Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Po tři roky se žilo v klidu, mezi Aramem a Izraelem se nebojovalo.
2 Třetího roku přišel izraelského krále navštívit judský král Josafat.
3 Izraelský král řekl svým hodnostářům: „Dobře víte, že Ramot v Galaadu je náš, a neděláme nic, abychom ho vyrvali z rukou aramejského krále.“
4 Řekl Josafatovi: „Půjdeš se mnou bojovat k Ramotu v Galaadu?“ Josafat izraelskému králi odpověděl: „Se mnou to bude jako s tebou, s mými muži jako s tvými muži, s mými koňmi jako s tvými koňmi.“
5 Josafat nicméně řekl izraelskému králi: „Prosím tě, dotaž se napřed na Jahvovo slovo.“
6 Izraelský král shromáždil proroky v počtu asi čtyř set a zeptal se jich: „Mám jít a zaútočit na Ramot v Galaadu, nebo od toho mám upustit?“ Odpověděli: „Vytáhni, Jahve jej vydá králi do rukou.“
7 Ale Josafat řekl: „Není zde žádný jiný Jahvův prorok, jehož prostřednictvím bychom se mohli dotázat?“
8 Izraelský král Josafatovi odpověděl: „Je tu ještě jeden muž, jehož prostřednictvím se lze Jahva dotazovat, ale já ho nenávidím, neboť on mi neprorokuje nikdy dobré, vždy jen zlé, je to Jimlův syn Micheáš.“ Josafat řekl: „Ať král takto nemluví!“
9 Izraelský král zavolal jednoho kleštěnce a řekl: „Rychle přiveď Jimlova syna Micheáše.“
10 Izraelský král a judský král Josafat seděli každý ve slavnostním hávu na svém stolci na humně před branou Samaří a všichni proroci se před nimi oddávali svému vytržení.
11 Kenaanův syn Sedechiáš si udělal železné rohy a řekl: „Takto mluví Jahve. Tímto nabereš na rohy Aramejce až do posledního.“
12 A všichni proroci předpovídali stejně a říkali: „Vytáhni do Ramotu v Galaadu! Vyhraješ, Jahve jej vydá králi do rukou.“
13 Posel, který šel pro Micheáše, mu řekl: „Hle, proroci mluví jakoby jedněmi ústy králi ku prospěchu. Hleď mluvit jako jeden z nich a předpovídej úspěch.“
14 Ale Micheáš odpověděl: „Jako že žije Jahve! Co mi Jahve řekne, to vypovím!“
15 Přišel ke králi a král se ho zeptal: „Micheáši, máme jít do Ramotu v Galaadu a bojovat, nebo od toho máme upustit?“ On mu odpověděl: „Vytáhni! Vyhraješ. Jahve jej vydá králi do rukou.“
16 Ale král mu řekl: „Kolikrát tě mám zapřísahat, abys mi říkal v Jahvově jménu jen pravdu?“
17 On tedy prohlásil: „Viděl jsem, jak celý Izrael je rozprášený na horách jako stádo bez pastýře. A Jahve řekl: Už nemají pána, ať se každý vrátí v pokoji domů!“
18 Tu řekl izraelský král Josafatovi: „Neříkal jsem ti, že on mi neprorokuje dobré, nýbrž zlé?“
19 Micheáš pokračoval: „Poslechni si spíš Jahvovo slovo. Viděl jsem Jahva, jak sedí na svém trůně; po jeho pravici i levici před ním stálo celé nebeské vojsko.
20 Jahve se zeptal: ‘Kdo oklame Achaba, aby vytáhl proti Ramotu v Galaadu a aby tam podlehl?’ Oni odpovídali jeden tak, druhý onak.
21 Tu předstoupil Duch a stanul před Jahvem. Řekl: ‘Já ho oklamu.’ Jahve se ho zeptal: ‘Jak?’
22 On odpověděl: ‘Půjdu a učiním se v ústech všech jeho proroků duchem lži.’ Jahve řekl: ‘Oklameš ho, podaří se ti to. Jdi a udělej to.’
