Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Český studijní překlad chce přinést současnému českému čtenáři kvalitní a přesný překlad Bible. Jde o překlad studijní, v co největší míře konkordantní a důsledný. Je určen především pro každodenní studium a výklad Písma Písmem. Jeho nedílnou součástí je proto bohatý odkazový a poznámkový aparát. Naší cílovou skupinou jsou hlavně lidé, kteří chtějí jít hlouběji „do Písma“, ale nemají znalost originálních biblických jazyků. Rádi bychom, aby tento nový překlad navázal na národní písmáckou tradici, na kvality a duchovní význam Bible Kralické. Cílem překladatelského týmu je umožnit českému čtenáři, neznalému původních biblických jazyků, bibli nejen číst, ale skutečně hloubkově studovat.
Čím se ČSP snaží dosáhnout svých cílů? Na rozdíl od většiny jiných překladů se u mnoha veršů snaží nabídnout nejen tu překladovou variantu, která je překladatelům nejbližší, ale v poznámce pod čarou i další možnosti. Pokud je to možné, snaží se být tzv. konkordantní – tedy stejné slovo v originálním jazyce překládat stejným českým slovem. Používá speciálně vyvinutý bohatý poznámkový aparát, který zahrnuje mimořádný záběr desítek tisíc jazykových, historických a výkladových poznámek a odkazů. Poznámky se zabývají textem a faktografií a vyhýbají se teologickým interpretacím. Tím je ČSP dobrým kandidátem pro široké využití všemi křesťany bez ohledu na církevní příslušnost. Obsahuje také dohromady 70 stran dalších příloh a map. Specialitou ČSP je také to, že při jeho vzniku byl využíván unikátní překladatelský software BTr, vyvinutý na míru vedoucím týmu A. Zelinou. ČSP nechce rezignovat ani na krásu. Je přeložen soudobou a srozumitelnou češtinou a jeho netradiční vazbu navrhl přední český výtvarník Aleš Lamr.
Přesné překlady Bible, které umožňují všeobecný přehled, ale i hlubší studium biblických událostí, existuje prakticky ve všech zemích západní kulturní tradice. Jmenujme nejznámější New American Standard Bible (1965-1677), New Revised Standard Version (1989) v angličtině, Revidierte Elberfelder (1993), Schlachter version (1951) v němčině. U nás podobné dílo nemohlo kvůli desetiletím totalitní nesvobody vzniknout. Zaplnění této mezery v duchovním i kulturním dědictví českého národa je úkolem současné generace, která k tomu má znovu všechny podmínky. Český studijní překlad Bible by měl svému čtenáři umožňovat, aby se ve své mateřštině co nejvíce přiblížil původnímu znění, způsobu myšlení a poselství Písma.
1 Po Achabově smrti se vzbouřil Moába proti Izraeli. a 2S 8:2
2 Achazjáša propadl (skrz mřížoví)t1 ve své horní místnostib v Samaří a onemocněl.t2 Poslal posly a řekl jim: Jděte a dotažtec se Baal-zebúba,d boha Ekrónu,v3 jestli se z této nemoci zotavím.e t1 n~: mřížovým oknem t2 n~: byl zraněn; 1Kr 22:34 v3 [nejsevernější z pěti hl. pelištejských měst; Joz 13:3; 1S 5:10] a 1Kr 22:40 b Sd 3:20; 1Kr 17:19 c 1S 28:7; 1Kr 22:5 d Sd 10:6 e Iz 38:9p
3 Ale Hospodinův anděla promluvil k Elijáši Tišbejskému: Vstaň, jdi naproti poslům samařského krále a řekni jim: Což není Bůh v Izraeli, že se jdete dotázatb Baal-zebúba, boha Ekrónu? a 1Kr 19:7 b 1Kr 14:5
