Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Asi o měsíc později rozbil Amonita Nachaš tábor naproti galaadskému Jabeši. Všichni muži z Jabeše Nachašovi řekli: „Sjednej s námi smlouvu a my ti budeme sloužit.“
2 Ale Amonita Nachaš jim odpověděl: „Hle, budu s vámi vyjednávat za tuto cenu: všem vám vyloupnu pravé oko a to bude má výzva celému Izraeli.“
3 Starší Jabeše mu řekli: „Povol nám sedmidenní příměří. Vypravíme posly po celém území Izraele, a nepřijde-li nám nikdo na pomoc, vzdáme se ti.“
4 Poslové přišli do Saulovy Gibey a vyložili věci lidu do uší a všechen lid se dal do křiku a nářku.
5 A hle, Saul se vracel z pole se svými voly a zeptal se: „Co je tomu lidu, že tak naříká?“ Vyprávěli mu o slovech mužů z Jabeše,
6 a když Saul o těch věcech uslyšel, snesl se na něho Jahvův duch a on vzplál velkým hněvem.
7 Vzal pár volů a rozsekal je na kusy, jež rozeslal po poslech do celého území Izraele s těmito slovy: „Toto se stane s voly kohokoli, kdo nepotáhne za Saulem.“ Na lid padl Jahvův děs a vyrazili jako jeden muž.
8 On vykonal v Bezeku jejich přehlídku: bylo tam tři sta tisíc Izraelitů a třicet tisíc mužů z Judy.
9 Řekl poslům, kteří předtím přišli: „Řekněte mužům z galaadského Jabeše: Zítra za slunečního žáru vám přijde pomoc.“ Poslové tu novinu sdělili po svém návratu jabešským mužům a oni se zaradovali.
10 Řekli Nachašovi: „Zítra k vám vyjdeme a vy nám uděláte vše, co se vám zlíbí.“
11 Příštího dne rozestavil Saul vojsko do tří sborů, které v době ranní hlídky zaplavily pole a pobíjely Amonity až do největšího denního žáru. Ti, kteří přežili, se rozprchli, nezůstali ani dva pohromadě.
12 Tehdy lid řekl Samuelovi: „Kdo tedy říkal: ‘Což nad námi bude vládnout Saul?’ Vydejte ty muže, abychom je vydali na smrt.“
13 Ale Saul řekl: „Tohoto dne nebude nikdo vydán na smrt, neboť dnes Jahve způsobil v Izraeli spásu.“
14 Potom Samuel lidu řekl: „Pojďte, půjdeme do Gilgalu a tam obnovíme královskou hodnost.“
15 Všechen lid se odebral do Gilgalu a Saul tu byl před Jahvem v Gilgalu prohlášen králem. Zabili tam před Jahvem pokojné oběti a Saul i všichni muži z Izraele se oddali velkému veselí.