Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Napodobujte mne, tak jako já sám napodobuji Krista.
2 Chválím vás, že si ve všem vzpomínáte na mne a dodržujete podání tak, jak jsem vám je předal.
3 A přece chci, abyste věděli toto: hlavou každého muže je Kristus; hlavou ženy je muž a hlavou Krista je Bůh.
4 Každý muž, který se modlí anebo prorokuje s pokrytou hlavou, dělá ostudu své hlavě.
5 Každá žena, která se modlí nebo prorokuje s nepokrytou hlavou, dělá ostudu své hlavě; je to právě tak, jako kdyby byla dohola ostříhaná.
6 Když si tedy žena nebere závoj, pak ať si ostříhá vlasy! Je-li však pro ženu hanbou mít nakrátko či dohola ostříhané vlasy, ať si bere závoj.
7 Muž, ten si hlavu pokrývat nemá, protože je obrazem a slávou Boží; pokud jde o ženu, ta je slávou muže.
8 Není totiž muž ze ženy, nýbrž žena z muže;
9 a muž zajisté nebyl stvořen pro ženu, nýbrž žena pro muže.
10 Právě proto má mít žena na hlavě nějaké znamení podrobenosti, kvůli andělům.
11 V Pánu ostatně ani žena není bez muže, ani muž bez ženy;
12 vždyť stejně jako žena byla z muže, tak zase muž se rodí prostřednictvím ženy a vše pochází od Boha.
13 Posuďte to sami. Je vhodné, aby se žena modlila k Bohu s nepokrytou hlavou?
14 Což vás sama příroda nepoučuje o tom, že pro muže je hanbou mít dlouhé vlasy,
15 zatímco pro ženu je slávou, když je takové má? Neboť vlasy jí byly dány namísto závoje.
16 Ostatně, líbí-li se někomu hašteření, naším zvykem to není a nemají to ve zvyku ani Boží církve.
17 A když už jsem u těch ponaučení, nemohu vás chválit za to, že z vašich shromáždění vám nevzchází dobro, ale spíš újma.
18 Předně se totiž dozvídám, že když se scházíte ke shromáždění, dochází mezi vámi k různicím, a zčásti tomu věřím.
19 Je ovšem třeba, aby mezi vámi byly též rozkoly, což pak umožní, aby se mezi vámi projevili ti, kdo jsou osvědčení.
20 Když se tedy vespolek scházíte, už to není stolování Večeře Páně.
21 Sotva jste totiž u stolu, každý si napřed bere své vlastní jídlo a jeden má hlad, zatímco jiný je opilý.
22 Což nemáte domy, kde byste jedli a pili? Nebo snad pohrdáte Boží církví a chcete zahanbovat ty, kdo nic nemají? Co vám mám říci? Chválit vás? V této věci vás nepochválím.
23 Já jsem totiž přijal od Pána, co jsem zase odevzdal vám: Té noci, kdy byl Pán Ježíš vydán, vzal chléb,
24 a poté, co vzdal díky, jej rozlámal a řekl:,,Toto je moje tělo, které je pro vás; to konejte na mou památku.``
25 Stejně tak po jídle vzal kalich a řekl: "Tento kalich je nová smlouva v mé krvi; pokaždé když z něho budete pít, konejte to na mou památku."
26 Pokaždé totiž, když jíte tento chléb a když pijete z tohoto kalicha, zvěstujete smrt Páně, dokud on nepřijde.
27 A tak kdo bude jíst ten chléb nebo pít z kalicha Páně nehodně, bude se zodpovídat za tělo a krev Páně.
28 Ať tedy každý zkouší sám sebe, a tak ať jí ten chléb a pije z toho kalicha;
29 neboť ten, kdo jí a pije, jí a pije vlastní odsouzení, pokud nerozlišuje Tělo.
30 Právě proto je mezi vámi mnoho nemocných a churavých a proto mnozí zemřeli.
31 Kdybychom zkoumali sami sebe, nebyli bychom souzeni.
32 Avšak Pán nás svými soudy napravuje, abychom nebyli odsouzeni spolu se světem.
33 A tak tedy, moji bratři, když se scházíte k Hostině, čekejte jedni na druhé.
34 Má-li někdo hlad, ať se nají doma, abyste se nescházeli ke svému odsouzení. Co ještě zbývá, zařídím, až přijdu.