Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Prchněte, Benjaminovi mužové, zprostředka Jeruzaléma! V Tekoji zatrubte na roh! Na Bet-Keremu vztyčte znamení! Neboť od severu se valí neštěstí, velká zkáza.
2 Tu krásnou, tu něžnou sionskou dceru já zničím!
3 Přicházejí za ní pastýři se svými stády! Kol dokola si postavili stany, každý spásá svůj díl.
4 Chystejte se k svatému boji proti ní! Vzhůru! Zaútočme v pravé poledne! Běda nám! Den se již naklání, prodlužují se večerní stíny.
5 Vzhůru! Zaútočme v noci, ať zničíme její paláce!
6 Neboť takto mluví Jahve Sabaot: Pokácejte stromy, před Jeruzalémem postavte násep: je to město, jemuž se dostane mého navštívení, není v něm nic než útlak.
7 Jako studna, jež dává prýštit své vodě, tak dává ono prýštit své zlobě. O násilí a plenění, o tom je tam slyšet; přede mnou jsou neustále nemoci a rány.
8 Naprav se, Jeruzaléme, jinak se má duše od tebe odvrátí, jinak z tebe udělám pustinu, neobydlenou zem.
9 Takto mluví Jahve Sabaot: Bude se paběrkovat, paběrkovat jako na vinici, co zbývá z Izraele; přejeď rukou jako česač hroznů po výhoncích!
10 - Ke komu mám mluvit, před kým svědčit, aby poslouchali? Hle: mají neobřezané ucho, nedovedou být pozorní. Hle: Jahvovo slovo jim je k smíchu, už se jim nelíbí.
11 Jsem naplněn Jahvovým hněvem, unavuje mě zadržovat ho! - Vylej ho tedy na dítě na ulici i na shromážděnou mládež. Zajati budou manžel i žena, i stařec, muž, jehož dny se naplnily.
12 Jejich domy připadnou jiným spolu s jejich poli i jejich ženami. Ano, vztáhnu ruku na obyvatele této země - Jahvův výrok!
13 Neboť od nejmenšího po největšího dychtí všichni po lupu; prorok i kněz, všichni žijí ve lži.
14 Lehkovážně ošetřují zranění mého lidu, když říkají: „Pokoj! Pokoj!“ A přitom žádný pokoj není.
15 Lpí na nich hanba pro jejich ohavné činy, ale oni hanbu už ani nepociťují, dokonce se už neumějí zardít. Proto padnou mezi těmi, kdo padají, klopýtnou, až je navštívím, říká Jahve.
16 Takto mluví Jahve: Zastavte se na cestách a hleďte, ptejte se na dávné stezky: která cesta vedla k dobru? Jděte po ní, a naleznete odpočinek pro své duše. Oni však řekli: „Nepůjdeme po ní!“
17 Ustanovil jsem vám strážné: „Pozor na znamení rohu!“ Oni však řekli: „Nebudeme si jich všímat!“
18 Nuže, národy, slyšte, poznej, shromáždění, co se jim přihodí!
19 Země, slyš! Hle, přivádím na tento lid neštěstí: je to ovoce jejich smýšlení, neboť nedávali pozor na má slova a pohrdali mým zákonem.
20 Co mi záleží na kadidlu dovezeném ze Šeby, na voňavé třtině z daleké země? Vaše celopaly se mi nelíbí, vaše oběti mi nejsou příjemné.
21 Proto takto mluví Jahve: Hle, postavím před tento lid překážky, o něž klopýtnou. Otec i syn, všichni zároveň, soused i přítel - zahynou.
22 Takto mluví Jahve: Hle, od severu přichází lid, velký národ povstává od končin země;
23 pevně svírají luk i kopí, jsou divocí a nelítostní; hlučí jako hučící moře; jezdí na koních, jako jeden muž jsou hotovi se bít s tebou, sionská dcero.
24 Dozvěděli jsme se tu zprávu, ruce nám ochably, zmocnila se nás úzkost, bolest, jakou mívá rodička.
25 Nevycházejte do polí, neodvažujte se na cesty, neboť nepřítel nosí meč: hrůza ze všech stran!
26 Dcero mého lidu, obleč si pytlovinu, vyválej se v popelu, truchli jak za jediného syna, hořce naříkej, neboť na nás znenadání přitáhne ten plenitel.
27 Ustanovil jsem tě k tomu, abys vyzkoušel můj lid, abys poznal a vyzkoušel jejich chování.
28 Všichni jsou vzpurníci vzpurní, rozsévači pomluv, tvrdí jako bronz a železo, jsou to samí zhoubci.
29 Měch supí, aby oheň pohltil olovo. Nadarmo se tavič snaží tavit, struska se neodlučuje.
30 „Stříbro na vyhození“ - tak se jim říká! Ano, Jahve je vyhodil do smetí.