Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Ne, Jahvova ruka není tak krátká, aby nezachránila, ani není jeho ucho tak hluché, aby neslyšelo.
2 Vaše provinění však vyhloubila propast mezi vámi a vaším Bohem. Vaše hříchy způsobily, že vám skrývá svou tvář a nechce vás slyšet.
3 Vždyť vaše ruce jsou poskvrněny krví a vaše prsty zločinem, vaše rty mluvily lživě, váš jazyk přemítá o zlu.
4 Nikdo neobviňuje právem, nikdo upřímně nehájí. Důvěřuje se nicotě, mluví se klamavě, plodí se lopota, rodí se zlo.
5 Vyseděli zmijí vejce, tkají pavučiny. Kdo jejich vejce jí, zemře po nich; rozdrtí-li se, had z nich vyleze.
6 Z jejich plátna nebude šat, nebudou se moci odít svým dílem, jejich díla jsou špatná díla, v jejich rukou jsou činy násilné.
7 Jejich nohy běží ke zlu; spěchají prolévat nevinnou krev. Jejich myšlenky jsou špatné myšlenky, na jejich cestě jsou spoušť a ničení.
8 Nepoznali cestu pokoje, v jejich stopách nejde právo, vytvářejí si křivolaké stezky, nezná pokoj, kdokoli po nich kráčí.
9 A tak je právo daleko od nás, spravedlnost k nám nedosáhne. Očekávali jsme světlo, a hle, temnoty, jas, a kráčíme ve tmě.
10 Tápeme jako slepci, když hledají zeď, jako bychom neměli oči, tak tápeme. Za pravého poledne klopýtáme jako za soumraku, mezi zdravými jsme jako mrtví.
11 Všichni mručíme jako medvědi, jako holubice jen stále naříkáme; očekáváme soud, a nic! Záchranu, a ta je od nás daleko.
12 Neboť jsou četné naše zločiny proti tobě, naše hříchy svědčí proti nám. Ano, své zločiny máme před sebou a uznáváme svá provinění:
13 že jsme se bouřili, zapírali Jahva, přestali jsme chodit za svým Bohem; mluvili jsme o násilnosti a vzpouře, vymýšleli lež a přemítali o ní.
14 Odmítá se soud, spravedlnost je držena opodál, neboť na veřejném prostranství klopýtla pravda a přímost nemůže vejít.
15 Pravda zmizela; kdo se zdržují zlého, jsou oloupeni. Jahve to viděl, usoudil, že je zlé, když už není žádný soud.
16 Viděl, že tu nikdo není, podivil se, že nikdo nezasáhl, tu mu na pomoc přispěla jeho paže a jeho oporou se stala jeho spravedlnost.
17 Jako krunýř si oblékl spravedlnost, na hlavě má přílbici spásy, jako tuniku si oblékl šat pomsty, jako pláštěm se zahalil žárlivostí.
18 Podle skutků odplácí, rozlícenost protivníkům, potrestání nepřátelům, ostrovům splatí jejich mzdu.
19 A od západu se budou bát Jahvova jména a od východu jeho slávy, neboť on se přižene jako sevřená bystřina hnaná Jahvovým dechem.
20 Tu přijde na Sion vykupitel pro ty, kdo se v Jakubovi odvracejí od svého zločinu. Jahvův výrok.
21 A já, říká Jahve, toto je má smlouva s nimi: můj duch, jenž je na tobě, a má slova, jež jsem ti vložil do úst, neopustí tvá ústa, ani ústa tvého potomstva, ani ústa potomstva tvého potomstva, říká Jahve, od nynějška a navždy.