Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Český studijní překlad chce přinést současnému českému čtenáři kvalitní a přesný překlad Bible. Jde o překlad studijní, v co největší míře konkordantní a důsledný. Je určen především pro každodenní studium a výklad Písma Písmem. Jeho nedílnou součástí je proto bohatý odkazový a poznámkový aparát. Naší cílovou skupinou jsou hlavně lidé, kteří chtějí jít hlouběji „do Písma“, ale nemají znalost originálních biblických jazyků. Rádi bychom, aby tento nový překlad navázal na národní písmáckou tradici, na kvality a duchovní význam Bible Kralické. Cílem překladatelského týmu je umožnit českému čtenáři, neznalému původních biblických jazyků, bibli nejen číst, ale skutečně hloubkově studovat.
Čím se ČSP snaží dosáhnout svých cílů? Na rozdíl od většiny jiných překladů se u mnoha veršů snaží nabídnout nejen tu překladovou variantu, která je překladatelům nejbližší, ale v poznámce pod čarou i další možnosti. Pokud je to možné, snaží se být tzv. konkordantní – tedy stejné slovo v originálním jazyce překládat stejným českým slovem. Používá speciálně vyvinutý bohatý poznámkový aparát, který zahrnuje mimořádný záběr desítek tisíc jazykových, historických a výkladových poznámek a odkazů. Poznámky se zabývají textem a faktografií a vyhýbají se teologickým interpretacím. Tím je ČSP dobrým kandidátem pro široké využití všemi křesťany bez ohledu na církevní příslušnost. Obsahuje také dohromady 70 stran dalších příloh a map. Specialitou ČSP je také to, že při jeho vzniku byl využíván unikátní překladatelský software BTr, vyvinutý na míru vedoucím týmu A. Zelinou. ČSP nechce rezignovat ani na krásu. Je přeložen soudobou a srozumitelnou češtinou a jeho netradiční vazbu navrhl přední český výtvarník Aleš Lamr.
Přesné překlady Bible, které umožňují všeobecný přehled, ale i hlubší studium biblických událostí, existuje prakticky ve všech zemích západní kulturní tradice. Jmenujme nejznámější New American Standard Bible (1965-1677), New Revised Standard Version (1989) v angličtině, Revidierte Elberfelder (1993), Schlachter version (1951) v němčině. U nás podobné dílo nemohlo kvůli desetiletím totalitní nesvobody vzniknout. Zaplnění této mezery v duchovním i kulturním dědictví českého národa je úkolem současné generace, která k tomu má znovu všechny podmínky. Český studijní překlad Bible by měl svému čtenáři umožňovat, aby se ve své mateřštině co nejvíce přiblížil původnímu znění, způsobu myšlení a poselství Písma.
1 Tu odpověděl Elífaz Témanský. Řekl:
2 Cožpak bude mudrc odpovídat závanem vědomosti a naplní si břicho východním větrem?
3 Ospravedlňovat se slovem, které nepřinese užitek, a výroky, kterými člověk nic nezíská?
4 Ty chceš dokonce mařit Boží bázeň a omezovat rozjímání před Bohem.
5 Vždyť tvá zvrácenost poučuje tvá ústa, volíš si jazyk chytráků.
6 Vlastní ústa tě usvědčují z viny, nikoli já; tvé rty svědčí proti tobě.
7 Cožpak ses narodil jako první člověk, byl jsi zrozen dříve než kopce?
8 snad Nasloucháš Božímu důvěrnému sdělení, chceš omezovat moudrost jen na sebe?
9 Co víš, aniž bychom to věděli my? Čemu rozumíš, aniž by se to shledalo i při nás?
10 Mezi námi je také prošedivělý i kmet, ctihodnější věkem než tvůj otec.
11 Cožpak je ti málo Boží útěcha a slovo, kterým s tebou laskavě promlouvá?
12 Kam tě vede tvé srdce a proč se blýskají tvé oči,
13 že obracíš svůj hněv proti Bohu a necháváš ze svých úst vyjít takové výroky?
14 Co je smrtelný člověk, že by mohl být neposkvrněný a že by mohl být v právu, kdo se narodil z ženy?
15 Inu, on nevěří svým svatým ani nebesa nejsou v jeho očích čistá.
16 Tím spíše, když je to člověk ohavný a zvrhlý, muž, který pije zvrácenost jako vodu.
17 Chci ti něco sdělit, naslouchej mi, ať mohu vyprávět o tom, co jsem viděl,
18 co povídají moudří; nezatajili, co vědí od svých otců.
19 Jim jediným byla dána země a žádný cizinec mezi ně nepřišel.
20 Po všechny dny se ničema sám svíjí úzkostí; po vyměřená léta, jež byla uspořena pro násilníka.
21 Děsivý zvuk zní v jeho uších; v době pokoje na něho přijde ničitel.
22 Neuvěří, že se navrátí z temnoty, je vyhlédnutý pro meč.
23 Vyplašeně bloudí za chlebem — kde může být; ví, že den temnoty je mu pohotově po ruce.
24 Poděsí ho tíseň a sklíčenost, přemůže jej jako král přichystaný k útoku,
25 neboť vztáhl svou ruku proti Bohu, vypíná se proti Všemohoucímu.
26 Běží proti němu s drzou šíjí, s tlustými hřbety svých štítů.
27 Pokryl si totiž tváře svým tukem a nahromadil sádlo na slabinách.
28 A osídlil zničená města, měli domy, kde lidé nemají bydlet, které byly určeny, aby se staly hromadami kamení.
29 Nezbohatne a jeho majetek neobstojí ani neskloní k zemi svůj poklad.
30 Neujde temnotě, jeho ratolest vysuší plamen, zajde dechem jeho úst.
31 Ať nevěří v klam; svádí se, neboť klam bude jeho odměnou.
32 Naplní se mimo jeho čas, jeho mladý výhonek se nezazelená.
33 Jako réva setřese svůj trpký hrozen a jako oliva odvrhne svůj květ.
34 Vždyť shromáždění bezbožných je neplodné, oheň strávil stany milovníků úplatku.
35 Počali trápení a porodili nepravost, jejich lůno připravuje podvod.