Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Joašovi bylo, když nastoupil, sedm let a vládl v Jeruzalémě čtyřicet let; jeho matka se jmenovala Sibja, byla z Beršeby.
2 Joaš dělal, co se Jahvovi líbí, po celý čas, kdy žil kněz Jehojada,
3 který ho oženil se dvěma ženami, od nichž on měl syny a dcery.
4 Potom si Joaš přál opravit Jahvův Chrám.
5 Shromáždil kněze a levity a řekl jim: „Odejděte do judských měst a sbírejte u všech Izraelitů peníze na opravu Chrámu vašeho Boha, tolik, kolik bude každý rok zapotřebí. Pospěšte si s tou věcí.“ Ale levité nespěchali.
6 Tu král zavolal prvního z nich, Jehojadu, a řekl mu: „Proč jsi od levitů nepožadoval, aby z Judy a Jeruzaléma snesli daň Jahvova služebníka Mojžíše a shromáždění Izraele pro Stan svědectví?
7 Atalie a její synové, které ona zkazila, poškodili Boží Chrám a dokonce všechny posvátné dávky Jahvova Chrámu přidělili baalům.“
8 A král přikázal, aby se udělala truhla, kterou postavili před bránu Jahvova Chrámu.
9 V Judovi a v Jeruzalémě vyhlásili, že se má Jahvovi přinést daň, kterou Boží služebník Mojžíš uložil Izraeli na poušti.
10 Všichni hodnostáři a všechen lid s radostí přicházeli, a co měli dávat, vhazovali do truhly až do úplného splacení.
11 Ve chvíli, kdy měla být truhla přinesena královské správě, jež byla v rukou levitů, viděli levité, že v ní je mnoho peněz; přišel královský písař s dohlížitelem prvního kněze; zvedli truhlu, odnesli ji, pak ji opět postavili na místo. Tak to dělali každý den a shromáždili mnoho peněz.
12 Král a Jehojada je dali staviteli přidělenému ke službě Jahvova Chrámu. Námezdníci, zedníci a tesaři se pustili do opravování Jahvova Chrámu; na jeho opravě pracovali také kováři a řemeslníci, kteří pracují s bronzem.
13 Když se tedy stavitelé pustili do práce, rostly jim opravy pod rukama, znovu zbudovali Boží Chrám v jeho pravých rozměrech a zpevnili jej.
14 Když skončili, přinesli králi a Jehojadovi zbytek peněz; zhotovilo se za ně zařízení pro Jahvův Chrám, nádoby ke službě a k celopalům, číše a zlaté a stříbrné předměty. Takto se mohl v Jahvově Chrámě přinášet po celou dobu, kdy žil Jehojada, ustavičný celopal.
15 Potom Jehojada zestárl a sytý dnů zemřel. Bylo mu, když zemřel, sto třicet let
16 a pohřbili ho s králi v Davidově městě, protože se v Izraeli dobře choval vůči Bohu a jeho Chrámu.
17 Po Jehojadově smrti se přišli před krále poklonit judští hodnostáři a tentokrát je král vyslechl.
18 Judovci opustili Chrám Jahva, Boha svých otců, a uctívali posvátné kůly a modly. Kvůli tomuto provinění se na Judu a na Jeruzalém snesl Boží hněv.
19 Byli k nim posláni proroci, aby je přivedli nazpět k Jahvovi; svědčili však proti nim, aniž by jim oni propůjčili sluch.
20 Boží Duch zahalil syna kněze Jehojady Zachariáše, jenž se postavil před lid a řekl mu: „Takto mluví Bůh. Proč překračujete Jahvova přikázání, takže nic nedokážete? Protože jste opustili Jahva, opouští on vás.“
21 Tu se oni proti němu spojili a na králův příkaz ho na nádvoří Jahvova Chrámu ukamenovali.
22 Král Joaš zapomněl na velkodušnost, kterou mu osvědčoval Zachariášův otec Jehojada, a zabil jeho syna Zachariáše, který, když umíral, volal: „Jahve uvidí a bude požadovat účty!“
23 Na přelomu roku vytáhlo aramejské vojsko do války proti Joašovi. Dorazilo do Judy a k Jeruzalému, vyhladilo z obyvatel všechny hodnostáře a poslalo veškerou kořist po nich králi do Damašku.
24 Aramejské vojsko ovšem přišlo jen s málo muži, ale Jahve mu vydal do rukou vojsko početné - za to, že opustilo jeho, Boha svých otců. Aramejci se vypořádali s Joašem,
25 a když od něho odtáhli a zanechali ho těžce nemocného, spikli se proti němu jeho služebníci a zabili ho na jeho loži, aby pomstili syna kněze Jehojady. On zemřel a pohřbili ho v Davidově městě, ne však v královských hrobech.
26 Toto byli ti spiklenci: Zabad, syn Amonitky Šimeat, Jehozabad, syn Moabitky Šimrit.
27 Pokud jde o jeho syny, o velikost poplatku, který mu byl uložen, a o opravu Božího Chrámu, záznam o tom se najde v midraši knihy Králů. Namísto něho vládl jeho syn Amasiáš.