Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 A víra je zárukou dober, ve která se doufá, důkazem skutečností, které se nevidí.
2 To pro ni se předkům dostalo uznání.
3 Pro svou víru chápeme, že světy byly stvořeny Božím slovem, takže to, co se vidí, pochází z toho, co zjevné není.
4 Pro svou víru přinesl Abel Bohu oběť větší ceny nežli Kain; proto byl prohlášen za spravedlivého tím, že Bůh vydal svědectví jeho darům, a jejím prostřednictvím on také, ač mrtev, dosud mluví.
5 Pro svou víru byl vzat Henoch, takže neuzřel smrt a už nebyl nalezen, protože ho Bůh vzal s sebou. Než byl totiž vzat, bylo mu vydáno svědectví, že on se zalíbil Bohu.
6 A bez víry se mu líbit nelze. Neboť ten, jenž přistupuje k Bohu, musí věřit, že Bůh je a že se odměňuje těm, kdo ho hledají.
7 Pro svou víru byl Noe shůry upozorněn na to, co dosud nebylo viditelné, zmocnila se ho nábožná bázeň, a postavil archu k záchraně své rodiny. Pro svou víru odsoudil svět a stal se dědicem spravedlnosti, které se dosahuje vírou.
8 Pro svou víru uposlechl Abrahám výzvy k odchodu do země, kterou měl přijmout v dědictví, a odešel, nevěda, kam jde.
9 Pro svou víru přebýval v Zaslíbené zemi jako v cizině a žil tam pod stany stejně jako Izák a Jakub, kteří byli spolu s ním dědici téhož zaslíbení.
10 To protože očekával město opatřené základy, jehož stavitelem a budovatelem je Bůh.
11 Pro její víru se také Sáře dostalo síly stát se matkou, a to navzdory pokročilému věku, protože pokládala toho, jenž dal zaslíbení, za věrného.
12 Právě proto se z jediného muže a už poznamenaného smrtí zrodili potomci, jichž je tolik jako hvězd na nebi a jsou nespočetní jako zrnka písku na břehu moře...
13 A ti všichni ve víře zemřeli, aniž obdrželi, co bylo zaslíbeno, ale spatřili to a pozdravili zdálky a vyznali, že jsou cizinci a poutníky na zemi.
14 Ti, kdo takto mluví, dávají najevo, že hledají nějakou vlast.
15 A kdyby byli měli na mysli tu, ze které vyšli, byli by měli čas vrátit se tam.
16 A oni ve skutečnosti touží po lepší, to je nebeské vlasti. Proto se Bůh nestydí nazývat se jejich Bohem; připravil jim totiž město...
17 Pro svou víru přinesl Abrahám, když byl zkoušen, v oběť Izáka a přinášel přitom jako oběť svého jediného syna, on, jenž přijal ta zaslíbení,
18 on, jemuž bylo řečeno: z Izáka budeš mít potomstvo.
19 Bůh je s to, jak se domníval, dokonce i vzkřísit mrtvé; proto dostal svého syna nazpět a byl to jakoby předobraz.
20 Pro svou víru dal rovněž Izák Jakubovi a Ezauovi požehnání, která byla zárukou budoucnosti.
21 Pro svou víru požehnal umírající Jakub každému z Josefových synů a poklonil se opřený o konec své hole.
22 Pro svou víru Josef připomenul, když se blížil jeho konec, odchod Izraelových synů a dal příkazy týkající se svých ostatků.
23 Pro jejich víru byl Mojžíš po svém narození ukrýván svými rodiči po tři měsíce, protože viděli, že to děťátko je hezké, a nebáli se králova výnosu.
24 Pro svou víru odmítl Mojžíš, když dospěl, aby byl nazýván synem faraonovy dcery,
25 a raději se dal týrat spolu s Božím lidem, než aby okoušel pomíjivého potěšení hříchu,
26 pokládaje Kristovu potupu za větší bohatství než poklady Egypta. Jeho oči se totiž upíraly na odplatu.
27 Pro svou víru odešel z Egypta beze strachu před královým vztekem: jako by viděl Neviditelného, zůstal pevný.
28 Pro svou víru oslavil Velikonoce a vykonal pokropení krví, aby se Zhoubce nedotkl prvorozenců Izraele.
29 Pro svou víru prošli Rudým mořem jako po suché zemi, zatímco když se pokusili projít Egypťané, byli pohlceni.
30 Pro víru padly hradby Jericha, když se okolo nich po sedm dní chodilo.
31 Pro svou víru nezahynula spolu s nevěřícími nevěstka Rahab, protože pokojně přijala zvědy.
32 A co mám ještě říci? Vždyť by se mi nedostávalo času, kdybych vyprávěl o Gedeonovi, Barakovi, Samsonovi, Jeftovi, Davidovi a také o Samuelovi a o prorocích,
33 o těch, kteří si díky víře podrobili království, vykonávali spravedlnost, dosáhli splnění zaslíbeného, zavřeli tlamu lvům,
34 uhasili divokost ohně, unikli ostří meče, byli nemocní a opět nabyli sil, prokázali statečnost ve válce, odrazili nepřátelské vpády.
35 Ženy dostaly nazpět své mrtvé, když ti byli vzkříšeni. Jedni se dali, odmítajíce své vysvobození, mučit, aby dosáhli lepšího vzkříšení.
36 Jiní podstoupili zkoušky výsměchu nebo bičování, a dokonce okovů a věznění.
37 Byli kamenováni, rozřezáni pilou, zahynuli mečem, chodili sem tam v ovčích kožích a kozí kůži, nuzní, utlačovaní, týraní,
38 oni, jichž svět nebyl hoden, bloudili po pouštích, po horách, po jeskyních, v proláklinách země.
39 A ti všichni, třebaže se jim pro jejich víru dostalo dobrého svědectví, neměli ze zaslíbení prospěch,
40 protože Bůh předvídal lepší úděl pro nás a oni neměli dospět k dokonalosti bez nás.