Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Český studijní překlad chce přinést současnému českému čtenáři kvalitní a přesný překlad Bible. Jde o překlad studijní, v co největší míře konkordantní a důsledný. Je určen především pro každodenní studium a výklad Písma Písmem. Jeho nedílnou součástí je proto bohatý odkazový a poznámkový aparát. Naší cílovou skupinou jsou hlavně lidé, kteří chtějí jít hlouběji „do Písma“, ale nemají znalost originálních biblických jazyků. Rádi bychom, aby tento nový překlad navázal na národní písmáckou tradici, na kvality a duchovní význam Bible Kralické. Cílem překladatelského týmu je umožnit českému čtenáři, neznalému původních biblických jazyků, bibli nejen číst, ale skutečně hloubkově studovat.
Čím se ČSP snaží dosáhnout svých cílů? Na rozdíl od většiny jiných překladů se u mnoha veršů snaží nabídnout nejen tu překladovou variantu, která je překladatelům nejbližší, ale v poznámce pod čarou i další možnosti. Pokud je to možné, snaží se být tzv. konkordantní – tedy stejné slovo v originálním jazyce překládat stejným českým slovem. Používá speciálně vyvinutý bohatý poznámkový aparát, který zahrnuje mimořádný záběr desítek tisíc jazykových, historických a výkladových poznámek a odkazů. Poznámky se zabývají textem a faktografií a vyhýbají se teologickým interpretacím. Tím je ČSP dobrým kandidátem pro široké využití všemi křesťany bez ohledu na církevní příslušnost. Obsahuje také dohromady 70 stran dalších příloh a map. Specialitou ČSP je také to, že při jeho vzniku byl využíván unikátní překladatelský software BTr, vyvinutý na míru vedoucím týmu A. Zelinou. ČSP nechce rezignovat ani na krásu. Je přeložen soudobou a srozumitelnou češtinou a jeho netradiční vazbu navrhl přední český výtvarník Aleš Lamr.
Přesné překlady Bible, které umožňují všeobecný přehled, ale i hlubší studium biblických událostí, existuje prakticky ve všech zemích západní kulturní tradice. Jmenujme nejznámější New American Standard Bible (1965-1677), New Revised Standard Version (1989) v angličtině, Revidierte Elberfelder (1993), Schlachter version (1951) v němčině. U nás podobné dílo nemohlo kvůli desetiletím totalitní nesvobody vzniknout. Zaplnění této mezery v duchovním i kulturním dědictví českého národa je úkolem současné generace, která k tomu má znovu všechny podmínky. Český studijní překlad Bible by měl svému čtenáři umožňovat, aby se ve své mateřštině co nejvíce přiblížil původnímu znění, způsobu myšlení a poselství Písma.
1 Co má tedy Žid navíc?t1 Nebo jaký je užitek obřízky? t1 ř.: hojnost Žida; srv. Mt 5:47
2 Veliký v každém ohledu. Předně ten, že Židům byly svěřenya cBoží výroky.b a Ga 2:7; 1Tm 6:20 b Ř 9:4; Dt 4:7n; Sk 7:38; Žd 5:12; 1P 4:11
3 Co tedy, když někteří (byli nevěrní?a fNezruší jejich nevěrnost věrnostb cBoží)?t2 t2 n.: neuvěřili? Neučiní jejich nevíra víru Boží (n.: v Boha) neúčinnou? a 2Tm 2:13 b 1K 1:9
4 Naprosto ne!a Ale ať je cBůh pravdivýba každý člověk lhář,c jak je pnapsáno: ‚Abys sbyl sshledán sspravedlivým ve svých cslovech a fzvítězil, když tě soudí.‘d a Ř 3:31; Ř 6:2; Ř 6:15; Ř 7:7; Ř 7:13; Ř 9:14; Ř 11:1; Ř 11:11; 1K 6:15; Ga 2:17 b J 3:33 c Ž 116:11 d Ž 51:4//
5 Jestliže však naše nepravost prokazujea Boží spravedlnost, co fřekneme?b Není cBůh nespravedlivý,c skdyž nás sstíhá hněvem?d Mluvím teď po lidsku.e a Ř 5:8 b Ř 4:1; Ř 6:1; Ř 7:7; Ř 8:31; Ř 9:14; Ř 9:30 c Žd 6:10 d Ř 1:18! e Ř 6:19v; 1K 9:8; 1K 15:32; Ga 3:15p
6 Naprosto ne! Vždyť (jak sby pak cBůh smohl ssoudit)t3 svět? t3 ř.: jak Bůh bude fsoudit; Ř 2:16; Ž 9:9; Sk 17:31
7 Neboť jestliže se mou lží rozhojnila cBoží cpravda k jeho slávě, proča (mám být)t4 ještě souzen jako hříšník? t4 ř.: jsem a Ř 9:19
8 A nebylo by to tak, jak nás někteří pomlouvajía a tvrdí, že říkáme: „Čiňme zlo, aby přišlo dobro“?b Jejich odsouzenít5 je spravedlivé. t5 n.: soud; Ř 2:2; Ř 8:1v a 1P 2:12 b Ř 6:1~
9 Co tedy? Máme (před pohany) výhodu? Vůbec ne! Vždyť sjsme suž sdříve sobvinili Židya i Řeky,b sže sjsou všichnic pod mocí hříchu, a Ř 2:1 - Ř 2:29 b Ř 1:18 - Ř 1:32 c Ř 11:32; Ga 3:22
10 jak je pnapsáno: ‚Není spravedlivého, není ani jednoho,
11 není, kdo by rozuměl, není, kdo sby shorlivě shledal cBoha.
