Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Šalomoun se stal zetěm faraona, egyptského krále; vzal si za ženu faraonovu dceru a uvedl ji zatím do Davidova města, než dokončí stavbu svého paláce, Jahvova Chrámu a jeruzalémských hradeb.
2 Lid obětoval na výšinách, neboť v té době dosud nepostavili dům Jahvovu Jménu.
3 Šalomoun miloval Jahva: choval se podle pokynů svého otce Davida; jenže přinášel oběti a kadidlo na výšinách.
4 Král šel do Gabaonu, aby tam obětoval, neboť tam ležela největší výšina - Šalomoun na tom oltáři přinesl tisíc celopalů.
5 V Gabaonu se Šalomounovi v noci ve snu zjevil Jahve. Bůh řekl: „Žádej, co ti mám dát.“
6 Šalomoun odpověděl: „Osvědčil jsi svému služebníkovi, mému otci Davidovi, velkou přízeň a on před tebou chodil ve věrnosti, spravedlnosti a přímosti srdce; zachoval jsi mu onu velkou přízeň a dovolil jsi, aby jeden z jeho synů seděl dnes na jeho trůně.
7 Nyní, Jahve, můj Bože, jsi za krále ustanovil namísto mého otce Davida, svého služebníka, a já jsem zcela mladý muž, neumím si počínat vladařsky.
8 Tvůj služebník je uprostřed lidu, jejž jsi vyvolil, lidu četného, tak četného, že ho nelze spočíst ani sečíst.
9 Dej svému služebníkovi srdce plné rozvážnosti, aby vládl tvému lidu, aby rozlišoval mezi dobrem a zlem, neboť kdo by mohl vládnout tvému lidu, jenž je tak velký?“
10 Očím Pána se zalíbilo, že Šalomoun vznesl tuto žádost;
11 a Bůh mu řekl: „Protože jsi žádal o toto a nežádal sis pro sebe ani dlouhý život, ani bohatství, ani život svých nepřátel, nýbrž sis pro sebe vyžádal schopnost rozvážného rozlišování,
12 hle, udělám, co jsi řekl: dávám ti moudré a rozumné srdce, jaké neměl nikdo před tebou a jaké nebude mít nikdo po tobě.
13 A dokonce i to, oč jsi nežádal, ti dávám také: bohatství a slávu jako nikomu z králů.
14 A budeš-li chodit po mých cestách, zachovávat mé zákony a má přikázání, jak to dělal tvůj otec David, dopřeji ti dlouhý život.“
15 Šalomoun se probudil a hle, byl to sen. Vrátil se tedy do Jeruzaléma a postavil se před archu Pánovy smlouvy; přinesl celopaly a pokojné oběti a vystrojil všem svým služebníkům hostinu.
16 Tehdy ke králi přišly dvě nevěstky a stanuly před ním.
17 Jedna z těch žen řekla: „Prosím tě, můj pane! Já a tato žena bydlíme v témže domě a já jsem porodila dítě, když ona byla v domě.
18 Stalo se, že za tři dny po mém slehnutí porodila dítě i tato žena; byly jsme spolu, nebyl s námi nikdo cizí, v domě jsme byly samy dvě.
19 A syn této ženy jednou v noci zemřel, protože ona ho zalehla.
20 Vstala uprostřed noci, vzala od mého boku, zatímco tvá služebnice spala, mého syna; položila si ho na klín a svého mrtvého syna položila na klín mně.
21 Vstala jsem, abych nakojila svého syna, a hle, byl mrtvý! Ale ráno jsem si ho prohlédla a hle, nebyl to můj syn, jehož jsem porodila.“
22 Tu řekla druhá žena: „To není pravda! Naživu je můj syn a mrtvý je tvůj syn!“ a první opět promluvila: „To není pravda! Mrtvý je tvůj syn a můj syn je naživu!“ Takto se před králem hádaly
23 a on prohlásil: „Tahle říká: ‘Hle, toto je můj syn, je naživu, a mrtvý je tvůj syn!’ a tamta říká: ‘To není pravda! To tvůj syn je mrtvý a naživu je můj syn!’
24 Doneste mi meč,“ nařídil král; před krále donesli meč;
25 on řekl: „Rozdělte to živé dítě vedví a dejte půlku jedné a půlku druhé.“
26 Tu se žena, jejíž syn byl naživu, obrátila na krále, vzplanul v ní totiž soucit s jejím synem, a řekla: „Prosím tě, můj pane! Ať jí to dítě dají živé a ať je nezabíjejí!“ ale ta druhá říkala: „Nebude ani můj, ani tvůj, dělte!“
27 Tu se král ujal slova a řekl: „Dejte živé dítě té první, nezabíjejte je. Ona je matka.“
28 Celý Izrael se dozvěděl o rozsudku, který vynesl král, a ctili krále, protože viděli, že je v něm Boží moudrost ke konání práva.