Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Uplynula delší doba a třetího roku se Eliášovi takto ozvalo Jahvovo slovo: „Jdi a ukaž se Achabovi, sešlu na tvář země déšť,“
2 a Eliáš odešel, aby se ukázal Achabovi. Jelikož se hlad v Samaří zhoršoval,
3 dal Achab zavolat správce paláce Obadjahua - ten Obadjahu se velice bál Jahva:
4 když Jezabel pobíjela Jahvovy proroky, vzal sto proroků a ukryl je po padesáti v jedné jeskyni, kde je opatřoval chlebem a vodou -
5 a Achab Obadjahuovi řekl: „Pojď! Projdeme zemí, ke všem pramenům a potokům; možná nalezneme trávu, abychom udrželi naživu koně a mezky a neporáželi dobytek.“
6 Rozdělili si zemi a procházeli jí: Achab odešel sám jednou cestou a Obadjahu odešel sám jinou cestou.
7 Jak putoval, hle, potkal Eliáše; poznal ho, poklonil se tváří k zemi a řekl: „Tady jsi tedy, můj pane Eliáši.“
8 Odpověděl mu: „Tady jsem! Jdi a řekni svému pánovi: Eliáš je tady.“
9 Ale on řekl: „Jaký hřích jsem spáchal, že vydáváš svého služebníka Achabovi do rukou, aby mě usmrtil?
10 Jako že žije Jahve, tvůj Bůh, není národa ani království, kam by můj pán pro tebe nebyl poslal, a když dostal odpověď: ‘Tady není,’ uložil tomu království a tomu národu, aby přísahaly, že tě nenašly.
11 A nyní přikazuješ: ‘Jdi a řekni svému pánovi: Eliáš je tady,’
12 ale až od tebe odejdu, unese tě kdovíkam Jahvův duch, já půjdu a uvědomím Achaba, on tě nenajde a mne zabije! A tvůj služebník se přece od mládí bojí Jahva.
13 Což mému pánovi neoznámili, co jsem udělal, když Jezabel pobíjela Jahvovy proroky? Ukryl jsem sto Jahvových proroků po padesáti v jedné jeskyni a opatřoval jsem je chlebem a vodou.
14 A nyní přikazuješ: ‘Jdi a řekni svému pánovi: Eliáš je tady.’ Ale on mě zabije!“
15 Eliáš odpověděl: „Jako že žije Jahve Sabaot, jemuž sloužím, ukáži se mu ještě dnes.“
16 Obadjahu odešel naproti Achabovi a oznámil mu to; a Achab šel Eliášovi vstříc.
17 Jakmile Eliáše uviděl, Achab mu řekl: „Tady jsi, ty pohromo Izraele!“
18 Eliáš odpověděl: „Pohromou Izraele nejsem já, nýbrž ty a tvá rodina, protože vy jste opustili Jahva a ty jsi chodil za baaly.
19 Nyní pošli, ať se u mne shromáždí celý Izrael na hoře Karmel spolu se čtyřmi sty padesáti Baalovými proroky, kteří jedí u Jezabelina stolu.“
20 Achab svolal celého Izraele a shromáždil proroky na hoře Karmelu.
21 Eliáš přistoupil k veškerému lidu a řekl: „Jak dlouho ještě budete kulhat jednou nohou sem, druhou tam? Je-li Bohem Jahve, choďte za ním; je-li jím Baal, choďte za ním.“ A lid mu nedokázal nic odpovědět.
22 Eliáš pokračoval: „Já zůstávám sám jako Jahvův prorok a Baalových proroků je čtyři sta padesát.
23 Dejte nám dva mladé býky; ať si z nich oni jednoho vyberou pro sebe, ať ho rozsekají a položí na dřevo, ale oheň ať tam nerozdělávají. Já připravím toho druhého býka a oheň tam nerozdělám.
