Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Tu stane spravedlivý plný sebe-lib důvěry před těmi, kdo ho utiskovali a pro jeho lopotu měli jen pohrdání.
2 Při pohledu na něho zneklidní hrozným strachem, užasnou, když uvidí, že on je zachráněn proti všemu očekávání.
3 Zachvátí je lítost a navzájem si řeknou s nářkem a stísněným dechem:
4 „Hle, ten, z něhož jsme si kdysi tropili posměch a jejž jsme my pošetilci stíhali pohanou! Jeho život jsme měli za bláznovství a jeho konec za bezectný.
5 Jak to, že tedy byl připočten k synům Božím? Jak to, že má podíl mezi svatými?
6 Ano, bloudili jsme mimo cestu pravdy; světlo spravedlnosti nám nesvítilo, slunce nám nevyšlo.
7 Sytili jsme se na stezkách nepravosti a záhuby, procházeli jsme neschůdnými pouštěmi a cestu Páně jsme nepoznali!
8 K čemu nám byla pýcha? Co nám prospělo bohatství a vychloubání?
9 To vše minulo jako stín, jako prchavá zvěst.
10 Tak jako loď, jež proplouvá vzdutou vlnou, a nelze najít stopu její plavby, ani brázdu po jejím kýlu ve vlnách;
11 anebo tak jako pták, jenž prolétá vzduchem, a nenajde se stopa po jeho letu; rozráží lehký vzduch, svými brky jej bičuje, ostrým svištěním jej roztíná, pohybem křídel si jím razí cestu a pak po jeho průletu nezbude žádná známka;
12 anebo tak jako šíp vystřelený k cíli; rozťaté povětří ihned zase splyne, takže se nepozná, kudy letěl.
13 Tak je tomu s námi: sotva jsme se narodili, zmizeli jsme a nemůžeme ukázat žádnou stopu ctnosti; vyčerpali jsme se ve své zlomyslnosti!“
14 Ano, bezbožníkova naděje je jako pleva unášená větrem, jako lehká pěna hnaná bouří; rozplývá se jako dým ve větru, pomíjí jako vzpomínka na hosta, jenž pobyl jeden den.
15 Ale spravedliví žijí navěky, jejich odměna je u Pána a Nejvyšší o ně pečuje.
16 Proto dostanou nádhernou královskou korunu a čelenku krásy z ruky Páně; neboť on je bude svou pravicí chránit a svou paží je jako štítem zakryje.
17 Jako zbroj si vezme svou žárlivou horlivost, vyzbrojí tvorstvo, aby zahnal své nepřátele;
18 jako krunýř si oblékne spravedlnost, jako přílbu si nasadí soud prostý záludnosti,
19 jako štít si vezme neporazitelnou svatost;
20 ze svého neúprosného hněvu udělá ostrý meč a vesmír s ním půjde do boje proti pošetilcům.
21 Jako dobře mířené šípy vyšlehnou blesky a mraky poletí k cíli jak z dobře napjatého luku;
22 prak vrhne kroupy nabité hněvem, vlny moře se proti nim rozzuří, řeky je bez milosti zatopí,
23 pozdvihne se proti nim mocný van a prověje je jako uragán. Tak nepravost zpustoší celou zemi a zloba pokácí trůny mocných.