Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Jahve promluvil k Mojžíšovi a řekl mu:
2 „Zasvěť mi mezi Izraelity vše prvorozené, prvotiny mateřského lůna. Ať člověk nebo zvíře, je můj.“
3 Mojžíš řekl lidu: „Rozpomeňte se na ten den, kdy jste vyšli z Egypta, z domu otroctví, neboť Jahve vás odtud vyvedl silou své ruky: nebude se jíst kvašený chléb.
4 Odcházíte dnes v měsíci abibu.
5 Až tě Jahve uvede do země Kanaánců, Chetitů, Amoritů, Chivitů a Jebusanů, o které přísahal tvým otcům, že ti ji dá, do země, která oplývá mlékem a medem, budeš v týž měsíc konat tento obřad.
6 Po sedm dní budeš jíst nekvašené chleby a sedmý den bude slavnost pro Jahva.
7 Po dobu těch sedmi dnů se budou jíst nekvašené chleby a kvašený chléb se u tebe nesmí objevit, ani na celém tvém území se nesmí objevit nic kvašeného.
8 Toho dne promluvíš takto ke svému synovi: ‘Je to kvůli tomu, co pro mne Jahve učinil, když jsem odcházel z Egypta.’
9 Bude ti to znamením na tvé ruce, připomínkou na tvém čele, abys měl stále v ústech Jahvův zákon, neboť Jahve tě vyvedl silnou rukou z Egypta.
10 Budeš zachovávat tento zákon rok po roce v předepsaný čas.
11 Až tě Jahve uvede do země Kanaánců, jak to tobě i tvým otcům přísahal, a až ti ji dá,
12 postoupíš Jahvovi každou bytost, která vyjde jako první z mateřského lůna, a každý první vrh zvířat, která ti patří: co je mužského pohlaví, je Jahvovo.
13 Prvorozená oslátka vykoupíš kusem bravu. Nevykoupíš-li je, zlomíš jim vaz, ale vykoupíš každého lidského prvorozence ze svých synů.
14 Až se tě zítra tvůj syn otáže: ‘Co to znamená?’ řekneš mu: ‘Silou své ruky nás Jahve vyvedl z Egypta, z domu otroctví.
15 Když se faraon zdráhal a nechtěl nás propustit, zahubil Jahve všechny prvorozence v egyptské zemi, jak prvorozence lidí, tak prvorozence dobytka. A proto já Jahvovi obětuji vše, co je mužského pohlaví a vychází jako první z mateřského lůna, a vykupuji každého prvorozeného ze svých synů.’
16 Bude to pro tebe znamením na tvé ruce, páskou na tvém čele, neboť Jahve nás silou své ruky vyvedl z Egypta.“
17 Když faraon propustil lid, nevedl jej Bůh cestou v kraji Filišťanů, i když byla nejbližší, neboť Bůh si řekl, že při vyhlídce na boje by lid mohl všeho litovat a vrátit se do Egypta.
18 Bůh tedy vedl lid oklikou, cestou pouští u Rákosového moře. Z egyptské země vyšli Izraelité dobře vyzbrojeni.
19 Mojžíš s sebou odnesl Josefovy ostatky, neboť Josef Izraelity zapřisáhl slovy: „Ano, Bůh vás navštíví a vy pak odtud s sebou odnesete mé ostatky.“
20 Odešli ze Sukotu a utábořili se v Etamu na okraji pouště.
21 Jahve šel s nimi ve dne v oblakovém sloupu, aby jim ukázal cestu, a v noci v ohnivém sloupu, aby jim svítil, aby mohli jít ve dne i v noci.
22 Oblakový sloup neopouštěl lid ve dne, ani ohnivý sloup v noci.