Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Český studijní překlad chce přinést současnému českému čtenáři kvalitní a přesný překlad Bible. Jde o překlad studijní, v co největší míře konkordantní a důsledný. Je určen především pro každodenní studium a výklad Písma Písmem. Jeho nedílnou součástí je proto bohatý odkazový a poznámkový aparát. Naší cílovou skupinou jsou hlavně lidé, kteří chtějí jít hlouběji „do Písma“, ale nemají znalost originálních biblických jazyků. Rádi bychom, aby tento nový překlad navázal na národní písmáckou tradici, na kvality a duchovní význam Bible Kralické. Cílem překladatelského týmu je umožnit českému čtenáři, neznalému původních biblických jazyků, bibli nejen číst, ale skutečně hloubkově studovat.
Čím se ČSP snaží dosáhnout svých cílů? Na rozdíl od většiny jiných překladů se u mnoha veršů snaží nabídnout nejen tu překladovou variantu, která je překladatelům nejbližší, ale v poznámce pod čarou i další možnosti. Pokud je to možné, snaží se být tzv. konkordantní – tedy stejné slovo v originálním jazyce překládat stejným českým slovem. Používá speciálně vyvinutý bohatý poznámkový aparát, který zahrnuje mimořádný záběr desítek tisíc jazykových, historických a výkladových poznámek a odkazů. Poznámky se zabývají textem a faktografií a vyhýbají se teologickým interpretacím. Tím je ČSP dobrým kandidátem pro široké využití všemi křesťany bez ohledu na církevní příslušnost. Obsahuje také dohromady 70 stran dalších příloh a map. Specialitou ČSP je také to, že při jeho vzniku byl využíván unikátní překladatelský software BTr, vyvinutý na míru vedoucím týmu A. Zelinou. ČSP nechce rezignovat ani na krásu. Je přeložen soudobou a srozumitelnou češtinou a jeho netradiční vazbu navrhl přední český výtvarník Aleš Lamr.
Přesné překlady Bible, které umožňují všeobecný přehled, ale i hlubší studium biblických událostí, existuje prakticky ve všech zemích západní kulturní tradice. Jmenujme nejznámější New American Standard Bible (1965-1677), New Revised Standard Version (1989) v angličtině, Revidierte Elberfelder (1993), Schlachter version (1951) v němčině. U nás podobné dílo nemohlo kvůli desetiletím totalitní nesvobody vzniknout. Zaplnění této mezery v duchovním i kulturním dědictví českého národa je úkolem současné generace, která k tomu má znovu všechny podmínky. Český studijní překlad Bible by měl svému čtenáři umožňovat, aby se ve své mateřštině co nejvíce přiblížil původnímu znění, způsobu myšlení a poselství Písma.
1 Synové Izraele pak páchali to, co je zlé v Hospodinových očích a Hospodin je vydal do ruky Midjáncůa na sedm let. a Nu 31:3
2 Ruka Midjánců mocně dolehlaa na Izrael. Synové Izraele pro sebe kvůli Midjáncům upravili soutěsky, které byly v horách, jeskyněb a pevnosti. a Sd 3:10 b 1S 13:6
3 Když Izrael zasel, stávalo se, že vytáhli Midjánci, Amálekovci a synové východua a vyrazili proti němu. a Sd 6:33; Sd 7:12; Gn 29:1; 1Kr 5:10; Iz 11:14; Jr 49:28; Ez 25:4
4 Utábořili se proti nim a ničilia úrodu země,b až tam, kudy se jdet1 do Gazyc a neponechali v Izraeli obživu, ovci, býka ani osla.d t1 inf.; h.: můžeš jít; Sd 11:33; Gn 10:19 a Lv 26:16; Abd 1:5; Mi 6:15 b Ž 67:7:: c Sd 1:18 d Dt 28:31