4 Proto (takto praví Hospodin:)a Z postele, na kterou jsi vylezl, neslezeš, ale jistě zemřeš. A Elijáš šel. a Ex 4:22p
5 Když se poslové vrátili ke králi,t4 zeptal se jich: Pročt5 jste se vrátili? t4 h.: němu t5 n.: Cože; srv. 1Kr 21:5
6 Odpověděli mu: Šel nám naproti nějaký muž a řekl nám: Jděte, vraťte se ke králi, který vás poslal, a řekněte mu: Toto praví Hospodin: Což není Bůh v Izraeli, že posíláš dotázat se Baal-zebúba, boha Ekrónu? Proto z postele, na kterou jsi vylezl, neslezeš, ale jistě zemřeš:
7 Zeptal se jich: Jak vypadalt6 ten muž, který vám šel naproti a řekl vám tato slova? t6 h.: Jaké bylo uspořádání …; „právo“
8 Odpověděli mu: Ten muž byl chlupatýv7 a koženým pásema přepásán kolem beder.b Řekl: To byl Elijáš Tišbejský. v7 [asi míněn chlupatý plášť (srv. 2Kr 2:8; 1Kr 19:13)]; [srv. Za 13:4, kde je chlupatý plášť vysloveně zmiňován jako odznak prorockého stavu] a Mt 3:4 b Jr 1:17; Jr 13:11; Iz 5:27v; Ez 23:15
9 Poslal k němu velitele nad padesátia s jeho padesáti. Vystoupil k němu a hle, Elijáš seděl na vrcholu hory. Řekl mu: Mužib Boží, král vzkazuje: Sestup. a Dt 1:15p; 1S 8:12 b 2Kr 4:16; 1Kr 20:28
10 Elijáš odpověděl a řekl veliteli nad padesáti: Jestliže jsem muž Boží, ať sestoupí oheň z nebes a stráví tebe i tvých padesát. Nato sestoupil oheň z nebes a strávil jej i jeho padesát.
11 Král k němu znovu poslal jiného velitele nad padesáti s jeho padesáti. Ten promluvilt8 a řekl mu: Muži Boží, toto přikázal král: Rychle sestup. t8 (prav. dobře pochopitelná písařská chyba - h. vajaan namísto vajaal /srv. vv. 2Kr 1:9.2Kr 1:13/ -) var.: Vystoupil
12 Elijáš odpověděl a řekl jim:t9 Jestliže jsem muž Boží, ať sestoupí oheň z nebes a stráví tebe i tvých padesát. Sestoupil oheň Boží z nebes a strávil jej i jeho padesát. t9 2 h. rkpp.; LXX; Pš.: mu
13 Král znovu poslal třetího velitele nad padesáti s jeho padesáti. Třetí velitel nad padesáti vystoupil, přišel, klekl před Elijášem na kolena, prosil ho o smilovánía a řekl mu: Muži Boží, (važ si, prosím, mého života)t10 a života těchto tvých padesáti otroků. t10 h.: kéž je vzácná má duše ve tvých očích; 1S 26:21 a Est 8:3srv; 1Kr 8:33
14 Hle, sestoupil oheň z nebes a strávil dva předchozí velitele nad padesáti s jejich padesáti. Ale nyní si važt10 mého života. t10 h.: kéž je vzácná má duše ve tvých očích; 1S 26:21
15 Hospodinův anděl k Elijáši promluvil: Sestup s ním, neboja se ho. Tak vstal a sestoupil s ním ke králi a 2Kr 19:6; Ž 49:17; Iz 10:24; Iz 41:10; Jr 1:8
16 a řekl mu: Toto praví Hospodin: Protože jsi poslal posly dotázat se Baal-zebúba, boha Ekrónu, jako by nebyl Bůh v Izraeli, aby ses dotázal na jeho slovo, proto z postele, na kterou jsi vylezl, neslezeš, ale jistě zemřeš.
17 A zemřel podle Hospodinova slova, které promluvil Elijáš. Po něm se stal králem Jórama ve druhémv11 roce vlády judského krále Jórama, syna Jóšafatova, protože neměl syna. v11 [r. 852, př. Kr.; (míněn druhý rok spoluvlády s otcem totožný s osmnáctým rokem vlády otce - 1Kr 22:51)] a 2Kr 3:1
18 Ostatní Achazjášovy činy, které činil, jsou zapsány v knize Letopisů izraelských králů.