Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Ježíš pak šel na Olivovou horu.
2 Avšak už za svítání byl opět tam v Chrámě a přicházel k němu veškerý lid, on usedl a učil je.
3 Zákoníci a farizeové přivedou jednu ženu přistiženou při cizoložství, postaví ji doprostřed
4 a říkají Ježíšovi: "Mistře, tato žena byla přistižena v cizoložství přímo při činu.
5 V Zákoně nám Mojžíš předepsal takové ženy kamenovat. Co tedy říkáš ty?"
6 Říkali to, aby ho zkoušeli a měli ho tak z čeho obvinit. Ale Ježíš se sklonil a začal psát prstem po zemi.
7 Když na něho nadále dotírali otázkami, vzpřímil se a řekl jim: "Ať ten z vás, který je bez hříchu, po ní první hodí kamenem!"
8 A opět se sklonil a psal po zemi.
9 Ale oni, když to uslyšeli, odcházeli jeden po druhém počínaje staršími; a on zůstal sám s tou ženou, která tam pořád stála uprostřed.
10 Tu se Ježíš vzpřímil a řekl jí: "Ženo, kde jsou? Nikdo tě neodsoudil?"
11 Řekla: "Nikdo, Pane." Tu Ježíš řekl: "Ani já tě neodsuzuji. Jdi a od nynějška už nehřeš."
12 Ježíš k nim znovu promluvil a řekl: "Já jsem světlo světa. Kdo mě následuje, nebude chodit ve tmě, ale bude mít světlo života."
13 Tu mu farizeové řekli: "Vydáváš svědectví sám sobě; tvé svědectví není právoplatné."
14 Ježíš jim odpověděl: "Třebaže vydávám svědectví sám sobě, je mé svědectví právoplatné, protože vím, odkud jsem přišel a kam jdu; ale vy nevíte, odkud přicházím ani kam jdu.
15 Vy soudíte podle těla; já nesoudím nikoho;
16 a jestliže já přece soudím, je můj soud pravdivý, protože nejsem sám; ale jsem tu já a ten, který mě poslal;
17 a je psáno ve vašem Zákoně, že svědectví dvou osob je právoplatné.
18 Já jsem to, kdo svědčí sám o sobě, a svědčí o mně Otec, který mě poslal."
19 Tu mu řekli: "Kde je tvůj Otec?" Ježíš odpověděl: "Neznáte mne ani mého Otce; kdybyste mě znali, znali byste též mého Otce."
20 Tato slova pronesl v pokladnici, když učil v Chrámě. Nikdo se ho nechopil, protože jeho hodina dosud nenadešla.
21 Ježíš jim dále řekl: "Odcházím a budete mě hledat a zemřete ve svém hříchu. Tam, kam jdu já, vy přijít nemůžete."
22 Tu Židé říkali: "Což sám sebe usmrtí, že říká: ‘Tam, kam jdu já, vy přijít nemůžete’?"
23 A on jim říkal: "Vy jste zdola; já jsem shůry. Vy jste z tohoto světa; já z tohoto světa nejsem.
24 Řekl jsem vám tedy, že zemřete ve svých hříších. Neboť neuvěříte-li, že Já Jsem, zemřete ve svých hříších."
25 Tu mu říkali: "Kdo jsi?" Ježíš jim řekl: "Od počátku to, co vám říkám.
26 Mám o vás mnoho co říci a co soudit; ale ten, který mě poslal, je pravdomluvný a já říkám světu, co jsem slyšel od něho."
27 Oni nepochopili, že k nim mluví o Otci.
28 Tu jim Ježíš řekl: "Až vyvýšíte Syna člověka, tehdy poznáte, že Já Jsem a že nečiním nic sám ze sebe, ale mluvím tak, jak mě naučil Otec,
29 a ten, který mě poslal, je se mnou; nenechal mě samotného, protože činím vždy to, co se jemu líbí."