5 Neboť oni vytáhli se svým dobytkem a svými stany a přihnalit2 se jako celé hejnot3 kobylek.t4 Bylo jich i jejich velbloudů bezpočet a přišli do země, aby ji zničili. t2 Q: cons. pf.; K: impf. t3 h.: množství t4 Sd 7:12; Jr 46:23; h.: kobylky arbe (Jl 1:4p)
6 Izrael byl od Midjánců úplně zubožený.a Synové Izraele volali k Hospodinu o pomoc.b a Ž 79:8; Ž 116:6; Dt 28:43~ b Sd 3:9
7 I stalo se, že synové Izraele volali k Hospodinu o pomoc kvůli Midjáncům
8 a Hospodin poslal k synům Izraele proroka. Ten jim řekl: Toto praví Hospodin, Bůh Izraele:a Já jsem vás vyvedl z Egypta, vyvedl jsem vás z domu otroctví.t5 t5 h.: otroků; Joz 24:17; Dt 5:6p; Jr 34:13; Mi 6:4 a Sd 4:6
9 Vysvobodil jsem vás z ruky Egypťanů a z ruky všech vašich utiskovatelů,a vyhnal jsem je před vámib a dal jsem vám jejich zemi. a Sd 2:18; Jr 30:20 b Joz 24:12; Ž 78:55
10 A řekl jsem vám: Já Hospodin jsem váš Bůh,a nebojte se bohů Emorejců, v jejichž zemi bydlíte. Ale neuposlechli jste mě.b a Lv 11:44 b Sd 2:2
11 I přišel Hospodinův anděla a posadil se pod terebintem,t6 který je v Ofře,v7 kterát8 patří Jóašovi Abíezerskému. Jeho syn Gedeónb mlátil pšenicic v lisu na víno,v9 aby ji uchránilt10 před Midjánci. t6 n.: dubem; v. Sd 6:19; Gn 35:4; 2S 18:9; 1Kr 13:14 v7 v. Sd 6:24; Sd 8:27.Sd 8:32; [nezaměnit s Ofrou v Benjamínovi - Joz 18:23; Abiezerovci byli z kmene Manases (v. 34n; Joz 17:2); lokalizace místa není jistá, ale prav. to byl starověký Aper, dnešní Afula.] t8 n.: který v9 [Normálně by to dělal za městem na humně (v. 37; Dt 16:13; Oz 9:1n) za pomoci dobytka; kvůli hrozbě nepřátel tak činil uvnitř města holí v lisu (Iz 63:2).] t10 n.: ukryl / s ní utekl a Sd 2:1p b Žd 11:32 c 1S 6:13
12 Hospodinův anděl se mu ukázal a řekl mu: Hospodin s tebou,a udatný hrdino.b a Sd 1:22; Sd 2:18; Rut 2:4; 1S 3:19 b Sd 11:1; Joz 1:14; 1S 9:1p; 2Kr 5:1; 2Kr 15:20p; 1Pa 5:24!
13 Nato mu Gedeón odpověděl: Dovol, můj pane, pokud je Hospodin s námi, proč nás potom postihloa toto všechno a kde jsou všechny jeho obdivuhodné činy, o kterých nám vyprávělib naši otcové, když říkali: Cožpak nás Hospodin nevyvedl z Egypta? Jenže teď nás Hospodin opustilc a vydald nás do rukyt11 Midjánců. t11 h.: dlaně a Gn 44:16; Nu 20:14; Neh 9:32; Ž 116:3 b Ž 9:2; Ž 44:1; Ž 75:2; Ž 78:3 c Dt 31:17; 2Pa 15:2; Ž 44:10~ d Sd 6:1
14 Hospodin se k němu obrátil a řekl: Jdi v této své síle a zachráníša Izrael z ruky Midjánců. Což jsem tě neposlal?b a Sd 6:37; Sd 7:2; Sd 8:22 b Ex 3:7 - Ex 3:10; 1S 12:11
15 On se ho zeptal: Dovol, Panovníku, čím zachráním Izrael? Vždyť můj rodt12 je v Manasesovi nejslabší a já jsem ten nejmenšía v domě svého otce. t12 h.: tisíc; 1Pa 12:21 a 1S 9:21; 1S 18:23; Mi 5:1
16 Tu mu Hospodin odpověděl: Protože budu s tebou,a pobiješ Midjánce jako jedinéhob muže. a Sd 1:19; Joz 1:5 b Sd 20:8; Sd 20:11
17 On jej požádal: Jestliže jsem opravdu nalezl milosta ve tvých očích, učiň pro mě znamení,b že se mnou mluvíš ty. a Rut 2:2; 1S 1:18; Gn 6:8p; 2S 15:25; Př 3:4; Jr 31:2 b Iz 38:7; Jr 32:20; Jr 44:29
18 Nevzdaluj se, prosím, odsud, dokud se k tobě nevrátím, nepřinesu svou přídavnou oběť a nepředložím ti ji. Řekl mu: Já zůstanu dokud se nevrátíš.