23 Tedy hle, Jahve vložil ducha lži do úst všem tvým prorokům, kteří jsou zde, ale Jahve proti tobě vyřkl neštěstí.“
24 Tu přistoupil Kenaanův syn Sedechiáš a uhodil Micheáše do tváře se slovy: „Kudy mne opustil Jahvův duch, aby mluvil s tebou?“
25 Micheáš hbitě odpověděl: „To uvidíš ten den, až budeš utíkat, aby ses schoval do místnosti v ústraní.“
26 Izraelský král nařídil: „Chop se Micheáše a předej ho správci města Amonovi a královu synu Joašovi.
27 Řekneš jim: Takto mluví král. Uvrhněte tohoto muže do vězení a živte ho výhradně chlebem a vodou, dokud se živ a zdráv nevrátím.“
28 Micheáš řekl: „Vrátíš-li se živ a zdráv, nemluvil mými ústy Jahve.“
29 Izraelský král a judský král Josafat vytáhli proti Ramotu v Galaadu.
30 Izraelský král řekl Josafatovi: „Já se přestrojím a půjdu do boje, ale ty si oblékni svůj šat!“ Izraelský král se přestrojil a vyšel do boje.
31 Aramejský král vydal svým velitelům vozů tento příkaz: „Nezaútočíte na malého ani na velkého, jen na izraelského krále.“
32 Když velitelé vozů uviděli Josafata, řekli: „To je určitě izraelský král,“ a zaměřili boj směrem k němu; ale Josafat provolal svůj válečný pokřik,
33 a když velitelé vozů viděli, že to není izraelský král, šli od něho pryč.
34 Jeden muž napjal svůj luk, aniž věděl, na koho míří, a zasáhl izraelského krále mezi lehký krunýř a články kyrysu. On řekl svému vozataji: „Obrať se a vyvez mě z vřavy, protože je mi špatně.“
35 Ale boj se toho dne rozhořel, krále podpírali a on stál na svém voze tváří v tvář Aramejcům a večer zemřel; krev z jeho rány vytékala na dno vozu.
36 Při západu slunce se táborem rozlehl křik: „Každý do svého města a každý do své země!
37 Král je mrtev!“ Šli do Samaří a v Samaří krále pohřbili.
38 Jeho vůz důkladně opláchli v rybníce v Samaří, psi chlemtali krev a nevěstky se v ní koupaly podle slova, které řekl Jahve.
39 Zbytek Achabových příběhů, vše, co udělal, dům ze slonoviny, který postavil, všechna města, která vystavěl, není to snad zapsáno v knize Letopisů izraelských králů?
40 Achab ulehl se svými otci a namísto něho vládl jeho syn Ochoziáš.
41 Asův syn Josafat se stal králem nad Judou ve čtvrtém roce izraelského krále Achaba.
42 Josafatovi bylo, když nastoupil, třicet pět let a vládl v Jeruzalémě pětadvacet let; jeho matka se jmenovala Azuba, dcera Šilchiho.
43 Následoval zcela jednání svého otce Asy, aniž se odchýlil, dělal, co je v Jahvových očích správné.
44 Jenomže výšiny nezmizely; lid nadále přinášel na výšinách oběti a kadidlo.
45 Josafat žil v pokoji s izraelským králem.
46 Zbytek Josafatových příběhů, chrabrost, kterou ukázal, a války, které svedl, není to snad zapsáno v knize Letopisů judských králů?
47 Vymýtil ze země zbytek těch, kteří se oddávali posvátnému smilstvu a kteří přečkali dobu jeho otce Asy.
48 Nad Edomem nebyl ustanoven král a král
49 Josafat postavil v Taršíši lodi, aby jely pro zlato do Ofiru, ale jet tam nemohl, neboť ty lodi v Esjon-Geberu ztroskotaly.
50 Tu řekl Achabův syn Ochoziáš Josafatovi: „Mí služebníci pojedou na lodích s tvými služebníky“; ale Josafat nesouhlasil.
51 Josafat ulehl se svými otci a pohřbili ho ve městě jeho praotce Davida; namísto něho vládl jeho syn Joram.
52 Achabův syn Ochoziáš se stal v Samaří králem nad Izraelem v sedmnáctém roce judského krále Josafata a vládl nad Izraelem dva roky.
53 Dělal, co se Jahvovi nelíbí, a chodil po cestě svého otce a po cestě své matky a po cestě Nebatova syna Jeroboama, který strhl Izraele do hříchu.
54 Uctíval Baala a klaněl se před ním a dráždil Jahva, Boha Izraele, právě tak, jako to dělal jeho otec.