Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Toto jsou se svými rodokmeny hlavy rodin, které se mnou za vlády krále Artaxerxa odešly z Babylonu:
2 Z Pinchasových synů: Geršom; z Itamarových synů: Danijel; z Davidových synů:
3 Šekanjův syn Chatuš; z Pareošových synů: Zekarja, s nímž bylo zapsáno sto padesát mužských příslušníků;
4 z Pachat-Moabových synů: Zerachjův syn Eljoenaj a s ním dvě stě mužských příslušníků;
5 ze Zatuových synů: Jachazielův syn Šekanja a s ním tři sta mužských příslušníků;
6 z Adinových synů: Jonatanův syn Ebed a s ním padesát mužských příslušníků;
7 z Elamových synů: Ataljův syn Ješaja a s ním sedmdesát mužských příslušníků;
8 ze Šefatjových synů: Mikaelův syn Zabedja a s ním osmdesát mužských příslušníků;
9 z Joabových synů: Jechielův syn Obadja a s ním dvě stě osmnáct mužských příslušníků;
10 z Baniho synů: Josifjův syn Šelomit a s ním sto šedesát mužských příslušníků;
11 z Bebajových synů: Bebajův syn Zekarja a s ním dvacet osm mužských příslušníků;
12 z Azgadových synů: Hakatanův syn Jochanan a s ním sto deset mužských příslušníků;
13 z Adonikamových synů: mladší, jejichž jména jsou zde: Elifelet, Jeiel a Šemaja, a s nimi šedesát mužských příslušníků;
14 a z Bigvajových synů: Zabudův syn Utaj a s ním sedmdesát mužských příslušníků.
15 Shromáždil jsem je u řeky, jež teče do Ahavy. Tam jsme tábořili tři dny. Povšiml jsem si, že je tam i lid, i kněží, ale nenašel jsem tam žádného levitu.
16 Spěšně jsem tedy vypravil Eliezera, Ariela, Šemaju, Elnatana, Jariba, Elnatana, Natana, Zekarju a Mešulama, rozvážné muže,
17 a poslal je k předákovi obce Kasifje Idovi; do úst jsem jim vložil slova, jimiž se měli obrátit na Ida a jeho bratry sídlící v obci Kasifja: měli nám poskytnout sloužící pro Chrám našeho Boha.
18 A díky dobrotivé ruce našeho Boha, která byla nad námi, nám poskytl jednoho obezřelého muže ze synů Machliho, syna Izraelova syna Leviho, Šerebju a jeho syny a jeho bratry; osmnáct mužů;
19 dále Chašabju a s ním jeho bratra Ješaju ze synů Merariho a také jejich syny: dvacet mužů.
20 A z „darovaných“, jež David a přední mužové obstarali levitům, aby jim sloužili: dvě stě dvacet „darovaných“. Všichni byli jmenovitě zapsáni.
21 Vyhlásil jsem tam u řeky Ahavy půst: měli jsme se před svým Bohem pokořit a žádat ho o šťastnou cestu pro nás, pro osoby, jež jsme měli na starosti, a všechen náš majetek.
22 Byl bych se totiž styděl požadovat od krále oddíl a jezdce, kteří by nás cestou chránili před nepřítelem; králi jsme naopak prohlásili: „Ruka našeho Boha se příznivě rozprostírá nade všemi, kdo ho hledají; ale jeho moc a jeho hněv je nade všemi, kdo ho opouštějí.“
23 Postili jsme se tedy a vzývali s tímto úmyslem svého Boha a on nás vyslyšel.
24 Vyvolil jsem si dvanáct z předních kněží, dále Šerebju a Chašabju a s nimi deset jejich bratří;
25 odvážil jsem jim stříbro, zlato a náčiní, obětní dary, které pro Chrám našeho Boha věnovali král, jeho rádci, jeho velmoži a všichni Izraelité, kteří tam byli přítomni.
26 Odvážil jsem tedy a předal jim do rukou šest set padesát talentů stříbra, sto kusů stříbrného náčiní po dvou talentech, sto talentů zlata,
27 dvacet zlatých číší po tisíci dareicích a dvě nádoby z krásně se třpytící mědi vzácné jako zlato.
28 Prohlásil jsem jim: „Jste zasvěceni Jahvovi; toto náčiní je posvátné; toto stříbro a toto zlato je zaslíbeno Jahvovi, Bohu vašich otců.
29 Bděte nad ním a střezte je, dokud je neodvážíte v sálech Jahvova Chrámu v Jeruzalémě před předními kněžími a levity a hlavami rodin Izraele.“
30 Kněží a levité si tedy vzali na starost takto odvážené stříbro, zlato a náčiní, aby je přenesli do Jeruzaléma, do Chrámu našeho Boha.
31 Dvanáctého prvního měsíce jsme odešli od řeky Ahavy a šli jsme do Jeruzaléma: ruka našeho Boha byla nad námi a chránil nás po cestě před útoky nepřátel a plenitelů.
32 Došli jsme do Jeruzaléma a tři dny jsme tam odpočívali.
33 Čtvrtého dne bylo v Chrámě našeho Boha odváženo stříbro, zlato a náčiní a předáno do rukou Urijova syna kněze Meremota, s nímž byl Pinchasův syn Eleazar; vedle nich stáli levité, Jozuův syn Jozabad a Binujův syn Noadja.
34 Všechno bylo podle počtu a váhy. Zapsala se celková váha. Tenkrát
35 přinesli vyhnanci, ti, kdo se vraceli ze zajetí, Bohu Izraele celopaly: dvanáct býků za celého Izraele, devadesát šest beranů, sedmdesát dvě jehňata, dvanáct kozlů za hřích: vše jako celopal Jahvovi.
36 A králova nařízení předali královským satrapům a zaeufratským místodržícím a oni přišli lidu a Božímu Chrámu pomáhat.