Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Zákon totiž obsahuje pouze stín budoucích dober, nikoli samu podstatu skutečností, proto s oněmi neustále stejnými obětmi, které se ustavičně rok od roku přinášejí, nemá naprosto žádnou moc, aby ty, kdo se přibližují k Bohu, učinil dokonalými.
2 Což by je jinak ti, kdo tuto bohoslužbu konají, nepřestali přinášet, protože by byli jednou provždy očištěni a už by si nebyli vědomi žádného hříchu?
3 Zcela naopak se těmito obětmi hříchy každoročně připomínají.
4 Krev býků a kozlů totiž nemá moc hříchy snímat.
5 Proto Kristus, když vstupuje do světa, říká: Nechtěl jsi krvavé ani nekrvavé oběti; ale utvořil jsi mi tělo.
6 Nebyly ti milé celopaly ani oběti za hříchy.
7 A tak jsem řekl: Hle, přicházím, neboť právě o mně je ve svitku knihy psáno, abych, Bože, konal tvou vůli.
8 Začíná tím, že říká: Krvavé, nekrvavé oběti, celopaly, oběti za hřích jsi nechtěl, ani ti nebyly milé - a ty jsou přece podle Zákona přinášeny
9 a pak prohlašuje: Hle, přicházím, abych konal tvou vůli. Ruší první řád, aby zřídil druhý.
10 A právě touto vůlí jsme posvěceni obětním darem těla Ježíše Krista jednou provždy.
11 Zatímco každý kněz denně stojí a koná bohoslužbu a mnohokrát přináší stejné oběti, které nemají naprosto žádnou moc snímat hříchy,
12 on naopak přinesl za hříchy jedinou oběť a pak usedl navěky po Boží pravici,
13 očekávaje napříště, že mu budou jeho nepřátelé položeni za podnož nohou.
14 On totiž jedinou obětí učinil navždy dokonalými ty, které posvěcuje.
15 A to nám dosvědčuje rovněž Duch Svatý; neboť po prohlášení:
16 Toto je smlouva, kterou s nimi uzavřu po oněch dnech, Pán říká: Vložím své zákony do jejich srdce a vryji je do jejich mysli.
17 Ani na jejich hříchy, ani na jejich urážky už si nevzpomenu.
18 A tam, kde hříchy jsou prominuty, už není žádné obětování za hřích.
19 Když tedy, bratři, máme Ježíšovou krví záruku žádanou pro přístup do svatyně
20 tou cestou, kterou nám on otevřel, zcela novou, živoucí, vedoucí přes oponu - to znamená jeho tělo -
21 a máme svrchovaného kněze nad Božím domem,
22 přistupujme s upřímným srdcem, v plnosti víry, se srdci očištěnými od veškerých poskvrn zlého svědomí a s tělem omytým čistou vodou.
23 Setrvávejme v nehynoucí naději, kterou vyznáváme, neboť ten, jenž dal slib, je věrný,
24 a dbejme jeden o druhého, abychom se povzbuzovali v lásce a v dobrých skutcích;
25 neopouštějte své vlastní shromáždění, jak to někteří mají ve zvyku, ale navzájem si dodávejte odvahy, a to tím spíše, že vidíte, jak se přibližuje onen Den.
26 Vždyť hřešíme-li svévolně poté, co se nám dostalo poznání pravdy, není už žádná oběť za hříchy.
27 Je tu naopak hrozivá vyhlídka na soud a na rozlícenost ohně, jenž má pozřít buřiče.
28 Odvrhuje někdo Mojžíšův Zákon? Bez slitování je vydán na smrt při výpovědi dvou nebo tří svědků.
29 Nemyslíte, že ten, kdo pošlape Syna Božího, kdo nebude pokládat za posvátnou krev smlouvy, v níž on byl posvěcen, a bude urážet Ducha milosti, nebude shledán hodným trestu mnohem těžšího?
30 Známe totiž toho, jenž řekl: Mně náleží pomsta. Já budu odplácet. A rovněž: Pán bude soudit svůj lid.
31 Ach, je strašlivé upadnout do rukou živého Boha!-
32 Ale rozpomeňte se na ony dřívější dny, kdy jste po svém osvícení snášeli velký nápor utrpení,
33 jednou jste byli veřejně vystavováni potupám a protivenstvím, jindy jste se družili k těm, s nimiž se tak jednalo.
34 Vždyť vy jste se podíleli na utrpeních vězňů; s vědomím, že vaše bohatství je lepší a trvalé, jste s radostí přijímali, když vás obrali o vaše majetky.
35 Neztrácejte tedy svou jistotu; je za ni veliká a spravedlivá odměna.
36 Potřebujete vytrvalost, abyste se poté, až splníte Boží vůli, těšili ze zaslíbení.
37 Vždyť ještě chvilku, malinkou chvilku, a Ten, jenž přichází, bude tu a neopozdí se.
38 Můj spravedlivý bude živ z víry; a pokud uhne, má duše v něm nebude mít zalíbení.
39 My pak nejsme lidé, kteří by uhýbali, a zahynuli tak, ale jsme lidé víry, abychom zachránili svou duši.