Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Leviovští kněží, všechen Leviho kmen, nebudou vůbec mít podíl ani dědictví s Izraelem, budou žít z pokrmů přinášených Jahvovi a z jeho majetku.
2 Tento kmen nebude mít dědictví uprostřed svých bratří; jeho dědictvím bude Jahve, tak jak mu to řekl.
3 Toto jsou práva kněží vůči lidu, vůči těm, kdo přinášejí v oběť skot nebo brav: knězi se bude dávat plec, čelisti a žaludek.
4 Dáš mu prvotiny ze své pšenice, ze svého mladého vína a ze svého oleje, stejně jako prvotiny ze stříže svého bravu.
5 Jeho totiž vyvolil Jahve, tvůj Bůh, mezi všemi kmeny, aby on i jeho synové navždycky stáli před Jahvem, tvým Bohem, konali Boží službu a dávali v Jahvově jménu požehnání.
6 Přijde-li Leviovec sídlící v některém ze tvých měst kdekoli v Izraeli, protože si to přeje, na místo, které si vyvolí Jahve,
7 bude tam sloužit ve jménu Jahva, svého Boha jako všichni jeho leviovští bratři, kteří tam stojí před Jahvem,
8 a bude jíst stejný díl jako oni, aniž se bude počítat to, co získal prodejem svého jmění.
9 Až vejdeš do země, kterou ti dává Jahve, tvůj Bůh, nebudeš se učit páchat tytéž ohavnosti jako tamní národy.
10 Nenajde se u tebe nikdo, kdo by předal svého syna či svou dceru ohni, kdo by provozoval věštění, zaříkání, hadačství nebo čarodějnictví,
11 nikdo, kdo by užíval kouzel, kdo by se dotazoval přízraků a věštců, kdo by vyvolával mrtvé.
12 Neboť kohokoli, kdo dělá takové věci, si Jahve, tvůj Bůh, oškliví a právě pro tyto ohavnosti Jahve, tvůj Bůh, zahání před tebou ony národy.
13 Ty budeš vůči Jahvovi, svému Bohu, bez poskvrny.
14 Neboť ony národy, které vyháníš, poslouchaly kouzelníky a věštce, ale tím Jahve, tvůj Bůh, tebe nezaopatřil.
15 Jahve, tvůj Bůh, ti z tvého středu vzbudí mezi tvými bratry proroka, jako jsem já, toho budete poslouchat.
16 Právě o to jsi žádal Jahva, svého Boha, na Chorebu v den shromáždění: „Abych nezemřel, nebudu už poslouchat hlas Jahva, svého Boha, a nebudu se už dívat na ten velký oheň,“
17 a Jahve mi řekl: „Dobře promluvili.
18 Vzbudím jim ze středu jejich bratří tobě podobného proroka, vložím mu do úst svá slova a on jim řekne vše, co mu přikáži.
19 Neposlechne-li některý muž má slova, která pronese onen prorok v mém jménu, pak za to na tom muži budu požadovat účty já sám.
20 Odváží-li se však nějaký prorok říkat v mém jménu slovo, které jsem nenařídil říkat, a bude-li mluvit ve jménu jiných bohů, takový prorok zemře.“
21 Možná si v srdci řekneš: „Jak poznáme, že ono slovo Jahve neřekl?“
22 Jestliže ten prorok mluvil v Jahvově jménu a jeho slovo zůstává bez účinku a nenaplňuje se, pak Jahve to slovo neřekl. Prorok mluvil opovážlivě. Nemusíš se ho bát.