Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Saul oznámil svému synovi Jonatanovi a všem svým hodnostářům, že má v úmyslu usmrtit Davida. Ale Saulův syn Jonatan byl Davidovi velice nakloněn
2 a takto Davida varoval: „Můj otec Saul usiluje, aby tě usmrtil. Měj se tedy zítra ráno na pozoru, zůstaň v úkrytu a schovej se.
3 Já vyjdu a postavím se vedle svého otce na poli, kde budeš, promluvím o tobě s otcem, uvidím, co se děje, a oznámím ti to.“
4 Jonatan říkal svému otci Saulovi o Davidovi dobré věci a takto k němu mluvil: „Ať král nehřeší proti svému služebníku Davidovi, neboť on se proti tobě ničím neprovinil, co udělal, to bylo spíš velice na prospěch.
5 Dal v sázku svůj život, skolil toho Filišťana a Jahve připravil celému Izraeli velké vítězství: viděl jsi to a radoval ses. Proč bys hřešil krví nevinného, kdybys dal Davida bezdůvodně usmrtit?“
6 Saul ustoupil Jonatanovým slovům a složil tuto přísahu: „Jako že žije Jahve, on nezemře!“
7 Tu Jonatan zavolal Davida a sdělil mu všechny ty věci. Pak ho přivedl k Saulovi a David se ujal služby jako předtím.
8 Jelikož znovu vypukla válka, vytáhl David do pole a bojoval s Filišťany; způsobil jim těžkou porážku a oni před ním utekli.
9 A Saula se zmocnil zlý duch od Jahva: když seděl ve svém domě s kopím v ruce a David hrál na citeru,
10 pokusil se Saul přibodnout Davida kopím ke zdi, ale on uhnul Saulově ráně a ten zabodl kopí do zdi. David se dal na útěk a zachránil se. Téže noci
11 poslal Saul náhončí, aby hlídali Davidův dům, chtěl ho hned ráno vydat na smrt. Ale Davidova žena Mikal mu dala tuto výstrahu: „Neunikneš-li této noci, bude zítra po tobě!“
12 Mikal spustila Davida z okna. On odešel, dal se na útěk a zachránil se.
13 Mikal vzala terafim, položila jej na lože, do hlav mu dala pletenec z kozích chlupů a přikryla ho oděvem.
14 Když Saul vypravil posly, aby se zmocnili Davida, řekla: „Je nemocný.“
15 Ale Saul opět vypravil posly, aby se podívali za Davidem, a řekl jim: „Přineste mi ho na loži, já ho vydám na smrt!“
16 Poslové vešli a hle, na loži byl terafim s pletencem z kozích chlupů v hlavách!
17 Saul řekl Mikal: „Proč jsi mě tak zradila a nechala odejít mého nepřítele, aby mi unikl?“ Mikal Saulovi odpověděla: „To on mi řekl: Nech mě odejít, nebo tě zabiji!“
18 David se tedy dal na útěk a unikl. Přišel k Samuelovi do Ramy a vyprávěl mu o všem, co mu Saul udělal. On a Samuel se usadili v kobkách.
19 Saulovi podali tuto zprávu: „Hle, David je v kobkách v Ramě.“
20 Saul vypravil posly, aby se Davida zmocnili, a oni uviděli sbor prorokujících proroků, Samuel jim stál v čele. Tu se Boží duch zmocnil Saulových poslů a oni také upadli do vytržení.
21 Oznámili to Saulovi, jenž vypravil další posly, a oni také upadli do vytržení. Saul vypravil třetí skupinu poslů a oni také upadli do vytržení.
22 Tu odešel sám do Ramy a přišel k velké cisterně, která je v Seku. Ptal se, kde jsou Samuel a David, a dostal odpověď: „Jsou v kobkách v Ramě.“
23 Odebral se tedy odtud do kobek v Ramě. Ale i jeho se zmocnil Boží duch a on kráčel ve vytržení, až došel ke kobkám v Ramě.
24 I on si svlékl oděv, i on upadl před Samuelem do vytržení, pak se nahý zhroutil a zůstal tak celý den a celou noc. Odtud je přísloví: „Je i Saul mezi proroky?“