24 Vy budete vzývat jméno svého boha a já budu vzývat Jahvovo Jméno: bůh, který odpoví ohněm, ten je Bůh.“ Všechen lid odpověděl: „To je správné.“
25 Tu řekl Eliáš Baalovým prorokům: „Vyberte si jednoho býka a začněte, neboť jste početnější. Vzývejte jméno svého boha, ale oheň nerozdělávejte.“
26 Oni vzali býka a připravili ho a vzývali Baalovo jméno od rána až do poledne a říkali: „Baale, odpověz nám!“ Ale nezazněl žádný hlas, žádná odpověď; a oni tančili a poklekali před oltářem, který udělali.
27 V poledne se jim Eliáš vysmál a řekl: „Křičte hlasitěji, vždyť je to bůh: má nějaké starosti nebo mrzutosti, nebo je na cestách, možná spí a vzbudí se!“
28 Oni křičeli hlasitěji a podle svého zvyku se sekali meči a kopími, až jim tekla krev.
29 Když minulo poledne, začali věštit až do chvíle, kdy se podává obětní dar, ale neozval se žádný hlas, žádná odpověď, žádná známka pozornosti.
30 Tu řekl Eliáš veškerému lidu: „Přistupte ke mně.“ A všechen lid k němu přistoupil. On opravil Jahvův oltář, který byl zbořený.
31 Eliáš vzal dvanáct kamenů podle počtu kmenů synů Jakuba, k němuž se Jahve obrátil se slovy: „Tvé jméno bude Izrael,“
32 a postavil oltář Jahvovu Jménu. Kolem oltáře udělal strouhu o obsahu dvou satů zrní.
33 Rozložil dřevo, rozsekal býka a položil ho na dřevo.
34 Potom řekl: „Naplňte vodou čtyři džbány a vylejte ji na celopal a na dřevo,“ a udělali to; řekl: „Ještě jednou,“ a udělali to ještě jednou; řekl: „Ještě potřetí,“ a udělali to potřetí.
35 Voda se rozlila kolem oltáře, a dokonce i strouha byla plná vody.
36 V hodinu, kdy se přináší obětní dar, přistoupil prorok Eliáš a řekl: „Jahve, Bože Abrahámův, Izákův a Izraelův, ať se dnes pozná, že jsi Bůh v Izraeli, že já jsem tvůj služebník a že jsem všechny tyto věci vykonal na tvůj příkaz.
37 Odpověz mi, Jahve, odpověz mi, aby ten lid poznal, že ty, Jahve, jsi Bůh a že ty obracíš jejich srdce!“
38 A spadl oheň od Jahva a strávil celopal i dřevo a pohltil vodu, která byla ve strouze.
39 Všechen lid to viděl; lidé padli tváří k zemi a řekli: „Jahve, to je Bůh! Jahve, to je Bůh!“
40 Eliáš jim řekl: „Chopte se Baalových proroků, ať ani jeden z nich neunikne!“ a oni se jich chopili. Eliáš je dal odvést k potoku Kišonu a tam je pobil.
41 Eliáš řekl Achabovi: „Jdi vzhůru, pojez a popij, neboť slyším hučení deště.“
42 Zatímco Achab šel vzhůru, aby se najedl a napil, Eliáš šel vzhůru na vrchol Karmelu, sklonil se k zemi a dal si tvář mezi kolena.
43 Svému služebníkovi řekl: „Jdi přece vzhůru a podívej se směrem k moři.“ Šel vzhůru, podíval se a řekl: „Není tam vůbec nic.“ Eliáš pokračoval: „Vrať se tam sedmkrát.“
44 Posedmé služebník řekl: „Hle, z moře vystupuje mráček malý jako lidská ruka.“ Tu Eliáš řekl: „Jdi vzhůru a řekni Achabovi: Zapřáhni a jeď dolů, aby tě nezastavil déšť.“
45 Nebe se rázem zatemnilo mraky a bouří a spustil se velký déšť. Achab nasedl na vůz a odejel do Jizreelu.
46 Nad Eliášem byla Jahvova ruka, opásal si bedra a běžel před Achabem, dokud nedorazil do Jizreelu.