1Jako potůčkové vod jest srdce královo v ruce Hospodinově; kamžkoli chce, nakloňuje ho. 2Všeliká cesta člověka přímá se zdá jemu, ale kterýž zpytuje srdce, Hospodin jest. 3Vykonávati spravedlnost a soud více se líbí Hospodinu nežli obět. 4Vysokost očí, širokost srdce, a orání bezbožných jest hříchem. 5Myšlení bedlivého všelijak ku prospěchu přicházejí, ale každého toho, kdož kvapný jest, toliko k nouzi. 6Pokladové jazykem lživým shromáždění jsou marnost pomíjející hledajících smrti. 7Zhouba, kterouž činí bezbožníci, bydliti bude u nich; nebo se zpěčují činiti soudu. 8Muž, jehož cesta převrácená jest, cizí jest, čistého pak dílo přímé jest. 9Lépe jest bydliti v koutě na střeše, nežli s ženou svárlivou v domě společném. 10Duše bezbožného žádá zlého, ani přítel jeho jemu příjemný nebývá. 11Posměvač když bývá trestán, hloupý bývá moudřejší; a když se uměle nakládá s moudrým, přijímá umění. 12Vyučuje Bůh spravedlivého na domě bezbožného, kterýž vyvrací bezbožné pro zlost. 13Kdo zacpává ucho své k volání chudého, i on sám volati bude, a nebude vyslyšán. 14Dar skrytý ukrocuje prchlivost, a pocta v klíně hněv prudký. 15Radostí jest spravedlivému činiti soud, ale hrůzou činitelům nepravosti. 16Člověk bloudící z cesty rozumnosti v shromáždění mrtvých odpočívati bude. 17Muž milující veselost nuzníkem bývá, a kdož miluje víno a masti, nezbohatne. 18Výplatou za spravedlivého bude bezbožný, a za upřímé ošemetný. 19Lépe jest bydliti v zemi pusté než s ženou svárlivou a zlostnou. 20Poklad žádostivý a olej jest v příbytku moudrého, bláznivý pak člověk zžírá jej. 21Kdo snažně následuje spravedlnosti a milosrdenství, nalézá život, spravedlnost i slávu. 22Do města silných vchází moudrý, a boří pevnost doufání jeho. 23Kdo ostříhá úst svých a jazyka svého, ostříhá od úzkosti duše své. 24Hrdého a pyšného jméno jest posměvač, kterýž vše s neochotností a pýchou dělá. 25Žádost lenivého zabijí jej, nebo nechtí ruce jeho dělati. 26Každého dne žádostí hoří, spravedlivý pak dává a neskoupí se. 27Obět bezbožných ohavností jest, ovšem pak jestliže by ji s nešlechetností obětovali. 28Svědek lživý zahyne, ale muž, kterýž co slyší, stále mluviti bude. 29Muž bezbožný zatvrzuje tvář svou, upřímý pak měří cestu svou. 30Není žádné moudrosti, ani opatrnosti, ani rady proti Hospodinu. 31Kůň strojen bývá ke dni boje, ale Hospodinovo jest vysvobození.
Jamieson Fausset Brown Bible Commentary 1 (Pro. 21:1-31)
rivers--irrigating channels (
Ps 1:3), whose course was easily turned (compare
Deut 11:10). God disposes even kings as He pleases (
Pro 16:9;
Ps 33:15).
2 (Compare
Pro 14:2; Pro. 16:2-25).
3 (Compare
Ps 50:7-
Ps 50:15;
Isa 1:11,
Isa 1:17).
4 high look--(Compare Margin;
Ps 131:1).
proud heart--or, "heart of breadth," one that is swollen (compare
Ps 101:5).
ploughing--better "lamp," a frequent figure for prosperity (
Pro 20:20); hence joy or delight.
5 The contrast is between steady industry and rashness (compare
Pro 19:2).
6 The getting--or, "what is obtained" (compare
Job 7:2;
Jer 22:13, Hebrew).
vanity . . . to and fro--as fleeting as chaff or stubble in the wind (compare
Pro 20:17-
Pro 20:21;
Ps 62:10). Such gettings are unsatisfactory.
them . . . death--act as if they did (
Pro 8:36;
Pro 17:19).
7 robbery--or, "destruction," especially oppression, of which they are authors.
shall destroy--literally, "cut with a saw" (
1Kgs 7:9), that is, utterly ruin them. Their sins shall be visited on them in kind.
to do judgment--what is just and right.
8 of man--any one; his way is opposed to truth, and also estranged from it. The pure proves himself such by his right conduct.
9 corner--a turret or arbor on the roof.
brawling--or contentious.
wide house--literally, "house of fellowship," large enough for several families.
10 So strongly does he desire to do evil (
Ps 10:3;
Eccl 8:11), that he will not even spare his friend if in his way.
11 (Compare
Pro 19:25). That which the simple learn by the terrors of punishment, the wise learn by teaching.
12 (Compare
Ps 37:35-
Ps 37:38;
Ps 73:17,
Ps 73:20).
house--family or interests.
overthroweth--either supply "God" (compare
Pro 10:24), or the word is used impersonally.
13 The principles of retribution, often taught (compare
Ps 18:26;
Matt 7:1-
Matt 7:12).
14 The effect of bribery (
Pro 17:23) is enhanced by secrecy, as the bribed person does not wish his motives made known.
15 But the just love right and need no bribes. The wicked at last meet destruction, though for a time happy in concealing corruption.
16 the way of understanding--(Compare
Pro 12:26;
Pro 14:22).
remain--that is, rest as at a journey's end; death will be his unchanging home.
17 Costly luxuries impoverish.
18 (Compare
Pro 11:8). By suffering what they had devised for the righteous, or brought on them, the wicked became their ransom, in the usual sense of substitutes (compare
Josh 7:26;
Esth 7:9).
19 (Compare
Pro 21:9).
wilderness--pasture, though uninhabitable ground (
Ps 65:12).
20 The wise, by diligence and care, lay up and increase wealth, while fools
spend--literally, "swallow it up," greedily.
21 He who tries to act justly and kindly (
Ps 34:14) will prosper and obtain justice and honor.
22 "Wisdom is better than strength" (
Eccl 7:19;
Eccl 9:15).
strength . . . thereof--that in which they confide.
23 (Compare
Pro 13:2-
Pro 13:3;
Jas 3:6-
Jas 3:10).
24 The reproachful name is deserved by those who treat others with anger and contempt.
25 desire--that is, of ease and idleness brings him to starvation.
26 The sin of covetousness marks the sluggard, as the virtue of benevolence the righteous.
27 God regards the heart, and hypocrisy is more odious than open inconsistency.
wicked mind--or, "design" (
Pro 1:4).
28 (Compare
Pro 19:5).
that heareth--or heeds instruction, and so grows wise.
speaketh constantly--or sincerely (compare
Hab 1:5), and hence is believed (
Pro 12:19;
Jas 1:19).
29 hardeneth his face--is obstinate.
directeth . . . way--considers it, and acts advisedly.
30 Men's best devices and reliances are vain compared with God's, or without His aid (
Pro 19:21;
Ps 20:7;
Ps 33:17).