Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 David utekl z kobek, které jsou v Ramě, přišel a řekl Jonatanovi do očí: „Co jsem vlastně udělal, jak jsem se provinil, jaký zločin jsem spáchal na tvém otci, že mi ukládá o život?“
2 On mu odpověděl: „Na nic takového ani nepomysli! Nezemřeš. Můj otec nepodniká nic, aniž se mi svěří, ať je to důležité, či nikoli. Proč by otec přede mnou skrýval tohle? To je vyloučeno!“
3 David vyřkl tuto přísahu: „Tvůj otec moc dobře ví, že se těším tvé přízni, a řekl si: ‘Ať se Jonatan nic nedozví, aby ho to nermoutilo!’ Ale jako že žije Jahve a jako že žiješ ty sám, od smrti mě dělí pouhý krůček.“
4 Jonatan Davidovi řekl: „Co chceš, abych pro tebe udělal?“
5 David Jonatanovi odpověděl: „Zítra je novoluní a měl bych s králem zasednout k jídlu, ale ty mě propustíš a já se budu schovávat v polích až do večera.
6 Povšimne-li si tvůj otec mé nepřítomnosti, řekneš: ‘David mě naléhavě žádal, aby směl odběhnout do svého města Betléma, neboť se tam slaví výroční oběť za celý rod.’
7 Řekne-li: ‘Dobrá,’ je tvůj služebník zachráněn, ale rozhněvá-li se, věz, že se rozhodl k neštěstí.
8 Prokaž laskavost svému služebníkovi, vždyť jsi ho k sobě připojil úmluvou v Jahvově jménu, a jsem-li vinen, sám mě usmrť; proč bys mě měl vodit až k otci?“
9 Jonatan pokračoval: „Na nic takového ani nepomysli. Kdybych opravdu věděl, že otec je rozhodnut přivodit na tebe neštěstí, což bych tě nevaroval?“
10 David se Jonatana zeptal: „Kdo mě bude varovat, když ti otec odpoví tvrdě?“
11 Jonatan Davidovi řekl: „Pojď, vyjděme do polí,“ a oba vyšli do polí.
12 Jonatan Davidovi řekl: „Při Jahvovi, Bohu Izraele! Zítra v tuto hodinu budu vyzvídat u otce: dopadne-li to pro Davida dobře a nepošlu-li k tobě, abych ti to svěřil,
13 ať na Jonatana Jahve toto zlo dopustí a tamto ještě přidá. Bude-li se otci zdát správné, aby přivodil neštěstí, sdělím ti to a nechám tě jít; odejdeš živ a zdráv a ať je Jahve s tebou, jako byl s mým otcem!
14 Budu-li ještě živ, kéž mi prokážeš Jahvovu dobrotu: zemřu-li,
15 nikdy neodnímej svou dobrotu od mého domu. Až Jahve zahladí z tváře země Davidovy nepřátele,
16 ať není Jonatanovo jméno zahlazeno spolu se Saulovým domem, jinak z toho bude Jahve požadovat na Davidovi účty.“
17 Jonatan složil znovu přísahu Davidovi, protože ho měl z celé duše rád.
18 Jonatan mu řekl: „Zítra je novoluní a tvé nepřítomnosti si všimnou, neboť tvé místo bude prázdné.
19 Pozítří si tvé nepřítomnosti budou teprve všímat; půjdeš na to místo, kde jsi byl skryt tenkrát, sedneš si poblíž onoho návrší, které znáš.
20 A já budu pozítří střílet k tomu místu šípy, jako bych se strefoval do terče.
21 Pošlu šíponoše: ‘Jdi! Vyhledej ten šíp!’ Řeknu-li tomu šíponoši: ‘Šíp leží tady před tebou, vezmi ho,’ přijď, znamená to, že to pro tebe dopadá dobře a že se nic neděje, jako že žije Jahve.
22 Ale řeknu-li tomu hochovi: ‘Šíp je tamhle za tebou,’ odejdi, neboť tě posílá pryč Jahve.
23 Pokud jde o slovo, které jsme si ty a já vyměnili, Jahve je navždy mezi námi svědkem.“
24 David se tedy ukryl v polích. Nastalo novoluní a král se posadil ke stolu, aby pojedl.
25 Král si sedl na své obvyklé místo u zdi, Jonatan se posadil naproti, Abner si sedl vedle Saula a Davidovo místo zůstalo neobsazeno.
26 Saul nicméně toho dne nic neřekl, myslel si: „Je to náhoda, není čistý.“
27 Příštího dne novoluní, druhého dne, zůstalo Davidovo místo neobsazeno a Saul řekl svému synovi Jonatanovi: „Proč nepřišel Jišajův syn včera ani dnes k jídlu?“
28 Jonatan Saulovi odpověděl: „David mě naléhavě žádal, abych mu dovolil jít do Betléma.
29 Řekl mi: ‘Propusť mě, prosím tě, máme totiž ve městě rodovou oběť a mí bratři se po mně sháněli; nyní, pokud jsem získal tvou přízeň, mi dovol, abych se vytratil, a já se půjdu podívat za svými bratry!’ Proto tedy nepřišel ke královu stolu.“
30 Saul vzplanul proti Jonatanovi hněvem a řekl mu: „Ty synu poběhlice! Což nevím, že se zastáváš ke své hanbě a k hanbě nahoty své matky Jišajova syna?
31 Pokud bude Jišajův syn žít na zemi, nebudeš v bezpečí ty ani tvé kralování. Nyní ho dej vyhledat a přiveď mi ho, neboť propadl smrti.“
32 Jonatan odporoval svému otci a řekl mu: „Proč by měl zemřít? Co udělal?“
33 Tu po něm Saul máchl kopím, chtěje ho zasáhnout, a Jonatan pochopil, že otec už o Davidově smrti rozhodl.
34 Jonatan vstal rozpálený hněvem od stolu a nic toho druhého dne měsíce nepojedl, protože se zarmoutil kvůli Davidovi, protože ho otec urazil.
35 Ráno příštího dne vyšel Jonatan do polí na schůzku s Davidem; doprovázel ho mladý šíponoš.
36 Řekl šíponošovi: „Běž a vyhledej šípy, které budu střílet.“ Šíponoš odběhl a Jonatan vystřelil šíp tak, aby ho přeletěl.
37 Když šíponoš došel k místu, kde byl šíp, jejž Jonatan vystřelil, on na něho zavolal: „Není ten šíp tamhle za tebou?“
38 Jonatan na šíponoše ještě zavolal: „Rychle! Pospěš si, nezastavuj se.“ Jonatanův sluha sebral šíp a přinesl jej svému pánovi.
39 Šíponoš nic netušil, jen Jonatan a David věděli, oč jde.
40 Jonatan předal zbraně šíponošovi a řekl mu: „Jdi a odnes to do města.“
41 Zatímco se šíponoš vracel, David u návrší vstal, padl tváří k zemi a třikrát se poklonil, potom se navzájem objali a oba si spolu velice poplakali.
42 Jonatan Davidovi řekl: „Jdi v pokoji. A pokud jde o slib, který jsme oba odpřisáhli při Jahvovu jménu, ať je Jahve navždycky svědkem mezi mnou a tebou, mezi mým a tvým potomstvem.“