Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Roboam se odebral do Sichemu, neboť celý Izrael přišel, aby ho prohlásil králem, právě v Sichemu. (
2 Jakmile zpravili Nebatova syna Jeroboama - byl dosud v Egyptě, kam utekl před králem Šalomounem -, vrátil se z Egypta.
3 Dali zavolat Jeroboama a on přišel i s celým shromážděním Izraele.) Promluvili takto k Roboamovi:
4 „Tvůj otec ztížil naše jho, ulehči nyní tvrdou robotu svého otce, tíži jha, které on na nás vložil, a my ti budeme sloužit!“
5 Řekl jim: „Odstupte na tři dny, potom se ke mně vraťte,“ a lid odešel.
6 Král Roboam se radil se staršími, kteří byli ve službách jeho otce Šalomouna, pokud žil, a ptal se: „Jakou odpověď mám podle vaší rady tomu lidu dát?“
7 Odpověděli mu: „Uděláš-li se dnes služebníkem těch mužů, poddáš-li se a obrátíš se k nim s dobrými slovy, pak budou navěky tvými služebníky.“
8 Ale on zavrhl radu, kterou dali starší, a dotázal se mladíků, kteří mu sloužili, svých druhů z dětství.
9 Ptal se jich: „Co radíte, abychom odpověděli tomu lidu, jenž ke mně mluvil takto: ‘Ulehči jho, které na nás vložil tvůj otec’?“
10 Mladíci, jeho druhové z dětství, mu odpověděli: „Hle, co řekneš tomu lidu, jenž ti řekl: ‘Tvůj otec přitížil našemu jhu, ale ty náš náklad ulehči,’ hle co jim odpovíš: ‘Můj malíček je tlustší než bedra mého otce!
11 A tak můj otec na vás naložil těžké jho, já k vašemu jhu ještě přidám; můj otec vás trestal důtkami, já vás budu trestat biči s železnými bodci!’“
12 Jeroboam šel třetího dne se vším lidem k Roboamovi podle příkazu, který on dal: „Vraťte se ke mně třetího dne.“
13 Král dal lidu tvrdou odpověď, zavrhl radu, kterou mu dali starší,
14 a podle rady mladíků k nim promluvil takto: „Můj otec přitížil vašemu jhu, já k vašemu jhu ještě přidám; můj otec vás trestal důtkami, já vás budu trestat biči s železnými bodci.“
15 Král tedy lid oslyšel, byl to Jahvův zásah, aby se splnilo slovo, jež bylo prostřednictvím Achiji ze Sila řečeno Nebatovu synovi Jeroboamovi.
16 Když Izraelité viděli, že je král oslyšel, řekli mu na to: „Jaký máme podíl v Davidovi? Nemáme dědictví v Jišajově synu. Do svých stanů, Izraeli! A nyní se, Davide, starej o svůj dům.“ A Izrael odešel do svých stanů.
17 A Izraelitům, kteří bydleli v Judových městech, vládl Roboam.
18 Král Roboam spěšně vyslal náčelníka nad robotou Adorama, ale celý Izrael ho kamenoval a on zemřel; tu byl král Roboam nucen nastoupit na svůj vůz a prchnout do Jeruzaléma.
19 A Izrael se oddělil od Davidova domu až po dnešní den.
20 Když se celý Izrael dozvěděl, že se vrátil Jeroboam, zavolali ho do shromáždění a udělali ho králem nad celým Izraelem; k Davidovu domu se připojil samojediný kmen Judův.
21 Roboam se odebral do Jeruzaléma; svolal celý Judův dům a Benjaminův kmen, tedy sto osmdesát tisíc vybraných válečníků, aby bojovali s Izraelovým domem a vrátili království Šalomounovu synovi Roboamovi.
22 Ale Božímu muži Šemajovi se takto ozvalo Boží slovo:
23 „Řekni judskému králi, Šalomounovu synovi Roboamovi, celému Judovu domu, Benjaminovi a všemu zbývajícímu lidu toto:
24 Takto mluví Jahve. Nebojujte proti svým bratřím Izraelitům; ať se každý vrátí domů, protože tato událost pochází ode mne.“ Oni poslechli Jahvovo slovo a vydali se na zpáteční cestu, jak Jahve řekl.
25 Jeroboam opevnil Sichem v Efraimově pohoří a přebýval tam. Potom odtud odešel a opevnil Penuel.
26 Jeroboam si sám k sobě řekl: „Jak věci stojí, vrátí se království Davidovu domu.
27 Bude-li chodit lid nadále přinášet oběti do Jahvova Chrámu v Jeruzalémě, vrátí se srdce lidu k jeho pánu, judskému králi Roboamovi, a mne zabijí.“
28 Uvažoval a pak udělal dvě zlatá telata a řekl lidu: „Do Jeruzaléma jste chodili už dost dlouho! Izraeli, zde je tvůj Bůh, který tě vyvedl z egyptské země.“
29 Jedno postavil v Betelu
30 a před druhým šel lid v průvodu až do Danu.
31 Zřídil chrám výšin a ustanovil kněze, které vzal z obecného lidu, kteří nebyli Leviho syny.
32 Jeroboam slavil svátek osmého měsíce, patnáctého dne toho měsíce, jako svátek, který se slavil v Judovi, a vystoupil k oltáři. Hle, takto jednal v Betelu, obětoval telatům, která udělal, a ustanovil v Betelu kněze výšin, které zřídil.
33 Vystoupil k oltáři, který udělal, patnáctého dne osmého měsíce, v měsíci, který si libovolně vybral, stanovil pro Izraelity svátek a vystoupil k oltáři, aby přinášel oběť.