Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Po těchto událostech přišel za vlády perského krále Artaxerxa Ezdráš, syn Seraji, syna Azarji, syna Chilkiji,
2 syna Šaluma, syna Sadoka, syna Achituba,
3 syna Amarji, syna Azarji, syna Merajota,
4 syna Zerachji, syna Uziho, syna Bukiho,
5 syna Abišuy, syna Pinchase, syna Eleazara, syna velekněze Árona,
6 ten Ezdráš přišel z Babylonu. Byl to znalec Písma zběhlý v Mojžíšově Zákoně, jejž dal Jahve, Bůh Izraele. Protože nad ním byla ruka Jahva, jeho Boha, král mu dal vše, oč žádal.
7 Sedmého roku krále Artaxerxa přišli do Jeruzaléma někteří Izraelité, kněží, levité, zpěváci, vrátní a „darovaní“.
8 Přišel do Jeruzaléma pátého měsíce: byl to sedmý králův rok.
9 Svůj odchod z Babylonu totiž určil na první den prvního měsíce a prvního dne pátého měsíce došel do Jeruzaléma: byla nad ním dobrotivá ruka jeho Boha!
10 Neboť Ezdráš upíral své srdce na zkoumání Jahvova Zákona, na to, aby podle něho žil a vyučoval v Izraeli zákonům a zvykům.
11 Toto je opis spisu, který král Artaxerxes předal knězi a znalci Písma Ezdrášovi, učenému vykladači Jahvových přikázání a jeho zákonů pro Izraele.
12 „Artaxerxes, král králů, knězi Ezdrášovi, znalému Zákona a Boha nebe, dokonalý pokoj. Nyní tedy,
13 vydal jsem příkaz, že kdokoli, kdo v mém království patří k lidu Izraele, jeho kněžím a jeho levitům a chce dobrovolně jít do Jeruzaléma, může odejít s tebou,
14 neboť tebe vyslal král a jeho sedm rádců, abys podle Zákona svého Boha, jejž máš v rukou, přehlédl Judu a Jeruzalém
15 a abys donesl stříbro a zlato, jež král a jeho rádcové dobrovolně darovali Bohu Izraele, jenž sídlí v Jeruzalémě,
16 a také všechno stříbro a zlato, jež dostaneš v celé babylonské provincii s dobrovolnými obětními dary, jež dávají lid a kněží Chrámu svého Boha v Jeruzalémě.
17 Za ty peníze se tedy postaráš o nákup býků, beranů, jehňat a také nekrvavých obětí a úliteb, jež k nim přísluší, dáš je jako obětní dar na oltář Chrámu vašeho Boha v Jeruzalémě;
18 pokud jde o stříbro a zlato, jež zbudou, použijete jich ty a tví bratři, jak uznáte za vhodné, a budete se přitom řídit vůlí svého Boha.
19 Náčiní, jež ti bylo předáno ke službě Chrámu tvého Boha, ulož před svým Bohem v Jeruzalémě.
20 Co bude dál pro Chrám tvého Boha zapotřebí a co přitom budeš mít opatřit ty, to opatříš z královské pokladny.
21 Já sám, král Artaxerxes, vydávám všem pokladníkům ze Zaeufratí tento příkaz: ‘Ať se všemu, oč vás požádá kněz Ezdráš, znalý Zákona Boha nebe, přesně vyhoví,
22 až do výše sta talentů stříbra, sta korů pšenice, sta batů vína, sta batů oleje; soli mu dáte po libosti.
23 Vše, co přikazuje Bůh nebe, aby se nad královstvím krále a jeho synů nepozvedl Hněv.
24 Dále se vám dává na vědomí, že je zakázáno vybírat daň, poplatek nebo mýtné ode všech kněží, levitů, zpěváků, vrátných, ‘darovaných’, zkrátka od služebníků onoho Božího domu.’
25 A ty, Ezdráši, podle moudrosti svého Boha, kterou máš v rukou, ustanov dozorce a soudce, kteří by vykonávali spravedlnost pro všechen lid v Zaeufratí, to je pro všechny, kdo znají Zákon tvého Boha. Toho, kdo jej nezná, o něm musíte poučit.
26 Nad kýmkoli, kdo by nedodržoval Zákon tvého Boha - což je Zákon králův -, ať je podle práva vynesen přísný rozsudek: smrti, vyhnanství, pokuty nebo vězení.“
27 Buď veleben Jahve, Bůh našich otců, který takto srdci krále vnukl, aby oslavil Jahvův Chrám v Jeruzalémě,
28 a který ke mně obrátil přízeň krále, jeho rádců a všech nejmocnějších královských úředníků. Já pak jsem nabyl odvahy, protože nade mnou byla ruka Jahva, mého Boha, a shromáždil jsem přední muže Izraele, aby odešli se mnou.