Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Stalo se také, že bylo zatčeno sedm bratrů se svou matkou a král je chtěl přinutit, aby požili vepřového masa (zakázaného zákonem) a dal je mrskat biči a býkovci.
2 Jeden z nich vystoupil jako jejich mluvčí: „Nač se otážeš a co se od nás dozvíš?“ řekl. „Raději zemřeme, než bychom překročili zákony svých otců.“
3 Král byl celý bez sebe a poručil dát na oheň pánve a kotle.
4 Jakmile se rozžhavily, přikázal, aby tomu, jenž byl jejich mluvčím, vyřízli jazyk, stáhli mu kůži z hlavy a před očima ostatních bratrů a matky mu usekli končetiny.
5 Když byl úplně ochromený, poručil, aby ho, dokud ještě dýchá, přistrčili k ohni a opékali ho na pánvi. Zatímco se do daleka šířily výpary z pánve, ostatní i s matkou se navzájem nabádali, aby umírali statečně.
6 „Pán Bůh vidí,“ říkali, „a vpravdě s námi má soucit, jak to oznámil Mojžíš v písni, která výslovně prohlašuje toto: ‘A on se slituje nad svými služebníky.’“
7 Když první takto opustil tento svět, přivedli na mučení druhého. Stáhli mu z hlavy kůži i s vlasy a pak se ho zeptali: „Chceš jíst vepřové maso, než budeme úd po údu mučit tvé tělo?“
8 On odpověděl v jazyce svých otců: „Ne!“ Proto byl i on vydán mukám.
9 Ve chvíli, kdy vydechoval naposled, řekl: „Ty ničemo, ty nás vyháníš z tohoto života, ale Král světa nás, kteří umíráme za jeho zákony, vzkřísí k věčnému životu.“
10 Po něm trýznili třetího. Ihned vyplázl jazyk, jak to po něm chtěli, a neohroženě napřáhl ruce;
11 (odvážně prohlásil: „Tyto údy mi dalo Nebe, ale pro jeho zákony jimi pohrdám a doufám, že je od něho zase dostanu nazpět.“)
12 Sám král a jeho družina byli zaraženi odvahou toho mladíka, který si nic nedělal z utrpení.
13 Když pak zemřel, podrobili čtvrtého stejnému trýznění a mukám.
14 Než skonal, prohlásil toto: „Je lépe zemřít rukou lidí a mít od Boha naději na vzkříšení, protože ty vzkříšen k životu nebudeš.“
15 Pak přivedli pátého a mučili ho.
16 On však upřel oči na krále a řekl: „Ačkoli pomineš, máš moc nad lidmi, děláš si, co chceš. Nemysli si však, že Bůh opustí náš rod.
17 A ty měj strpení a uvidíš jeho velkou moc, jak on bude mučit tebe a tvůj rod.“
18 Po něm přivedli šestého a ten, když umíral, řekl: „Jen si nic nenamlouvej, trpíme to sami kvůli sobě, protože jsme zhřešili proti svému vlastnímu Bohu (také se nám přihodily podivuhodné věci).
19 Ale ty si nemysli, že nebudeš potrestán, když ses pustil do války s Bohem.“
20 Nanejvýš hodná obdivu a slavné paměti byla matka, která když viděla, jak jí umírá sedm synů v jednom jediném dni, to statečně snášela vzhledem k naději, kterou skládala v Pána.
21 Každého z nich povzbuzovala v jazyce svých otců, naplňovaly ji ušlechtilé city a ona své ženské úvahy povzbuzovala mužnou odvahou. Říkala jim:
22 „Nevím, jak jste se octli v mých útrobách; já jsem vás neobdařila duchem ani životem; já jsem nedala dohromady části, které každého z vás utvářejí.
23 Vždyť Stvořitel světa, který způsobil zrození člověka a který je původcem všeho, vám ve svém milosrdenství navrátí jak ducha, tak život, protože vy teď sami sebou pro lásku k jeho zákonům pohrdáte.“
24 Antiochos se domníval, že je hanoben, a v těch slovech tušil urážku. Jelikož nejmladší byl dosud naživu, nejenže mu slovy důtklivě domlouval, ale přísežně ho ujišťoval, že ho učiní, zřekne-li se otcovských zvyků, bohatým a zároveň velice šťastným, že ho učiní svým přítelem a svěří mu vysoké úřady.
25 Když tomu mladík nevěnoval žádnou pozornost, dal si král předvést matku a vyzval ji, ať jinochovi poradí, aby si zachránil život.
26 Po dlouhých domluvách souhlasila, že svého syna přesvědčí.
27 Sklonila se tedy k němu, krutého tyrana oklamala a v jazyce svých otců promluvila takto: „Synu, smiluj se nade mnou, vždyť jsem tě po devět měsíců nosila v lůně, tři roky jsem tě kojila, živila jsem tě a vychovávala až do tvého nynějšího věku (a starala jsem se o tvou výchovu).
28 Zapřísahám tě, dítě, pohlédni na nebe i na zemi a popatři na všechno, co na nich je, a věz, že Bůh je udělal z ničeho a že lidské pokolení je uděláno právě tak.
29 Neboj se toho kata, ale ukaž se hodným svých bratrů a přijmi smrt, abych se v milosrdenství s tebou i s nimi opět shledala.“
30 Sotva domluvila, mladík řekl: „Na co čekáte? Já neposlouchám královy příkazy, já poslouchám příkazy Zákona, který dal našim otcům Mojžíš.
31 A ty, který jsi vymyslel celou tu pohromu, jež postihuje Hebreje, ty Božím rukám neunikneš.
32 (My trpíme za své vlastní hříchy.)
33 Náš Pán, jenž je živý, se na nás kvůli tomu, aby nás potrestal a napravil, sice na chvíli rozhněval, ale zase se se svými služebníky smíří. Ale ty,
34 bezbožníku, ty nejodpornější ze všech lidí, se bezdůvodně nepovyšuj, když se kojíš marnými nadějemi a když pozvedáš ruku proti jeho služebníkům,
35 protože jsi ještě neunikl soudu Boha, který může vše a vše vidí.
36 Naši bratři, ti snesli pomíjivou bolest pro neutuchající život, padli za Boží smlouvu, ale ty poneseš za svou pýchu skrze Boží soud spravedlivý trest.
37 A já, tak jako mí bratři, vydávám své tělo a svůj život za zákony svých otců a prosím Boha, aby našemu národu brzy projevil svou přízeň a aby tě zkouškami a pohromami přivedl k vyznání, že jenom on je Bůh.
38 Kéž se už hněv Všemohoucího spravedlivě rozpoutaný proti celému našemu plemeni zastaví u mne a u mých bratrů!“
39 Král byl celý bez sebe a zakročil proti němu ještě krutěji než proti všem ostatním, protože ta výsměšná řeč mu byla obzvlášť trpká.
40 Tak ten mladík skonal, aniž se poskvrnil, a s dokonalou důvěrou v Pána.
41 Nakonec, jako poslední, zemřela po svých synech i matka.
42 Ale už dost o těch obřadních hostinách a zrůdném mučení.