Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 A nyní slyš, Jakube, můj služebníku, Izraeli, jehož jsem vyvolil.
2 Takto mluví Jahve, jenž tě udělal, jenž tě utvořil od mateřského lůna, jenž tě podporuje. Buď bez obav, Jakube, můj služebníku, Ješurune, jehož jsem vyvolil.
3 Vždyť já vyleji vodu na žíznivou zemi a potoky na zemi vyprahlou, vyleji svého ducha na tvé plémě a své požehnání na tvé potomky.
4 Vzklíčí jako mezi pastvinami, jako vrby na břehu u vody.
5 Jeden řekne: Jsem Jahvův, a jiný se bude dovolávat Jakubova jména. Další si napíše na ruku: „Jahvův“, a pojmenují ho Izrael.
6 Takto mluví Jahve, král Izraele, Jahve Sabaot, jeho vykupitel: Já jsem první a já jsem poslední, kromě mne není Boha.
7 Kdo je jako já? Ať se ozve, ať to prohlásí a vyloží mi to; od doby, kdy jsem ustavil věčný lid, ať řekne, co se děje, a ať jim oznámí, co se má přihodit.
8 Neděste se, buďte bez obav, což jsem vám to už dávno neoznámil a nezjevil? Jste mí svědkové. Je snad nějaký Bůh kromě mne? Žádná Skála není, o ničem takovém nevím!
9 Nicotní jsou všichni, kdo vytvářejí modly, jejich nejlepší díla nejsou k ničemu! Jsou pro ně svědky, kteří nic nevidí ani nevědí, a tak oni budou pokryti hanbou.
10 Kdo zhotovil boha a odlil modlu, kteří nemohou být k ničemu?
11 Hle, všichni jeho ctitelé budou pokryti hanbou, stejně tak jeho tvůrci, kteří jsou pouhými lidmi. Ať se všichni shromáždí, ať předstoupí; ať je naplní zároveň úděs i hanba!
12 Kovář zhotovuje na žhavém uhlí sekeru, kladivem jí dává tvar, opracovává ji silou své paže. A pak má hlad a ztrácí sílu, protože se nenapil vody, je vyčerpán.
13 Řezbář drží šňůru, křídou načrtne obraz, vyhotoví jej dlátem a nakreslí jej kružítkem, vyhotoví jej k obrazu člověka, podle lidské krásy, aby pak přebýval v domě.
14 Porazil cedry, vybral si dub a terebint, které si nechal narůst mezi lesními stromy. Zasadil borovici a ta díky dešti vyrostla.
15 Lidé si to chystají na oheň: on si z toho vzal, aby se ohřál, podpálil to a upekl chléb. Ale udělal také boha a toho uctíval, zhotovil modlu a před tou se klaněl.
16 Polovinu spálil v ohni, na té polovině opéká maso, pojídá je a sytí se; zároveň se hřeje a říká: „Ach! Pěkně jsem se ohřál a viděl jsem plamen.“
17 Ze zbytku dělá boha, svou modlu, a klaní se před ní, modlí se k ní a říká: „Zachraň mě, vždyť jsi můj bůh.“
18 Nevědí, nechápou, neboť jejich oči nedokáží vidět a jejich srdce rozvažovat.
19 Ani jeden nejde do sebe, ani jeden nemá tolik poznání a rozumu, aby si řekl: „Spálil jsem polovinu v ohni a upekl jsem na žhavém uhlí chléb, peču maso a jím je; se zbytkem udělám ohavnost, budu se klanět před kusem dřeva!“
20 Lne k popelu, jeho oklamané srdce ho svedlo, nezachrání si život, neřekne: „Což není to, co mám v ruce, pouhá vějička?“
21 Vzpomeň si na to, Jakube, i ty, Izraeli, vždyť jsi můj služebník. Já jsem tě utvořil, jsi mým služebníkem, Izraeli, nezapomenu na tebe.
22 Rozptýlil jsem tvé zločiny jako oblak a tvé hříchy jako mrak; vrať se ke mně, vždyť jsem tě vykoupil.
23 Křičte radostí, nebesa, neboť Jahve jednal, ryčte, hlubiny země, radostně ať vykřikují hory, les i všechny stromy, jež jsou v něm, neboť Jahve vykoupil Jakuba, oslavil se v Izraelovi.
24 Takto mluví Jahve, tvůj vykupitel, jenž tě utvářel od mateřského lůna: Já Jahve jsem všechno udělal, sám jsem rozvinul nebesa, upevnil zemi, nikdo nebyl se mnou;
25 mařím znamení ptakopravců a působím, že hadači třeští, zaháním na ústup moudré a v pošetilost obracím jejich vědění;
26 potvrzuji slovo svého služebníka a dávám úspěch záměrům svých poslů; říkám Jeruzalému: „Budeš obydlen,“ a judským městům: „Budete opět vystavěna a pozvednu trosky Jeruzaléma“;
27 říkám propasti: „Vyschni, vysuším tvé řeky“;
28 říkám Kyrovi: „Můj pastýři.“ On splní veškerou mou vůli a řekne Jeruzalému: „Budeš opět postaven,“ a Chrámu: „Budeš obnoven.“