Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Když to bylo vyřízeno, přistoupili ke mně přední mužové a řekli: „Izraelský lid, kněží a levité se vůbec nerozešli s národy zemí, jež jsou pohrouženy do svých ohavností - s Kanaánci, Chetity, Perizity, Jebusany, Amonity, Moabity, Egypťany a Amority -,
2 ale brali si z jejich dcer pro sebe a své syny manželky: svaté plemeno se smísilo s národy země; přední mužové a představení se na této nevěrnosti podíleli jako první!“
3 Při té zprávě jsem si roztrhl oděv a plášť, rval jsem si vlasy a vousy a sklíčeně jsem se posadil.
4 Tváří v tvář této nevěrnosti vyhnanců se kolem mne shromáždili všichni, kdo se chvěli při slovech Boha Izraele. A já jsem zůstal sklíčeně sedět až do večerní nekrvavé oběti.
5 Při večerní nekrvavé oběti jsem ze své zemdlenosti povstal; s roztrženým šatem a pláštěm jsem padl na kolena, vztáhl jsem ruce k Jahvovi, svému Bohu,
6 a řekl jsem: „Můj Bože, stydím se a hanbím pozvedat k tobě svou tvář, můj Bože. Neboť naše nepravosti se rozmnožily, až nám přerostly přes hlavu, a naše provinění se navršila až k nebi.
7 Od časů našich otců až dodnes jsme převelice provinilí: za své nepravosti jsme byli my, naši králové a naši kněží vydáni do rukou králů zemí, zajetí, drancování a hanbě, jako je tomu dnes.
8 Ale nyní nám na krátký čas Jahve, náš Bůh, dal milost, že nám uchoval ty, kdo vyvázli, a dopřál nám, abychom se usídlili na jeho svatém místě: tak nám náš Bůh osvítil oči a v našem otroctví nám poskytl trochu oddechu.
9 Neboť my jsme otroci; ale náš Bůh nás v našem otroctví nikterak neopustil: získal nám přízeň perských králů, a tak nám dopřál oddech, abychom mohli zase pozdvihnout Chrám našeho Boha a opravit jeho zříceniny a opatřil nám bezpečný útulek v Judovi a v Jeruzalémě.
10 Ale teď, můj Bože, co můžeme po tomhle říci? Neboť jsme opustili tvá přikázání,
11 která jsi prostřednictvím svých služebníků proroků předepsal takto: ‘Země, do níž vstoupíte, abyste ji převzali, je země poskvrněná poskvrnou národů země, ohavnostmi, jimiž ji od jednoho konce na druhý spolu se svými nečistotami zamořily.
12 Nuže! Nedávejte své dcery jejich synům a jejich dcery si neberte pro své syny: nikdy se nestarejte o jejich pokoj ani o jejich štěstí, abyste zesílili, jedli nejlepší pokrmy té země a zůstavili ji svým synům v dědictví navěky.’
13 Což bychom po tom všem, co se nám pro naše zlé činy a pro naše velké provinění přihodilo - i když jsi, náš Bože, zmenšil váhu našich nepravostí a ponechal jsi nám tady ty, kdo vyvázli -,
14 mohli ještě přestupovat tvá přikázání a spolčovat se s těmi ohavnými lidmi? Což by ses nerozhněval tak, že bys nás zničil, aniž by přetrval nějaký zbytek a někdo, kdo by vyvázl?
15 Jahve, Bože Izraele, jsi spravedlivý, neboť hrstka nás vyvázla, jako je tomu dnes. Stojíme tu před tebou se svým proviněním! Ano, kvůli tomu je nemožné, abychom před tebou obstáli!“