Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Saulovi bylo, když se stal králem,... let a vládl nad Izraelem... let.
2 Saul si z Izraele vybral tři tisíce mužů; dva tisíce jich byly se Saulem v Mikmasu a v Betelském pohoří, jeden tisíc jich byl s Jonatanem v Benjaminově Gebě a zbytek lidu Saul odeslal nazpět, každého do jeho stanu.
3 Jonatan zabil filišťanského místodržícího, který byl v Gibeji, a Filišťané se dozvěděli, že se Hebrejové vzbouřili. Saul dal troubit na roh po celé zemi
4 a celý Izrael se dozvěděl tu novinu: „Saul zabil filišťanského místodržícího, Izrael už upadl u Filišťanů v nenávist!“ a lid se seskupil v Gilgalu za Saulem.
5 Filišťané se shromáždili k boji s Izraelem, tři tisíce vozů, šest tisíc koní a zástup tak početný jako písek na mořském břehu, a utábořili se v Mikmasu, na východ od Bet-Avenu.
6 Když Izraelité viděli, že jsou v tísni, oni jim totiž byli v patách, schovávali se muži v jeskyních, dírách, skalních trhlinách, podzemních chodbách a cisternách.
7 Přešli také přes jordánské brody do Gadovy země a do Galaadu. Saul byl dosud v Gilgalu a lid za ním se třásl.
8 Čekal sedm dní, které mu podle lhůty stanovil Samuel, ale Samuel do Gilgalu nepřišel a vojsko Saula opustilo a rozprchlo se.
9 On tedy řekl: „Přiveďte mi celopal a pokojné oběti,“ a přinesl v oběť celopal.
10 Tu když končil s celopalem, přišel Samuel a Saul mu vyšel vstříc, aby ho pozdravil.
11 Samuel řekl: „Cos to udělal?“ a Saul odpověděl: „Viděl jsem, že mě vojsko opouští a rozprchává se, že tys zatím ve stanovený den nepřišel a že se Filišťané shromáždili v Mikmasu.
12 Řekl jsem si: Teď na mne Filišťané přijdou do Gilgalu a já jsem neupokojil Jahva. A tak jsem se přemohl a přinesl jsem v oběť celopal.“
13 Samuel Saulovi řekl: „Jednal jsi jako blázen! Nezachoval jsi příkaz, který ti dal Jahve, tvůj Bůh. Jahve by jinak byl utvrdil tvou královskou moc nad Izraelem navždycky,
14 ale nyní tvá královská moc nevydrží. Jahve si našel muže podle svého srdce, protože ty jsi nezachoval, co ti Jahve přikázal.“
15 Samuel vstal a odešel z Gilgalu svou cestou. Co zbývalo z lidu, táhlo za Saulem naproti bojovníkům a přišlo z Gilgalu do Benjaminovy Geby. Saul vykonal přehlídku oddílu, který měl u sebe: bylo tam asi šest set mužů.
16 Saul a jeho syn Jonatan a oddíl, který byl s nimi, sídlili v Benjaminově Gebě a Filišťané tábořili v Mikmasu.
17 Z filišťanského tábora vytáhl ve třech tlupách sbor záškodníků: jedna tlupa se vydala směrem k Ofře do země Šual,
18 jedna tlupa se vydala směrem k Betchoronu a jedna tlupa se vydala směrem k výšině, která ční nad Údolím hyen, poblíž pouště.
19 V celé izraelské zemi nebyl žádný kovář, neboť Filišťané si řekli: „Musí se zabránit, aby Hebrejové zhotovovali meče nebo kopí.“
20 A tak všichni Izraelité chodili k Filišťanům a každý si u nich dával nově vykovat radlici, sekeru, teslici nebo srp.
21 Cena za radlice a sekery byla dvě třetiny šekelu, třetina šekelu za naostření teslice a vyrovnání bodců.
22 A tak se stalo, že v den bitvy neměl ve vojsku, které bylo za Saulem a Jonatanem, nikdo v ruce meč ani kopí. Saul a jeho syn Jonatan je však měli.
23 Filišťanská hlídka odešla k průsmyku u Mikmasu.