Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Pět knih Mojžíšových (Chamiša chumšej Tora)
Jedná se o nový (2012) hebrejsko-český překlad pěti knih Mojžíšových, který „má na svědomí“ vrchní zemský rabín Karol Efraim Sidon. A když říkám hebrejsko-český překlad, myslím to doslova. Na pravé stránce máte hebrejský text, na levé stránce pak český překlad. Takže bibli čtete (pro nás, co obvykle píšeme a čteme zleva doprava) od konce :-) Jedná se o velice přesný (doslovný) překlad, který se snaží i o zachování stylu originálního hebrejského textu (podání). Díky tomu je možné postřehnout styl hebrejského vyjadřování. Menším problémem pro někoho může být to, že autor přepisuje vlastní jména biblických postav tak, jak jsou v originále. S nakladatelstvím Sefer a autorem překladu se mi podařilo domluvit souhlas (5/2016) se zobrazením tohoto překladu zde ve Studijní on-line bibli (SOB).
1 Bude-li na půdě, kterou ti Hospodin, tvůj Bůh, dává do vlastnictví, nalezen padlý na poli a není známo, kdo ho zabil,
2 ať vyjdou tví starší a tví soudci a změří vzdálenost k městům kolem padlého.
3 Pak z toho města, které je padlému nejblíže, vezmou starší onoho města jalovici, s níž nebylo pracováno a jež nebyla tažena za chomout.
4 A starší onoho města zavedou tu jalovici k tvrdému řečišti, jehož okolí nebylo nikdy obděláno a oseto, a srazí tam v řečišti jalovici vaz.
5 Pak přistoupí kněží, potomci Leviho, jelikož je Hospodin, tvůj Bůh, vybral ke své obsluze a k žehnání Hospodinovým jménem, a jejich ústy bude vyhlašován rozsudek při každém sporu a každém zranění.
6 A všichni starší onoho města, blízcí tomu padlému, si nad tou jalovicí, jíž byl v řečišti sražen vaz, umyjí ruce.
7 (Maftir) A odpovědí a řeknou: Tuto krev neprolily naše ruce a naše oči to neviděly.
8 Odpusť svému lidu Jisraele, který jsi vykoupil, Hospodine, a nedopusť už, aby byla prolévána nevinná krev uvnitř tvého lidu Jisraele! – a ta krev jim nebude kladena za vinu.
9 A ty odstraníš nevinně prolitou krev ze svého nitra, budeš-li dělat, co je přímé v očích Hospodina.
10 Paršat Ki tece (První volaný) Vytáhneš-li do války na své nepřátele a Hospodin, tvůj Bůh, ti někoho z nich vydá do rukou a zajmeš si zajatce,
11 a spatříš-li mezi zajatými ženu pěkného vzhledu a najdeš v ní zalíbení a chceš si ji vzít za ženu,
12 uvedeš ji do svého domu a ona si vyholí hlavu a upraví si nehty,
13 odloží šaty zajatkyně a bude měsíc sedět v tvém domě a oplakávat svého otce a svou matku; potom k ní můžeš vejít a souložit s ní, a tím si ji vezmeš za ženu.
14 Jestliže se však stane a nechtěl bys ji už, za to, žes jí ublížil, ji propusť na svobodu a neprodávej ji za peníze a nezacházej s ní hrubě.
15 Bude-li mít muž dvě ženy, jednu milovanou a jednu nemilovanou, a ony mu porodí syny, ta milovaná i ta nemilovaná, a prvorozený syn bude té nemilované,
16 v den, kdy bude svým synům odkazovat, co kterému připadne, nemůže upřednostnit syna milované, jestliže prvorozený je syn nemilované.
17 A dávaje mu dvojitý podíl z toho, co se u něj nalezne, uzná prvorozeného syna nemilované, protože ten je počátkem jeho potence a má právo prvorozenství.
18 Bude-li mít kdo vzdorovitého a vzpurného syna, jenž by byl neposlušný hlasu otce a hlasu matky, a neposlechl by, ani když ho trestali,
19 takového ať jeho otec a jeho matka vezmou a vyvedou k starším jeho města a do místní brány.
20 Ať starším jeho města řeknou: Tento náš syn je vzdorovitý a vzpurný, není poslušný našeho hlasu, jen se cpe a opíjí.
21 A když jej všichni muži toho města zahází kameny a zemře, odstraníš to zlo ze svého nitra a celý Jisrael to uslyší a bude se bát.
22 (Druhý volaný) Jestliže bude na muži nalezen smrtelný hřích a bude usmrcen a pověsíš ho na dřevo,
23 nenech jeho mrtvolu na dřevě přes noc, ještě téhož dne jej pohřbi, protože vyvěšený je Boží kletbou a ty tím neposkvrňuj půdu, již ti Hospodin, tvůj Bůh, dává dědictvím.