12 Všichni se odchýlili, společně sse sstali snepotřebnými, není, kdo by činil dobro, není ani jeden.a a Ž 14:1 - Ž 14:3//; Kaz 7:20
13 Jejich hrdlo je potevřený hrob,a svými jazyky smluvít6 slest,b pod jejich rty je hadí jed.c t6 ř.: mluvili a Jr 5:16 b Ž 5:10// c Ž 140:4//
14 Jejich ústa jsou plna kletby a hořkosti,a a Ž 10:7//
15 jejich nohy jsou rychlé k prolití krve,
16 na jejich cestách je zkáza a trápení,
17 cestu pokoje nepoznali;a a Iz 59:7n//; Př 1:16
18 není bázně Božía před jejich očima.‘b a 2K 5:11 b Ž 36:2//
19 Víme,a že vše, co Zákon praví, praví těm, kdo jsou podt7 Zákonem,b aby byla umlčena každá ústa a aby se cpřed Bohem stal vinným celý svět, t7 ř.: v a Ř 2:2! b Ř 2:12
20 protože ze skutků Zákona nebude před ním ospravedlněna (žádný xčlověk),t8 neboť skrze Zákonb je poznání hříchu. t8 ř.: veškeré tělo a Ž 143:2//; Sk 13:39; Ga 2:16 b Ř 5:13; Ř 7:7
21 Nyní však je pzjevena Boží spravedlnosta bez Zákona, dosvědčovaná Zákonem i Proroky,b a Ř 1:17 b Ř 1:2; Sk 10:43; Gn 15:6~; Ž 32:1n~
22 Boží spravedlnost skrze víruv9 Ježíšet10 Krista pro všechny [a na všechny] ty, kdo věří. Není totiž rozdílu:a v9 [stěžejní téma celého listu, zvl. 3. a 4. kp.]; Ř 1:17; Ř 4:5; Ř 9:30; Ř 10:6; Ř 14:23; Žd 11:1p t10 n.: v Ježíše; srv. stejnou vazbu ve v. Ř 3:26; Ga 2:16.Ga 2:20; Ga 3:22; Ef 3:12; Fp 3:9 a Ř 10:12; Sk 15:9; Ko 3:11
23 všichni zhřešili a postrádají cBoží slávu,a a Ř 5:2; 1P 5:10
24 ale jsou ospravedlňováni zadarmo jeho milostía skrze vykoupení,b které je v Kristu Ježíši. a Ef 2:8 b Ř 8:23; L 21:28; 1K 1:30; Ef 1:7!; Ko 1:14; Žd 9:15; Žd 11:35p†
25 Jeho cBůh ustanovilt11 za prostředek (smířenía skrze víru v jeho krev),t12 (aby ukázal)t13 svou spravedlnost s ohledem na prominutí prohřešení, sjež psbyla sspáchána již sdříve t11 n.: veřejně vystavil t12 n.: smíření v jeho krvi skrze víru; Ř 5:9; Žd 9:14; 1P 1:19; Zj 1:5 t13 ř.: pro ukázání / důkaz; srv. 2K 8:24p a 2K 5:18; 1J 2:2; 1J 4:10; Lv 16:6srv; 1Pa 6:34; 2Pa 30:18
26 v čase cBoží shovívavosti,a a aby ukázalt12 svou spravedlnost v nynějším čase, takže sám je spravedlivýb a ospravedlňuje toho, kdo žije z víry Ježíšovy.t14 t12 n.: smíření v jeho krvi skrze víru; Ř 5:9; Žd 9:14; 1P 1:19; Zj 1:5 t14 n.: v Ježíše a Ř 2:4 b 1J 1:9
27 Kde je tedy chlouba?a Byla vyloučena! Jakým zákonem? Zákonem skutků? Nikoli, nýbrž zákonem víry. a 1K 1:29
28 Soudíme totiž,t15 sže člověk sje sospravedlňován vírou bez skutků Zákona. t15 var.: tedy
29 Nebo je snad cBůh pouze Bohem Židů? Není i Bohem pohanů? Ano, i pohanů!
30 (Vždyť je přece)t16 jeden cBůh,a který fospravedlní obřezanét17 z víry a neobřezanét18 skrze víru.t19 t16 var.: Pokud je vskutku t17 ř.: obřízku (/-y); tj. Židy /-ů; Ř 4:12; Ř 15:8; Sk 10:45; Ga 2:7nn; Ko 4:11; Tit 1:10 t18 ř.: neobřízku (/-ou) t19 ř.: tu (stejnou) víru a Dt 6:4
31 Rušímea tedy vírou Zákon? Naprosto ne!b Naopak, Zákon potvrzujeme. a Mt 5:17 b Ř 3:4!