Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Čtvrtého roku judského krále, Josiášova syna Jojakima, se Jeremiášovi ozvalo od Jahva toto slovo:
2 Vezmi si svitek a napiš na něj všechna slova, která se ti ode mne ozvala o Izraelovi, Judovi a všech národech ode dne, kdy jsem k tobě - v Josiášově době - začal mluvit, až podnes.
3 Možná, že až uslyší o všem zlém, co jim zamýšlím udělat, odvrátí se každý z Judova domu od své špatné cesty; pak jim budu moci odpustit jejich nepravost a jejich hřích.
4 Jeremiáš zavolal Nerijova syna Barucha a ten napsal na svitek, jak mu to říkal do pera, všechna slova, jež se prorokovi ozvala od Jahva.
5 Tehdy dal Jeremiáš Baruchovi tento příkaz: „Já už nemohu vstoupit do Jahvova Chrámu, mně se v tom brání.
6 Ale ty půjdeš a přečteš lidu v postní den ze svitku, který jsi napsal, jak jsem ti říkal do pera, všechna Jahvova slova v jeho Chrámě. Stejně tak je přečteš všem Judovcům, kteří přijdou ze svých měst.
7 Snad jejich úpěnlivá prosba Jahva obměkčí a každý z nich se odvrátí od své špatné cesty; neboť veliký je hněv a rozlícenost, jimiž Jahve tomuto lidu pohrozil.“
8 Nerijův syn Baruch se zachoval přesně podle příkazu, který mu dal prorok Jeremiáš, že má přečíst z té knihy Jahvova slova v jeho Chrámě.
9 Pátého roku judského krále, Josiášova syna Jojakima, v devátém měsíci, byl před Jahva k postu svolán všechen jeruzalémský lid a veškerý lid, který tam mohl přijít, ze všech judských měst.
10 Tehdy Baruch přečetl z knihy Jeremiášova slova; byli v Jahvově Chrámě, v síni Gemarjahua, syna písaře Šafana, na horním dvoře, u vchodu do Nové brány Jahvova Chrámu: slyšet mohl všechen lid.
11 Když Mikajehu, syn Šafanova syna Gemarjahua, vyslechl Jahvova slova z té knihy,
12 sešel do královského paláce, do písařovy síně. Tam zasedala všechna knížata: písař Elišama; Šemajahuův syn Delajahu; Akborův syn Elnatan; Šafanův syn Gemarjahu; Chananjahuův syn Sidkijahu a všechna ostatní knížata.
13 Mikajehu jim vypravoval o všech slovech, která uslyšel, když je Baruch předčítal lidu do uší.
14 Tehdy knížata jednomyslně vypravila k Baruchovi Netanjahuova syna Jehudiho a Kušiho syna Šelemjahua se vzkazem: „Vezmi ten svitek, z něhož jsi předčítal lidu, a přijď.“ Nerijův syn Baruch tedy svitek vzal a přišel za nimi.
15 Řekli mu: „Sedni si a předčítej nám to.“ A Baruch jim to přečetl.
16 Když uslyšeli všechna ta slova, zděšeně se obrátili jeden na druhého a řekli Baruchovi: „O tom všem nutně musíme zpravit krále.“
17 A vyptávali se
18 Barucha: „Pověz nám, jak jsi všechna ta slova napsal.“ Baruch jim odpověděl: „Jeremiáš mi je všechna říkal do pera a já jsem je inkoustem psal do této knihy.“
19 Tu řekla knížata Baruchovi: „Odejdi, ukryj se, a Jeremiáš také, ať nikdo neví, kde jste.“
20 Potom se odebrali ke králi do dvora paláce a svitek uložili v síni písaře Elišamy. A o celé té věci zpravili krále.
21 Král poslal Jehudiho pro svitek; on jej přinesl ze síně písaře Elišamy a předčítal ho před králem a přede všemi knížaty, jež stála kolem krále.
22 Král seděl ve svých zimních komnatách - bylo to v devátém měsíci - a před ním hořel v ohřívadle oheň.
23 Pokaždé, když Jehudi přečetl tři nebo čtyři sloupce, rozřezal je král písařovým nožíkem a házel je na oheň v ohřívadle, až celý svitek shořel v ohni ohřívadla.
24 Ale ani král, ani žádný z jeho služebníků nebyli zděšeni, když slyšeli všechna ta slova, ani si neroztrhli svůj šat;
25 a přece Elnatan, Delajahu a Gemarjahu na krále naléhali, aby svitek nepálil; ale on je neposlouchal.
26 A přikázal královu synovi Jerachmeelovi, Azrielovu synovi Serajahuovi a Abdeelovu synovi Šelemjahuovi, aby se chopili písaře Barucha a proroka Jeremiáše. Ale Jahve je ukryl.
27 Tehdy, poté co král spálil svitek se slovy, která napsal Baruch, jak mu je Jeremiáš říkal do pera, se Jeremiášovi ozvalo Jahvovo slovo:
28 „Vezmi si jiný svitek, napiš na něj všechna slova, která stála už v prvním svitku, jejž judský král Jojakim spálil.
29 A proti judskému králi Jojakimovi řekneš: Takto mluví Jahve. Ty jsi spálil ten svitek a přitom jsi řekl: ‘Proč se tam psalo: Je jisté, že přijde babylonský král, vyplení tuto zemi a vyhubí v ní lidi i zvířata?’
30 Proto mluví Jahve proti judskému králi Jojakimovi takto. Už nebude mít nikoho, kdo by zasedl na Davidův trůn, a jeho mrtvola bude vydána žáru dne i chladu noci.
31 Jeho samého, jeho potomky i jeho služebníky potrestám za jejich provinění; přivedu na ně, na obyvatele Jeruzaléma a na muže z Judy veškeré neštěstí, jímž jsem jim hrozil, aniž mě oni poslouchali.“
32 Jeremiáš vzal jiný svitek a předal jej Nerijovu synovi, písaři Baruchovi, který tam napsal, jak mu Jeremiáš říkal do pera, všechna slova knihy, kterou judský král Jojakim spálil. Navíc tam byla přidána mnohá slova jim podobná.