Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 „Toto jsou zákony, jež jim dáš.
2 Když si koupíš hebrejského otroka, potrvá jeho služba šest let, sedmého roku odejde, bude volný a nic nezaplatí.
3 Přišel-li sám, sám odejde, a byl-li ženatý, jeho žena odejde s ním.
4 Ožení-li ho jeho pán a dá-li mu žena syny nebo dcery, žena a její děti zůstanou v pánově vlastnictví a on odejde sám.
5 Jestliže však ten otrok řekne: ‘Mám rád svého pána, svou ženu a své děti, nechci být propuštěn’,
6 předvede ho jeho pán k Bohu, předvede ho ke křídlu nebo k veřejím dveří; propíchne mu ucho šídlem a otrok zůstane navždy v jeho službách.
7 Prodá-li někdo svou dceru za služku, neodejde ona tak, jako odcházejí otroci.
8 Znelíbí-li se pánovi, jenž si ji pro sebe vybral, dá ji on vykoupit; nesmí ji prodat cizímu lidu, a tak se na ní dopustit podvodu.
9 Určí-li ji pro svého syna, bude s ní zacházet podle zvyku platného pro dcery.
10 Vezme-li si sám jinou ženu, neomezí tu první v jídle ani v oděvu ani v manželských právech.
11 Připraví-li ji o tyto tři věci, odejde ona bez placení, aniž by složila peníze.
12 Kdokoli někoho udeří a způsobí mu smrt, bude vydán na smrt.
13 Jestliže ho nepronásledoval, ale Bůh mu ho dal na dosah ruky, určím ti místo, kam se může utéci.
14 Ale jestliže někdo půjde tak daleko, že jiného zabije lstí, odtrhneš ho i od mého oltáře, aby byl vydán na smrt.
15 Kdo udeří svého otce nebo svou matku, bude vydán na smrt.
16 Kdo unese nějakého člověka, bude vydán na smrt, ať už ho prodal, nebo ať se najde v jeho držení.
17 Kdo zlořečí svému otci nebo své matce, bude vydán na smrt.
18 Budou-li mít muži nějaký spor a jeden druhého udeří kamenem či pěstí tak, že on na to nezemře, ale bude upoután na lože, bude ten, kdo udeřil, jestliže on vstane a bude moci chodit po venku, byť jen o holi,
19 zproštěn viny; bude ho však muset odškodnit za ztrátu pohyblivosti a až do uzdravení o něj pečovat.
20 Udeří-li někdo svého otroka - či svou služku - holí, a on mu zemře pod rukou, propadne pomstě.
21 Jestliže on však den či dva přežije, pomstěn nebude, neboť byl získán za peníze.
22 Jestliže muži při rvačce povalí těhotnou ženu a ona potratí, ale neutrpí jiný úraz, zaplatí viník odškodné, které uloží pán té ženy, zaplatí podle usnesení rozhodčích.
23 Dojde-li však k úrazu, dáš život za život,
24 oko za oko, zub za zub, nohu za nohu,
25 spáleninu za spáleninu, modřinu za modřinu, zranění za zranění.
26 Udeří-li někdo do oka svého otroka - nebo do oka svou služku - a tak ho na jedno oko oslepí, vrátí mu svobodu jako náhradu za oko.
27 A vyrazí-li zub svému otrokovi - nebo zub své služce -, vrátí mu svobodu jako náhradu za zub.
28 Potrká-li býk muže - či ženu - a způsobí mu smrt, bude ten býk ukamenován a maso z něho se nebude jíst, ale majitel býka bude zproštěn viny.
29 Jestliže však ten býk byl trkavý již od dřívějška a majitel, který o tom věděl, ho nehlídal, a způsobí-li smrt muže či ženy, bude ten býk ukamenován a jeho majitel bude vydán na smrt.
30 Bude-li mu uloženo výkupné, musí dát za vykoupení svého života vše, co mu je ukládáno.
31 Potrká-li chlapce nebo dívku, bude s ním naloženo podle tohoto zvyku.
32 Potrká-li býk otroka či služku, zaplatí jeho majitel jejich pánovi cenu - třicet šekelů - a býk bude ukamenován.
33 Jestliže někdo nechá otevřenou cisternu nebo vykopá-li cisternu a nezakryje ji a spadne-li do ní býk či osel,
34 odškodní majitel cisterny jeho majitele, dá mu peněžitou náhradu a mrtvé zvíře mu zůstane.
35 Utrká-li něčí býk cizího býka a způsobí mu smrt, prodají majitelé živého býka a o jeho cenu se podělí, rozdělí si také mrtvé zvíře.
36 Je-li však všeobecně známo, že ten býk byl trkavý už od dřívějška, a majitel ho nehlídal, dá živého býka v náhradu za mrtvého býka a mrtvé zvíře bude jeho.
37 Ukradne-li někdo býka či jehně a pak je porazí a prodá, vrátí čtyři kusy skotu za býka a čtyři kusy bravu za jehně.