30 Když takto mluvil, mnozí v něho uvěřili.
31 Tu Ježíš řekl Židům, kteří mu uvěřili: "Setrváváte-li v mém slově, jste opravdu mými učedníky,
32 a poznáte pravdu a pravda vás osvobodí."
33 Odpověděli mu: "Jsme Abrahámovi potomci a nikdy jsme nebyli u nikoho otroky. Jak můžeš říkat: Budete svobodní?"
34 Ježíš jim odpověděl: "Vpravdě, vpravdě vám říkám, každý, kdo se dopouští hříchu, je otrok.
35 Otrok nezůstává v domě navždy, syn tam navždy zůstává.
36 Osvobodí-li vás tedy Syn, budete skutečně svobodní.
37 Vím, jste Abrahámovi potomci; ale ukládáte mi o život, protože k vám neproniká mé slovo.
38 Mluvím o tom, co jsem viděl u svého Otce; a vy děláte, co jste slyšeli od otce svého."
39 Odpověděli mu: "Naším otcem je Abrahám." Ježíš jim říká: "Jste-li Abrahámovými dětmi, konejte Abrahámovy skutky.
40 A nyní mi ukládáte o život, mně, člověku, jenž vám říkal pravdu, kterou jsem uslyšel od Boha. To Abrahám nedělal!
41 Vy konáte skutky svého otce." Řekli mu: "Nenarodili jsme se ze smilstva; máme jen jednoho Otce, Boha."
42 Ježíš jim řekl: "Kdyby byl Bůh váš Otec, milovali byste mě, neboť z Boha jsem vyšel a přicházím; nepřicházím sám od sebe; ale poslal mě on.
43 Proč nerozpoznáváte mou mluvu? Protože nemůžete slyšet mé slovo.
44 Vy jste z otce ďábla, a co si váš otec žádá, to vy chcete činit. On byl vrah od počátku, a nestál v pravdě, protože v něm není pravdy: Když pronáší lež, mluví ze své vlastní podstaty, protože je lhář a otec lži.
45 Ale protože já říkám pravdu, nevěříte mi.
46 Kdo z vás mě usvědčí z hříchu? Říkám-li pravdu, proč mi nevěříte?
47 Kdo je z Boha, slyší Boží slova; neslyšíte-li, znamená to, že z Boha nejste."
48 Židé mu odpověděli: "Neříkáme správně, že jsi Samaritán a že máš zlého ducha?"
49 Ježíš odpověděl: "Nemám zlého ducha, ale ctím svého Otce, a vy se snažíte mě zneuctít.
50 Nevyhledávám svou slávu; je kdosi, kdo ji vyhledává a kdo soudí.
51 Vpravdě, vpravdě vám říkám, zachovává-li někdo mé slovo, neuzří nikdy smrt."
52 Židé mu řekli: "Nyní víme, že máš zlého ducha. Abrahám zemřel, proroci rovněž, a ty říkáš: ‘Zachovává-li někdo mé slovo, neokusí nikdy smrti.’
53 Jsi tedy větší než náš otec Abrahám, který zemřel? Zemřeli i proroci. Co ze sebe děláš?"
54 Ježíš odpověděl: "Oslavuji-li sám sebe, není má sláva ničím. Mne oslavuje můj Otec, ten, o němž vy říkáte: ‘Je to náš Bůh,’
55 a neznáte ho; ale já ho znám; a kdybych řekl: ‘Neznám ho,’ byl bych lhář, podobal bych se vám. Ale já ho znám a zachovávám jeho slovo.
56 Váš otec Abrahám zajásal při pomyšlení, že uzří můj den. Uzřel ho a radoval se."
57 Tu mu Židé řekli: "Padesát let nemáš a Abraháma jsi viděl!"
58 Ježíš jim řekl: "Vpravdě, vpravdě vám říkám, dříve než kdy byl Abrahám, Já Jsem."
59 Tu popadli kameny, aby je po něm házeli; ale Ježíš se vytratil a vyšel z Chrámu.