Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Český studijní překlad chce přinést současnému českému čtenáři kvalitní a přesný překlad Bible. Jde o překlad studijní, v co největší míře konkordantní a důsledný. Je určen především pro každodenní studium a výklad Písma Písmem. Jeho nedílnou součástí je proto bohatý odkazový a poznámkový aparát. Naší cílovou skupinou jsou hlavně lidé, kteří chtějí jít hlouběji „do Písma“, ale nemají znalost originálních biblických jazyků. Rádi bychom, aby tento nový překlad navázal na národní písmáckou tradici, na kvality a duchovní význam Bible Kralické. Cílem překladatelského týmu je umožnit českému čtenáři, neznalému původních biblických jazyků, bibli nejen číst, ale skutečně hloubkově studovat.
Čím se ČSP snaží dosáhnout svých cílů? Na rozdíl od většiny jiných překladů se u mnoha veršů snaží nabídnout nejen tu překladovou variantu, která je překladatelům nejbližší, ale v poznámce pod čarou i další možnosti. Pokud je to možné, snaží se být tzv. konkordantní – tedy stejné slovo v originálním jazyce překládat stejným českým slovem. Používá speciálně vyvinutý bohatý poznámkový aparát, který zahrnuje mimořádný záběr desítek tisíc jazykových, historických a výkladových poznámek a odkazů. Poznámky se zabývají textem a faktografií a vyhýbají se teologickým interpretacím. Tím je ČSP dobrým kandidátem pro široké využití všemi křesťany bez ohledu na církevní příslušnost. Obsahuje také dohromady 70 stran dalších příloh a map. Specialitou ČSP je také to, že při jeho vzniku byl využíván unikátní překladatelský software BTr, vyvinutý na míru vedoucím týmu A. Zelinou. ČSP nechce rezignovat ani na krásu. Je přeložen soudobou a srozumitelnou češtinou a jeho netradiční vazbu navrhl přední český výtvarník Aleš Lamr.
Přesné překlady Bible, které umožňují všeobecný přehled, ale i hlubší studium biblických událostí, existuje prakticky ve všech zemích západní kulturní tradice. Jmenujme nejznámější New American Standard Bible (1965-1677), New Revised Standard Version (1989) v angličtině, Revidierte Elberfelder (1993), Schlachter version (1951) v němčině. U nás podobné dílo nemohlo kvůli desetiletím totalitní nesvobody vzniknout. Zaplnění této mezery v duchovním i kulturním dědictví českého národa je úkolem současné generace, která k tomu má znovu všechny podmínky. Český studijní překlad Bible by měl svému čtenáři umožňovat, aby se ve své mateřštině co nejvíce přiblížil původnímu znění, způsobu myšlení a poselství Písma.
1 A spatřil jsem nové nebe a novou zemi,a neboť první nebeb a první země pominuly, a moře již není. a Iz 65:17; 2P 3:13 b Zj 20:11
2 A to svaté město,a nový Jeruzalém,b jsem uviděl sestupovat z nebe od cBoha, ppřipravené jako nevěstac pozdobená pro svého muže. a Zj 11:2 b Zj 21:10 c Zj 19:7
3 A uslyšel jsem mocný hlas z trůnu,t1 který řekl: „Hle, cBoží stáneka s lidmi; bude přebývatb s nimic a oni budou jeho lid,t2 a sám cBůh bude s nimi [a bude jejich Bohem].d t1 var.: nebe t2 var.: pl. a Zj 7:15 b Zj 12:12 c J 14:23 d Ez 37:27; 2K 6:16
4 A Bůh fsetře každou slzu z jejich očí.a A smrtib již nebude, ani žaluc ani křikud ani bolestie již nebude, [neboť] první věci pominuly.“ a Zj 7:17 b 1K 15:26 c Iz 35:10 d Ef 4:31 e Zj 16:10
5 Ten, který seděla na trůnu, řekl: „Hle, činím všechno nové.“b A hřekl mi: „(Napiš:c Tato)t3 slova jsou věrná a pravá.“ t3 n.: Napiš (to), neboť tato … a Zj 4:2! b 2K 5:17 c Zj 1:11