19 Gedeón tedy šel a připravil kůzlet13 a nekvašené chleby z éfyv14 mouky. Maso položil do koše, vývara nalil do hrnce, přinesl to k němu pod terebint a nabídl mu to. t13 h.: + z koz; Sd 13:15; Gn 27:9; 1S 16:20 v14 [cca 22 litrů] a Iz 65:4
20 Boží anděl mu řekl: Vezmi to maso a nekvašené chleby, předlož to u této skály, ale vývar vylej. I učinila tak. a Ex 17:6
21 Hospodinův anděl vztáhl konec hole, kterou měl v ruce, a dotkl se masa a nekvašených chlebů. Ze skály vystoupil oheňa a strávil to maso a nekvašené chleby. Hospodinův anděl mu pak zmizel z očí. a Lv 9:24; 1Kr 18:38; 1Pa 21:26
22 Gedeón zjistil, že to byl Hospodinův anděl. Gedeón řekl: Běda mi,t15 Panovníku Hospodine, protože jsem spatřil Hospodinova anděla tváří v tvář.a t15 n.: Ach; Joz 7:7p; Ez 11:13 a Ex 33:20~
23 Hospodin mu však odpověděl: Pokoj tobě,a neboj se, nezemřeš. a Sd 19:20; Gn 43:23; 1S 20:21; 1Pa 12:19
24 Gedeón tam postavil Hospodinu oltářa a nazval jej: Hospodin je pokoj. Až do tohoto dne je stále v Abíezerské Ofře. a Gn 33:20; Ex 17:15
25 I stalo se oné noci, že mu Hospodin řekl: Vezmi býčka, býka, který patří tvému otci, ba toho druhéhoa sedmiletého býčka. Zboříš Baalůvb oltář, který patří tvému otci, a pokácíš posvátný kůl,t16 který je u něj. t16 h.: ašéru (kenaanská bohyně-matka, zároveň i označení jejího zobrazení) a Nu 8:8 b 1Kr 16:32; 1Kr 18:19; Jr 19:5; Jr 32:35
26 Dále postavíša patřičnýmv17 způsobem oltář Hospodinu, svému Bohu, na vrcholu této skály.t18 Vezmeš toho druhého býčka a přineseš zápalnou oběť na dříví z toho posvátného kůlu, který pokácíš. v17 h.: v řadě [snad míněno uspořádání kamenů] t18 h.: pevnosti a Gn 35:1v; Dt 27:5; 2S 24:18v
27 Gedeón vzal deset mužů ze svých otroků a učinil, jak mu Hospodin pověděl. I stalo se, protože se to kvůli domu svého otce a kvůli mužům toho města bál provést ve dne, že to vykonal v noci.
28 Muži města časně ráno vstali a hle: Baalův oltář byl stržen a posvátný kůl, jenž u něj stával, byl skácen a druhý býček byl obětovaný na oltáři, který tu byl vybudován.
29 Tu se ptali jeden druhého: Kdo provedl něco takového? Pátrali,t19 hledali a řekli: Tohle provedl Gedeón, syn Jóášův. t19 n: vyptávali se (Lv 10:16; 2Pa 31:9); / vyšetřovali (Dt 13:15)
30 Nato řekli muži toho města Jóašovi: Vyveď svého syna. Ať zemře,v20 protože strhl Baalův oltář a pokácel posvátný kůl, který byl u něj. v20 [Izraelci místo aby trestali modlářství (Dt 13:6 - Dt 13:11), zde chtějí trestat za boj proti modlářství.]; srv. Jr 26:11
31 Ale Jóaš odpověděl všem, kteří se proti němu postavili: Cožpak vy (povedete při za)t21 Baala?a Vy ho snad budete zachraňovat? Kdo za něho povede při, bude do rána usmrcen. Jestliže on je bůh, povede při za sebe; strhl přece jeho oltář. t21 h.: se budete zastávat a Sd 2:13; 1Kr 18:21
32 I nazval jej v onen den Jerubaalemt22 se slovy: Ať s ním vede při Baal, vždyť mu strhl oltář. t22 tj. Soudem Baalovým (ČEP*); n.: Odpůrcem Baalovým (ČEP) / Baal ať se hájí; 1S 12:11
33 Tehdy se všichni Midjánci, Amálekovcia a synové východu společně shromáždili, přebrodili a utábořili v údolí Jizreel.b a Nu 13:29; 1S 14:48 b Joz 17:16; 1S 29:1
34 A Duch Hospodinůva vyzbrojilt23 Gedeóna. Ten zatroubilb na beraní roh a Abíezerovci se za ním shromáždili. t23 n.: oblékl; 2Pa 24:20; Iz 59:17 a Sd 3:10; Sd 13:25 b Sd 3:27; 1S 13:3
35 Poslal posly po celém Manasesovi a on se také shromáždil za ním; poslal posly i k Ašerovi, k Zabulónovi a k Neftalímu a vyšli jim naproti.
36 Potom Gedeón Bohu řekl: Jestliže (chceš zachránit)t24 Izrael mým prostřednictvím, jak jsi to prohlásil, t24 n.: ty jsi spasitelem
37 hle, pokládám na humnot25 ovčít26 rouno.a Pokud bude rosa pouze na tom rouně a všude na zemi sucho, poznám, že mým prostřednictvím zachráníš Izrael, jak jsi to prohlásil. t25 n.: mlat t26 h.: vlněné a Sd 6:38 - Sd 6:40†
38 I stalo se tak. Příštího dne časně vstal a vymačkal rouno. Vyždímal z toho rouna rosu, plný džbána vody. a Sd 5:25†
39 Avšak Gedeón Bohu řekl: Kéž proti mně nevzplane tvůj hněv. Nech mě promluvit ještě jednou.a Dovol, prosím, abych to zkusil s rounem už jen jednou. Nechť je, prosím, suché pouze to rouno a (všude na)t27 zemi je rosa. t27 h.: na vší a Gn 18:32
40 A Bůh tak oné noci učinil. Samo rouno bylo suché, kdežto všude na zemi byla rosa.