte sladké nápoje a přineste podíl tomu, kdo nemá nic připraveno. Neboť toto je den svatý našemu Pánu! Nijak se nermuťte: Jahvova radost je vaší tvrzí!“
11 A levité uklidňovali všechen lid a říkali: „Mlčte: toto je den svatý. Nijak se nermuťte!“
12 A všechen lid odešel a jedl, pil, rozděloval podíly a oddával se velikému jásotu: pochopili totiž slova, která jim byla oznámena.
13 Druhého dne se hlavy rodin všeho lidu, kněží a levité shromáždili kolem znalce Zákona Ezdráše, aby zkoumali slova Zákona.
14 V Zákoně, který Jahve předepsal Mojžíšovým prostřednictvím, nalezli psáno, že Izraelité budou během svátku sedmého měsíce přebývat pod stánky
15 a že ve všech městech a v Jeruzalémě budou ohlašovat a rozhlašovat: „Jděte do hor a přineste odtud olivové, sosnové, myrtové a palmové větve i větve jiných listnatých stromů, abyste, jak je psáno, udělali stánky.“
16 Lid odešel: přinesli větve a udělali si stánky, každý na své střeše, ve svých dvorech, na nádvořích Božího Chrámu, na prostranství u Vodní brány a na prostranství u Efraimovy brány.
17 Celé shromáždění, ti, kteří se vrátili ze zajetí, tak postavilo stánky a bydlelo v nich - Izraelité nic takového neudělali ode dnů Nunova syna Jozua až do tohoto dne. A byl převeliký jásot.
18 Ezdráš předčítal každý den, od prvního do posledního, z knihy Božího Zákona. Po sedm dnů se slavil svátek; osmého bylo podle předpisu slavnostní shromáždění.