6 A řekl mi: „pStalo se.a Já jsem Alfa i Omega,b počátekc i konec. Já fdám žíznivému zadarmod napít z pramene vody života.e a Zj 16:17 b Zj 1:8//; Zj 22:13 c Ko 1:18 d Zj 22:17; Iz 55:1 e Zj 7:17
7 Kdo vítězí,a fsdostane toto sjako sdědictví; budu mu Bohem a on mi bude synem.b a Zj 2:7 b 2S 7:14
8 Avšak bázliví,t4 nevěřící,t5 ti, kdo pspropadli modlářské sohavnosti,a vrahové, smilníci,b kouzelníci,c modloslužebníci a všichni lháři smají ssvůj díl v jezeře,d které hoří ohněm a sírou,e což je smrt druhá.“f t4 n.: ustrašení; Mk 4:40 t5 n.: nevěrní; srv. 1K 14:22; 2K 4:4; Tit 1:15 a Ř 2:22† b 1K 5:9! c Zj 9:21 d Zj 19:20; Zj 20:14 e Zj 20:10 f Zj 2:11
9 Vtom přišel jeden z těch sedmia andělů, kteří měli sedm misekb plných sedmi posledních ran, a promluvil se mnou slovy: „Pojď, fukážuc ti Nevěstu, ženud Beránkovu.“ a Zj 15:1! b Zj 15:7 c Zj 4:1 d Zj 19:7
10 V Duchut6 mne odnesla na velikou a vysokou horu a ukázal mi svaté městob Jeruzalém, sjak ssestupuje z nebe od cBoha, t6 n.: duchu; Zj 1:10 a Zj 17:3 b Zj 21:2
11 mající cBoží slávu.a Jeho jas je podobný nejvzácnějšímu kameni, je jako kámen jaspis,b sčistý sjako skřišťál. a Zj 21:23; Zj 15:8; Iz 60:1; Ez 43:2 b Zj 21:18n; Zj 4:3†
12 Mát7 velikou a vysokou hradbu, mát7 dvanáct brana a na těch branách dvanáct andělů a pnapsaná jména, která jsou [jmény] dvanácti kmenů [synů] Izraele. t7 ř.: majíci a Ez 48:31 - Ez 48:34
13 Tři brány jsou nat8 východ, tři brány nat8 sever, tři brány nat8 jih a tři brány nat8 západ. t8 ř.: od …
14 A hradba toho města mát7 dvanáct (základních kamenů)t9 a na nich dvanáct jmen dvanácti Beránkových apoštolů.a t7 ř.: majíci t9 ř.: základů; Žd 11:10 a Sk 1:26
15 Ten, který se mnou mluvil, měl jako měřidlo zlatou třtinu,a aby změřil město, jeho brány i jeho hradbu. a Zj 11:1
16 Město je rozloženo do čtverce: jeho délka je stejná jako šířka. Změřil město tou třtinou na dvanáct tisíc stadií,v10 jeho délka, šířka i výška jsou stejné. v10 [tj. 2232 km]; L 24:13
17 Změřil také jeho hradbu: sto čtyřicet čtyři loktův11 podle lidské míry, (která je také mírou andělskou).t12 v11 [tj. 66 m]; J 21:8p t12 n.: kterou užil anděl
18 Stavivem jeho hradby je jaspis a město je z čistého zlata,a podobné čistému sklu. a Zj 21:21
19 Základy městské hradby pjsou ozdobeny všelijakými drahými kameny: první základní kámen je jaspis, druhý safír, třetí chalcedon, čtvrtý smaragd,
20 pátý sardonyx, šestý karneol, sedmý chrysolit, osmý beryl, devátý topas, desátý chrysopras, jedenáctý hyacint, dvanáctý ametyst.
21 A dvanáct bran, dvanáct perel;a každá z těch bran byla z jedné perly. A náměstí města bylo čisté zlato jako průhledné sklo. a Zj 17:4
22 Avšak svatynia jsem v něm neviděl, neboť jeho svatyní je Pán cBůh Všemohoucíb a Beránek.c a Zj 7:15! b Zj 1:8! c Zj 5:6!
23 A to město nepotřebuje slunce ani měsíc,a aby mu svítily. Ozářila ho cBoží slávab a jeho lampou je Beránek. a Iz 60:19 b Zj 21:11
24 A národy budou chodit (v jeho světle)t13 a králové země do něho přinášejí svou slávu. t13 ř.: skrze jeho (tj. toho města) světlo
25 Jeho brány nebudou nikdy ve dne uzavřeny,a a noci tam už nebude.b a Iz 60:11 b Zj 22:5; Za 14:7
26 A fpřinesou do něho slávu a čest národů.
27 A nevstoupí do něho nic nečistéhoa ani ten, kdo činí ohavnostb a lež,c ale jen ti, kdo pjsou zapsáni v Beránkově knized života. a Iz 52:1 b L 16:15 c Zj 22:15 d Zj 13:8