Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Jahve řekl Mojžíšovi: „Vytesej dvě kamenné desky, podobné těm prvním, vystup ke mně na horu a já na ty desky napíši slova, která byla na prvních deskách, jež jsi rozbil.
2 Buď připraven ráno, hned ráno vystup na horu Sinaj a tam na vrcholku hory na mne čekej.
3 Nikdo nesmí jít s tebou; ba nikdo se nesmí na celé hoře ani objevit. Ba ani dobytek, skot a brav, se před tou horou nesmí pást.“
4 On tedy vytesal dvě kamenné desky podobné těm prvním; Mojžíš časně zrána vstal, vystoupil na horu Sinaj, jak mu Jahve přikázal, a do ruky si vzal obě ty kamenné desky.
5 Jahve sestoupil v oblaku a on tam s ním zůstal. Vzýval Jahvovo jméno.
6 Jahve kolem něho prošel a on zavolal: „Jahve, Jahve, laskavý a slitovný Bůh, pomalý ke hněvu, bohatý milostí a věrností;
7 který svou milost uchovává tisícům, strpí vinu, přestupek i hřích, nenechává však nic bez trestu a viny otců trestá na dětech a vnucích až do třetího a čtvrtého pokolení.“
8 Mojžíš neprodleně padl na kolena na zem a klaněl se,
9 potom řekl: „Jestliže jsem, Pane, skutečně nalezl milost v tvých očích, nechť, prosím, můj Pán kráčí uprostřed nás, i když je ten lid tvrdošíjný, odpusť nám naše viny a naše hříchy a učiň z nás své dědictví.“
10 On řekl: „Hle, uzavřu s tebou smlouvu: před vším lidem učiním divy, jaké se nestaly v žádné zemi ani v žádném národě. Lid, v jehož středu žiješ, uvidí Jahvovo dílo, neboť to, co s tebou udělám, bude cosi strašlivého.
11 Zachovávej tedy, co ti dnes přikazuji. Zaženu před tebou Amority, Kanaánce, Chetity, Perizity, Chivity a Jebusany.
12 Střez se uzavřít smlouvu s obyvateli země, do níž vejdeš, aby se ti nestali ve tvém středu léčkou.
13 Zboříte jejich oltáře, na kusy roztříštíte jejich stély a rozsekáte jejich posvátné kůly.
14 Nebudeš se klanět jinému bohu, neboť Jahvovo jméno je Žárlivý; je to žárlivý Bůh.
15 Neuzavírej smlouvu s obyvateli země, neboť by tě pozvali, když smilní se svými bohy a přinášejí jim oběti, a ty bys jedl z jejich obětí,
16 bral by sis jejich dcery pro své syny, jejich dcery by smilnily se svými bohy a uvedly by do smilstva se svými bohy i tvé syny.
17 Neuděláš boha z litého kovu.
18 Budeš zachovávat Svátek nekvašených chlebů. Po sedm dní budeš v určený čas měsíce abibu jíst nekvašené chleby, jak jsem ti to přikázal, protože v měsíci abibu jsi vyšel z Egypta.
19 Každý tvor, který vyjde jako první z mateřského lůna, je můj: každý samec, všechno prvorozené z tvého bravu nebo skotu.
20 Prvorozená oslátka vykoupíš kusem bravu, a nevykoupíš-li je, zlomíš jim vaz. Vykoupíš všechny prvorozence ze svých synů a nikdo se přede mnou neobjeví s prázdnýma rukama.
21 Po šest dní budeš pracovat, sedmý den však budeš odpočívat, i při orbě nebo při žních budeš odpočívat.
22 Budeš slavit Svátek týdnů, prvotiny obilních žní a svátek sklizně na sklonku roku.
23 Třikrát za rok se veškeré tvé mužské obyvatelstvo ukáže před Pánem Jahvem, Bohem Izraele.
24 Vyženu před tebou národy a rozšířím tvé hranice a nikdo nebude dychtit po tvém území, když třikrát do roka odejdeš, aby ses ukázal před Jahvem, svým Bohem.
25 Nebudeš obětovat krev mé oběti spolu s kvašeným chlebem a oběť paschy nebude uschována do následujícího dne.
26 Přineseš do domu Jahva, svého Boha, tu nejlepší z prvotin své půdy a nebudeš vařit kůzle v mléce jeho matky.“
27 Jahve řekl Mojžíšovi: „Zaznamenej písemně tato slova, neboť za těchto podmínek jsem uzavřel svou smlouvu s tebou a s Izraelem.“
28 Mojžíš tam zůstal s Jahvem po čtyřicet dní a čtyřicet nocí. Nejedl ani nepil. A psal na desky slova smlouvy - Deset slov.
29 Když Mojžíš opět sestupoval z hory Sinaje, měl Mojžíš při sestupu z hory v ruce obě desky Svědectví a Mojžíš nevěděl, že pleť jeho tváře září, protože on s ním rozmlouval.
30 Áron a všichni Izraelité viděli Mojžíše a hle, pleť jeho tváře zářila a oni měli strach k němu přistoupit.
31 Mojžíš je zavolal; Áron a všichni náčelníci obce k němu tedy přišli a Mojžíš k nim promluvil.
32 Pak přistoupili všichni Izraelité a on jim nařídil všechno, o čem Jahve mluvil na hoře Sinaji.
33 Když k nim Mojžíš přestal mluvit, dal si na tvář roušku.
34 Když vcházel před Jahva, aby s ním rozmlouval, odkládal Mojžíš roušku, dokud zase nevyšel. Když vyšel, říkal Izraelitům, co mu bylo nařízeno,
35 a Izraelité viděli, že Mojžíšova tvář září. Pak si Mojžíš opět dal na tvář roušku, dokud nevešel, aby mluvil s Ním.