Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Překlad Nového zákona od evangelického teologa a historika, prof. dr. Františka Žilky (1. června 1871 Dolní Rosička, okres Žďár nad Sázavou – 9. února 1944 Praha), vyšel poprvé v celku roku 1933. Následovalo dalších pět vydání, dosud poslední v roce 1970. Jde o překlad z řečtiny do soudobé češtiny, s využitím historicko-kritické metody jak při volbě originálních textů (edice Nestle – Aland), tak při samotném překladu. Žilkův překlad nese stopy ohledu na tradici bible kralické, která v první polovině 20. století nadále byla v protestantském prostředí hlavním textem k soukromé četbě i bohoslužbě. Nicméně se necítí vázán předchozí českou překladatelskou tradicí ani souběžným úsilím katolických překladatelů (zejména o 20 let starší Sýkorův překlad) a opouští do značné míry archaické tradiční obraty. Tím vyvolal ve své době živý ohlas a zůstává zajímavým dokladem i pro současné zájemce o hlubší poznání Písma.
Copyright: Digitální verze pro tento modul vychází z 6. knižního vydání. Současného držitele autorských práv nebylo možné identifikovat vzhledem k nevypořádaným převodům práv mimo rodinu F. Žilky, k nimž dle dostupných informací v minulosti došlo.
1 Potom vešel do Jericha a procházel jím.
2 Hle, muž jménem Zacheus, vrchní celník, boháč,
3 toužil uviděti Ježíše, který je to, ale nemohl pro zástup, protože byl malé postavy.
4 I předběhl kupředu a vylezl na moruši, aby jej uviděl, poněvadž tudy měl procházeti.
5 Když Ježíš přišel k tomu místu, vzhlédl a řekl mu: „Zachee, sestup spěšně, neboť dnes musím zůstati v tvém domě.“
6 I pospíšil si, sestoupil a s radostí jej přijal.
7 Všichni, jakmile to uviděli, reptali a říkali: „Vešel k hříšníkovi jako jeho host.“
8 Zacheus přistoupil a řekl Pánu: „Hle, s polovici svého jmění, pane, dávám chudým; ošidil-li jsem koho o něco, vracím mu to čtyřnásobně.“
9 Ježíš mu odpověděl: „Dnes se dostalo spásy tomuto domu, vždyť je to také syn Abrahamův;
10 neboť Syn člověka přišel vyhledat a zachránit, co je ztraceno.“
11 Když všichni poslouchali, připojil podobenství, protože byl blízko Jeruzaléma a oni myslili, že se království Boží musí zjeviti najednou.
12 Řekl tedy: „Jakýsi urozený člověk odcházel do daleké krajiny, aby převzal království a pak se vrátil.
13 Zavolal si deset služebníků, dal jim deset min(a) a řekl jim: »Hleďte jimi těžiti, než se vrátím!«
14 Jeho spoluobčané ho nenáviděli a vypravili za ním poselstvo řkouce: »Nechceme, aby se tenhle stal nad námi králem«.
15 Když převzal království a vrátil se, poručil zavolati tyto služebníky, jimž dal peníze, aby zvěděl, co který vydělal.
16 Přistoupil první a řekl: »Pane, tvá mina vyzískala deset min k tomu.«
17 I řekl mu: »Nu dobře, dobrý služebníče; poněvadž jsi byl věrný v mále, měj moc nad desíti městy.«
18 Přišel druhý a řekl: »Tvá mina, pane, vyzískala pět min.«
19 Odpověděl tomuto: »I ty buď vládcem nad pěti městy!«
20 Třetí přišel a řekl: »Pane, hle, tvá mina; měl jsem ji uloženou v šátku,
21 neboť jsem se tě bál, poněvadž jsi přísný člověk, bereš, kde jsi nepoložil, a žneš, kde jsi nerozsíval.«
22 I řekne mu: »Podle tvých slov tě budu souditi, špatný služebníče! Věděl jsi, že jsem člověk přísný, beru, kde jsem nepoložil, a žnu, kde jsem nerozsíval.
23 Proč jsi nedal mých peněz do banky? A já bych si je po příchodu byl vybral s úrokem!« -
24 Těm pak, kteří stáli okolo, řekl: »Vezměte mu tu minu a dejte ji tomu, který má deset min!«
25 Odpověděli mu: »Pane, vždyť má již deset min!«
26 Pravím vám: Každému, kdo má, bude dáno, tomu však, kdo nemá, bude vzato i to, co má. -
27 Mimo to tyto mé nepřátele, kteří nechtěli, abych nad nimi kraloval, přiveďte sem a pobijte je přede mnou!“
28 Když to dopověděl, ubíral se kupředu cestou do Jeruzaléma.
29 Když se přiblížil k Betfage a k Betanii u hory jmenované hora Oliv, poslal dva ze svých učedníků
30 a řekl jim: „Jděte do vesnice před námi; jak do ní budete vcházeti, naleznete přivázané oslátko, na kterém ještě žádný člověk nikdy neseděl; odvažte je a přiveďte.
31 Kdyby se vás někdo zeptal: »Proč je odvazujete?,« odpovíte mu takto: »Pán ho potřebuje«.“
32 Ti, kdo byli vysláni, odešli a nalezli, jak jim řekl.
33 Když odvazovali oslátko, řekli jim jeho páni: „Proč odvazujete to oslátko?“
34 Odpověděli: „Pán ho potřebuje.“
35 Přivedli je k Ježíšovi, prostřeli své pláště na to oslátko a vysadili Ježíše na ně.
36 Když se ubíral dál, podstýlali mu na cestu své pláště.
37 Když se již blížil ke svahu hory Oliv, počala celá skupina učedníků radostně chváliti Boha silným hlasem za všecky mocné činy, které viděli,
38 a volali: „Veleben budiž ten, jenž přichází jako král ve jménu Páně! Na nebi pokoj a sláva na výsostech!“
39 Někteří farizeové ze zástupu mu řekli: „Mistře, zakaž to svým učedníkům!“
40 Odpověděl: „Pravím vám: Budou-li oni mlčeti, bude křičeti kamení.“
41 Když se přiblížil a spatřil město, zaplakal nad ním
42 a řekl: „Kéž bys poznalo aspoň v tento den i ty, co je ti ku pokoji! Ale i nyní je to skryto před tvýma očima.
43 Přijdou na tebe dni, kdy tě nepřátelé obklopí náspem, obklíčí tě a sevřou odevšad,
44 srovnají se zemí tebe i tvé děti v tobě, nenechají v tobě kámen na kameni za to, že jsi nepoznalo dobu, kdy tě Bůh přišel shlédnouti.“
45 Potom vešel do svatyně a počal vyháněti prodavače
46 řka jim: „Je psáno: »Můj dům má býti domem modlitby«, ale vy jste z něho učinili peleš lupičů.“
47 Denně učíval ve svatyni. Velekněží a zákoníci usilovali zahubiti jej, i předáci lidu,
48 ale nenalézali, co by měli udělati, neboť veškeren lid ho poslouchal a visel na něm.