Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Když se David zabydlel ve svém domě, řekl proroku Natanovi: „Hleď, bydlím v domě z cedrového dřeva a archa Jahvovy smlouvy je pod závěsy.“
2 Natan Davidovi odpověděl: „Vše, co máš na srdci, udělej, neboť Bůh je s tebou.“
3 Ale téže noci se Natanovi takto ozvalo Boží slovo:
4 „Jdi a řekni Davidovi, mému služebníku: Takto mluví Jahve. Dům, abych v něm bydlel, mi nevystavíš ty.
5 Ne, nikdy jsem nebydlel v domě ode dne, kdy jsem vyvedl Izraele, až podnes, ale chodil jsem ze stanu do stanu a z přístřešku do přístřešku.
6 Řekl jsem snad během celé té doby, kdy jsem putoval s celým Izraelem, jedinému ze soudců Izraele, které jsem ustanovil jako pastýře svého lidu: Proč mi nestavíte dům z cedrového dřeva?
7 Hleď nyní, co řekneš mému služebníku Davidovi: Takto mluví Jahve Sabaot. Já jsem tě vzal z pastvy od ovcí, abys byl vévodou mého lidu Izraele.
8 Byl jsem s tebou všude, kam jsi šel, potlačil jsem před tebou všechny tvé nepřátele. Dám ti takovou proslulost, jakou mají velikáni na zemi.
9 Určím místo svému lidu Izraeli, zasadím ho tam a on na tom místě zůstane, už se nebude zmítat a zlovolníci ho nadále nebudou ničit jako dříve,
10 od doby, kdy jsem nad svým lidem Izraelem ustanovoval soudce. Zkrotím všechny tvé nepřátele. Jahve ti ohlašuje, že ti zbuduje dům,
11 a až bude plně načase, aby ses připojil ke svým otcům, zachovám po tobě potomstvo; bude to jeden z tvých synů a já upevním jeho vládu.
12 To on mi vystaví dům a já navěky upevním jeho trůn.
13 Budu mu otcem a on mi bude synem; neodejmu mu svou přízeň, jako jsem ji odňal tomu, který byl před tebou.
14 Zachovám ho navždy ve svém domě a ve svém království a jeho trůn bude navždy upevněn.“
15 Natan sdělil Davidovi všechna tato slova a celé toto zjevení.
16 Tu král David vešel, posadil se před Jahvem a řekl: „Kdo jsem, Bože Jahve, a jaký je můj dům, že jsi mě dovedl až sem?
17 Ale to je v tvých očích, Bože, příliš málo a rozšiřuješ své sliby na dům svého služebníka pro dalekou budoucnost. Ukazuješ mne jako sbor mužů, ten, kdo jej vyvyšuje, je Jahve, Bůh.
18 Co by David pro tebe mohl ještě udělat s ohledem na slávu, kterou jsi dal svému služebníkovi? Ty sám jsi vyznamenal svého služebníka.
19 Jahve, kvůli svému služebníkovi a podle svého srdce jsi byl tak velkodušný, že jsi zjevil všechny tyto veliké věci.
20 Jahve, nikdo není jako ty a není jiného Boha než ty sám, jak to zvěděly naše uši.
21 Což je na zemi jiný takový lid, jako je tvůj lid Izrael, jehož by nějaký bůh přišel vykoupit, aby z něho udělal svůj lid, aby ho učinil proslulým a vykonal pro něj veliké a hrozné věci, tím že by před svým lidem, jejž jsi vykoupil z Egypta, zahnal národy?
22 Navždy sis daroval lid Izraele jako svůj lid a ty, Jahve, ses stal jeho Bohem.
23 A nyní ať trvá, Jahve, navždy slib, který jsi dal svému služebníkovi a jeho domu, a jednej, jak jsi řekl.
24 Ať ten slib trvá a ať je tvé Jméno navždy vyvyšováno! Ať se říká: ‘Jahve Sabaot je Bůh Izraele, je Bohem pro Izraele.’ Dům tvého služebníka Davida bude před tebou upevněn,
25 neboť ty, můj Bože, jsi zjevil svému služebníkovi toto: že mu vystavíš dům. Proto je tvůj služebník před tebou a modlí se k tobě.
26 Ano, Jahve, ty jsi Bůh a ty jsi učinil svému služebníkovi tento krásný slib.
27 Ty jsi tedy svolil, že požehnáš domu svého služebníka, aby před tebou trval navždy. Neboť ty, Jahve, jsi dal požehnání: on je požehnaný navždy.“