Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Jestliže zloděj přistižený při prorážení zdi utrží smrtelnou ránu, nebude jeho krev pomstěna.
2 Stalo-li se to však už po východu slunce, jeho krev pomstěna bude. Musí dát náhradu, a nemá-li z čeho, bude prodán, aby se nahradilo, co ukradl.
3 Jestliže u něho bude ukradené zvíře, býk, osel či kus bravu, nalezeno živé, dá dvojnásobnou náhradu.
4 Dává-li někdo spásat pole či vinici a nechá-li spást cizí pole, nahradí spasenou část toho pole podle jeho výnosu. Nechal-li spást celé pole, bude se náhrada řídit podle nejlepší sklizně toho pole či té vinice.
5 Vypukne-li oheň a spálí-li trní a stráví-li stohy, žeň či pole, ten, kdo požár založil, nahradí, co spálil.
6 Svěří-li někdo někomu do úschovy peníze či nějaké předměty a budou tam ukradeny, dá zloděj, bude-li dopaden, dvojnásobnou náhradu.
7 Není-li zloděj dopaden, přiblíží se pán domu k Bohu, aby dosvědčil, že nevztáhl ruku na cizí majetek.
8 V každém sporu o býka, o osla, o kus bravu, o oděv či o jakýkoli ztracený předmět, o němž se řekne: ‘Ano, to je ono’, bude spor přednesen Bohu. Ten, koho Bůh prohlásí za viníka, dá tomu druhému dvojnásobnou náhradu.
9 Svěří-li někdo někomu do opatrování osla, býka, kus bravu nebo jakékoli jiné zvíře a to zvíře pojde, zlomí si končetinu nebo je beze svědků uneseno,
10 rozhodne mezi oběma stranami přísaha při Jahvovi, zda opatrovník vztáhl ruku na cizí majetek či nikoli. Majitel si vezme, co zůstává, a opatrovník nebude muset dávat náhradu.
11 Kdyby však ukradené zvíře bylo u něho, navrátí jej majiteli.
12 Bude-li zvíře roztrháno divokými šelmami, přinese roztrhané zvíře jako svědectví a nebude muset dávat náhradu.
13 Půjčí-li si někdo od někoho zvíře a ono si zlomí končetinu či v nepřítomnosti majitele pojde, musí náhradu dát.
14 Bude-li však majitel u zvířete, náhradu dávat nemusí. Je-li majitelem pronajímatel, obdrží cenu za pronájem.
15 Svede-li někdo dosud nezasnoubenou pannu a souloží s ní, zaplatí cenu a ožení se s ní.
16 Odmítne-li její otec dát mu ji, zaplatí částku rovnající se ceně stanovené za panny[.]
17 Neponecháš naživu čarodějnici.
18 Kdokoli se spáří se zvířetem, bude vydán na smrt.
19 Kdo obětuje jiným bohům, propadne klatbě.
20 Nebudeš sužovat cizince a nebudeš ho utiskovat, neboť jste byli cizinci v egyptské zemi.
21 Nebudete týrat vdovu ani sirotka.
22 Budeš-li ho týrat a on ke mně zavolá, uslyším jeho křik;
23 můj hněv zaplane a zahubím vás mečem: z vašich žen budou vdovy a z vašich dětí sirotci.
24 Půjčíš-li peníze svému krajanovi či domorodci, jenž u tebe přebývá, nebudeš mu půjčovat na zástavu a nebudete mu ukládat úroky.
25 Vezmeš-li si od někoho do zástavy plášť, vrátíš mu ho při západu slunce.
26 Je to jeho jediná přikrývka, je to plášť, do něhož halí své tělo, v čem se uloží ke spánku? Bude-li ke mně volat, uslyším ho, neboť já soucitný jsem!
27 Nebudeš se rouhat Bohu a nebudeš zlořečit náčelníkovi svého lidu.
28 Bez otálení rozdávej ze své hojnosti a ze svého nadbytku. Prvorozeného ze svých synů dáš mně.
29 Stejně naložíš se svým skotem a bravem: po sedm dnů zůstane u matky, osmého dne mi ho dáš.
30 Budete mi svatými lidmi. Nebudete jíst maso ze zvířete, jež roztrhala šelma v polích, předhodíte je psům.