Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Když oba andělé přišli navečer do Sodomy, seděl Lot v městské bráně. Jakmile je Lot uviděl, šel jim naproti a sklonil tvář k zemi.
2 Řekl: „Prosím vás, Pánové, zastavte se laskavě u svého služebníka, zůstaňte na noc, umyjte si nohy a ráno půjdete zase svou cestou,“ oni však odpověděli: „Nikoli, strávíme noc na tomto prostranství.“
3 On však na ně tolik naléhal, že šli k němu a vstoupili do jeho domu. Připravil jim pokrm, dal napéci nekvašené chleby a oni pojedli.
4 Ještě než se uložili ke spánku, obklopili dům muži z města, sodomští obyvatelé, od mladíků až po starce, všechen lid bez výjimky.
5 Zavolali si Lota a řekli mu: „Kde jsou ti muži, kteří k tobě dnes v noci přišli? Přiveď nám je, abychom si jich užili.“
6 Lot k nim vyšel ke vchodu, zavřel za sebou dveře
7 a řekl: „Prosím vás, bratři, nedopouštějte se zla!
8 Poslyšte: mám dvě dcery, obě jsou ještě panny, ty vám přivedu a udělejte si s nimi, co se vám zlíbí, ale pokud jde o ty muže, nic jim nedělejte, protože vešli do stínu mého přístřeší.“
9 Oni však odpověděli: „Táhni odtud! Vida ho, přišel sem jako cizinec a dělá tu soudce! Tak dobře, uděláme ti něco ještě horšího než jim!“ Silně na Lota dotírali a postupovali dopředu, aby rozbili dveře.
10 Mužové však vystrčili ruce, vtáhli Lota k sobě do domu a opět dveře zavřeli.
11 A ty muže, kteří byli před vchodem, ranili od nejmenšího až po největšího slepotou, takže nebyli s to najít vchod.
12 Mužové řekli Lotovi: „Máš zde ještě někoho? Své syny, dcery, všechny, kdo v tomto městě k tobě patří, odtud odveď.
13 My totiž toto místo zničíme, neboť křik, jenž se proti nim zvedl před Jahvovu tvář, je veliký a Jahve nás poslal, abychom je vyhladili.“
14 Lot zašel promluvit se svými nastávajícími zeti, kteří si měli brát za manželky jeho dcery, a řekl jim: „Vzhůru, opusťte toto místo, neboť Jahve město zničí.“ Ale jeho nastávající zeťové se domnívali, že žertuje.
15 Když se začalo rozednívat, naléhali andělé na Lota a říkali: „Vzhůru! Vezmi svou ženu a obě své dcery, jež zde máš, aby trest určený městu nepostihl i tebe.“
16 A protože váhal, vzali ho mužové pro slitování, jež s ním měl Jahve, za ruku, stejně učinili i s jeho ženou a oběma dcerami. Vyvedli je a zanechali venku za městem.
17 Když ho vedli ven, řekl jeden: „Uteč, je-li ti život milý! Neohlížej se, nikde na planině se nezastavuj, uteč do hor, abys nebyl zasažen!“
18 Lot jim odpověděl: „Nikoli, prosím tě, Pane!
19 Tvůj služebník nalezl milost v tvých očích a tys mi projevil tím, že jsi mě zachoval naživu, velké slitování. Ale já do hor utéci nemohu, aniž mě to neštěstí zastihne a já zemřu.
20 Pohleď, zde je dost blízko město, kam by se dalo utéci, a je bezvýznamné. Dovol, abych tam utekl - není snad bezvýznamné? - a abych zůstal naživu!“
21 On mu odpověděl: „Prokáži ti ještě i tuto milost a nezbořím město, o němž mluvíš.
22 Rychle, uteč se tam, neboť nemohu nic dělat, dokud tam nedojdeš.“ Proto se tomu městu dostalo jména Soar.
23 Ve chvíli, kdy nad zemi vycházelo slunce a Lot vcházel do Soaru,
24 seslal Jahve na Sodomu a Gomoru sirný a ohnivý déšť od Jahva
25 a zničil ona města a celou planinu i se všemi obyvateli měst a pozemským rostlinstvem.
26 A Lotova žena se ohlédla a proměnila se v solný sloup.
27 Abrahám vstal za časného jitra a přišel na místo, kde předtím stál před Jahvem,
28 pohlédl směrem k Sodomě, Gomoře a celé planině a hle, viděl, jak z krajiny stoupá dým jako kouř z nějaké výhně.
29 Když takto Bůh ničil města na planině, při zkáze měst, v nichž přebýval Lot, vzpomněl si na Abraháma a vyvedl Lota z místa pohromy.
30 Lot vyšel ze Soaru a usídlil se s oběma dcerami v horách, neboť se neodvažoval v Soaru setrvat. Usadil se i s oběma dcerami v jedné jeskyni.
31 Starší dcera řekla mladší: „Náš otec zestárl a v zemi není muže, který by se s námi spojil, jak se to děje všude ve světě.
32 Pojď, dejme otci napít vína a budeme s ním spát, tak si od otce vzbudíme potomstvo.“
33 Daly té noci otci napít vína a starší dcera se položila vedle svého otce, který nevěděl, ani že si přilehla, ani že vstala.
34 Nazítří řekla starší dcera mladší: „Včera jsem s otcem spala já, dáme mu napít vína ještě i této noci a spát s ním budeš ty; tak si z našeho otce vzbudíme potomstvo.“
35 Daly otci napít vína ještě i té noci a mladší dcera se položila vedle něho a on nevěděl, ani že si přilehla, ani že vstala.
36 Obě Lotovy dcery ze svého otce otěhotněly.
37 Starší porodila syna a dala mu jméno Moab; stal se praotcem dnešních Moabitů.
38 Mladší rovněž porodila syna a dala mu jméno Ben Ammí; stal se praotcem dnešních synů Amonových.