Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Rukou svatého proroka dala zdar-lib jejich podnikání.
2 Prošli neobydlenou pouští a postavili si stany na nepřístupných místech.
3 Odolali svým nepřátelům a odrazili své protivníky.
4 Když měli žízeň, vzývali tě: ze strmé skály jim byla dána voda a z tvrdého kamene lék na jejich žízeň.
5 Neboť to, čím byli trestáni jejich nepřátelé, se jim stalo dobrodiním v těžkostech.
6 Ti měli pouze nevysychající zdroj řeky, již kalila krev smísená s blátem,
7 jako trest za rozkaz zabíjet děti, zatímco jim jsi dal proti vší naději hojnost vody
8 a na žízni, kterou tehdy pocítili, jsi ukázal, jak jsi ztrestal jejich protivníky.
9 Ze svých zkoušek, které přec byly jen milosrdným potrestáním, pochopili, jak trýzní hněvivý soud bezbožníky;
10 neboť je jsi zkoušel jako otec, jenž napomíná, ale ty druhé jsi ztrestal jako neúprosný král, jenž odsuzuje,
11 a oni se nablízku i v dáli trápili stejně.
12 Neboť je zachvátil dvojí žal a sténání při vzpomínce na minulost;
13 když se totiž dozvěděli, že právě to, co je trestá, je pro druhé dobrodiním, uznali Pána,
14 neboť toho, jehož kdysi dali odložit a potom s výsměchem zapudili, obdivovali, když ty události skončily, protože trpěli zcela jinou žízní, než byla žízeň spravedlivých.
15 Pro jejich hloupé a hříšné myšlenky, jež je zaváděly k uctívání nerozumných plazů a bídné havěti, za trest jsi na ně poslal spoustu nerozumných zvířat,
16 aby tak poznali, že čím kdo hřeší, tím bývá trestán.
17 Nic zajisté nebránilo tvé všemocné ruce - která z beztvaré hmoty stvořila svět -, aby na ně poslala spoustu medvědů či neohrožených lvů
18 nebo neznámá, nově stvořená divoká zvířata, plná zuřivosti, jež by soptila ohnivý dech, chrlila smrdutý dým nebo jimž by z očí sršely strašlivé jiskry,
19 zvířata schopná zničit je nejen svou zlobou, ale zahubit je už svým hrůzostrašným zjevem.
20 Ba i bez toho mohli jediným dechem padnout: pronásledovaní spravedlností, smetení dechem tvé moci. Ale ty jsi vše uspořádal s mírou, počtem i vahou.
21 Neboť tvá veliká moc je ti vždycky k službám, a kdo dokáže vzdorovat síle tvého ramene?
22 Celý svět je před tebou jako cosi, co vychýlí váhu, jako kapka ranní rosy, jež kane na zemi.
23 Ale ty máš se všemi slitování, protože vše můžeš, zavíráš nad hříchy lidí oči, aby se káli.
24 Miluješ totiž všechno, co je, a nemáš odpor k ničemu, co jsi udělal; neboť kdybys byl něco nenáviděl, nebyl bys to utvořil.
25 A jak by něco mohlo přetrvat, kdyby sis to nebyl přál? Nebo jak by se uchovalo, co bys nebyl povolal?
26 Ale ty šetříš vše, protože všechno je tvé, Pane, příteli života!