Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Odešli z Elimu a patnáctého dne druhého měsíce, jenž následoval po jejich odchodu z Egypta, přišla celá obec Izraelitů na poušť Sin, ležící mezi Elimem a Sinajem.
2 Na poušti začala celá obec Izraelitů reptat proti Mojžíšovi a Áronovi.
3 Izraelité jim řekli: „Proč jsme jen nezemřeli Jahvovou rukou v egyptské zemi, když jsme sedávali u hrnců s masem a jídali chleba do sytosti! Na poušť jste nás přivedli jistě jen proto, abyste celý tento zástup umořili hladem.“
4 Jahve řekl Mojžíšovi: „Z nebeských výšin vám sešlu chléb jako déšť. Lidé vyjdou ven a každý den si nasbírají denní dávku; chci je tak zkoušet, abych viděl, budou-li kráčet podle mého zákona, či ne.
5 A když si šestého dne budou připravovat, co si donesli, budou mít dvojnásobek toho, co denně nasbírají.“
6 Mojžíš a Áron řekli celé obci Izraelitů: „Dnes večer poznáte, že z egyptské země vás vyvedl Jahve,
7 a zrána spatříte Jahvovu slávu. Neboť on slyšel, jak jste reptali proti Jahvovi. A co jsme my, abyste reptali proti nám?“
8 Mojžíš řekl: „Dnes večer vám dá Jahve najíst masa a ráno chleba do sytosti, neboť Jahve slyšel, jak proti němu reptáte. Co jsme my? Nereptáte proti nám, ale proti Jahvovi.“
9 Mojžíš řekl Áronovi: „Řekni celé obci Izraelitů: Předstupte před Jahva, neboť on slyšel vaše reptání.“
10 Ještě když Áron mluvil k celé obci Izraelitů, obrátili se směrem k poušti, a hle, v oblaku se zjevila Jahvova sláva.
11 Jahve promluvil k Mojžíšovi a řekl mu:
12 „Slyšel jsem reptání Izraelitů. Promluv k nim a řekni jim: Za soumraku budete jíst maso a zrána se nasytíte chlebem. Tehdy poznáte, že já jsem Jahve, váš Bůh.“
13 Večer přiletěly křepelky a pokryly tábor a zrána bylo celé okolí tábora pokryto rosou.
14 Když se ta rosná pokrývka vypařila, objevilo se na povrchu pouště cosi drobného, zrnitého, jemného jako jíní na zemi.
15 Když to Izraelité spatřili, říkali jeden druhému: „Co je to?“ neboť nevěděli, co to je. Mojžíš jim řekl: „Toto je chléb, jejž vám Jahve dal k jídlu.
16 Hle, co Jahve přikázal: ať si každý nasbírá, co stačí sníst, jeden gomor na osobu. Vezmete si každý podle počtu osob, které máte ve stanu.“
17 Izraelité to udělali a jedni si nasbírali mnoho, jiní málo.
18 Když měřili podle gomoru, pak ten, kdo si nasbíral mnoho, neměl toho nadmíru, a ten, kdo si nasbíral málo, měl toho dost: každý nasbíral tolik, co stačil sníst.
19 Mojžíš jim řekl: „Ať si z toho nikdo nedělá zásobu na zítřejší den.“
20 Někteří Mojžíše neposlechli a udělali si z toho zásobu na příští den, ale dali se do toho červi a začalo to zapáchat. Mojžíš se na ně rozhněval.
21 Sbírali to každé ráno, každý, co stačil sníst, a když slunce začínalo hřát, rozpouštělo se to.
22 Šestého dne pak si nasbírali dvojnásobek chleba, dva gomory na osobu, a všichni náčelníci obce to přišli Mojžíšovi oznámit.
23 Řekl jim: „Hle, co řekl Jahve. Zítřek je dnem naprostého odpočinku, sobota zasvěcená Jahvovi. Upečte, co chcete upéci, uvařte, co chcete uvařit, a všechno, co zbude, si nechte do zítřka v zásobě.“
24 Nechali si to do zásoby na příští den, jak to Mojžíš nařídil; nezapáchalo to a nebyli v tom červi.
25 Mojžíš řekl: „snězte to dnes, neboť dnes je Jahvova sobota, dnes byste to v polích nenalezli.
26 Šest dnů to budete sbírat, avšak sedmého dne, v sobotu, to tam nebude.“
27 A přece někteří lidé sedmého dne vyšli, aby si to nasbírali, ale nenašli to.
28 Jahve řekl Mojžíšovi: „Jak dlouho se ještě budete zdráhat poslouchat má přikázání a mé zákony?
29 Pohleďte, Jahve vám dal sobotu, a proto vám šestého dne dává chleba na dva dny. Zůstaňte každý doma, tam, kde jste, sedmého dne ať nikdo nevychází.“
30 A tak sedmého dne lid odpočíval.
31 Izraelův dům to pojmenoval mana. Vypadalo to jako koriandrové semeno, bylo to bílé a chutnalo to jako medové koláče.
32 Mojžíš řekl: „Hle, co nařídil Jahve: Naplňte tím jeden gomor a uchovejte ho pro své potomky, aby viděli, jakým chlebem jsem vás živil na poušti, když jsem vás vyvedl z egyptské země.“
33 Mojžíš řekl Áronovi: „Vezmi nějakou nádobu a dej do ní plný gomor many a polož ji před Jahva, aby se to uchovalo pro vaše pokolení.“
34 Jak Jahve nařídil Mojžíšovi, položil to Áron před Svědectví, aby se to tam uchovávalo.
35 Izraelité jedli manu po čtyřicet let, dokud nedošli do obývaných končin; jedli manu, dokud nepřišli na hranice kanaánské země.
36 Gomor je jedna desetina efy.