Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Po Abimelekovi povstal k záchraně Izraele Tola, syn Dodova syna Puy. Byl z Izachara a bydlel v Efraimově pohoří.
2 Byl soudcem v Izraeli třiadvacet let, potom zemřel a byl pochován v Šamiru.
3 Po něm povstal Jair z Galaadu, který soudil Izraele dvaadvacet let.
4 Měl třicet synů, kteří jezdili na třiceti oslátkách a měli třicet měst, jež se ještě dnes v galaadské zemi jmenují Jairovy stanové vesnice.
5 Potom Jair zemřel a byl pochován v Kamonu.
6 Izraelité opět začali dělat, co je v Jahvových očích zlé. Sloužili baalům a aštartám a také bohům Aramu a Sidonu, bohům Moabu, Amonitů i Filišťanů. Opustili Jahva a už mu nesloužili.
7 Tu proti Izraeli vzplanul Jahvův hněv a on je vydal do rukou Filišťanům a do rukou Amonitům.
8 Ti Izraelity od toho roku po osmnáct let drtili a utlačovali, všechny Izraelity, kteří bydlili za Jordánem v amoritské zemi, v Galaadu.
9 Amonité překročili Jordán a bojovali také s Judou, Benjaminem a s Efraimovým domem a Izrael se octl ve svrchované tísni.
10 Tu Izraelité volali k Jahvovi a říkali: „Zhřešili jsme proti tobě, neboť jsme opustili Jahva, svého Boha, a sloužili baalům.“
11 A Jahve řekl Izraelitům: „Když vás Egypťané a Amorité, Amonité a Filišťané,
12 když vás Sidoňané, Amalek a Madian utlačovali a vy jste ke mně volali, nezachránil jsem vás snad z jejich rukou?
13 Ale vy jste mě opustili a sloužili jste jiným bohům. Proto už vás nezachráním.
14 Jděte! Volejte k bohům, které jste si vyvolili! Ať vás zachrání v čase vaší tísně oni!“
15 Izraelité Jahvovi odpověděli: „Zhřešili jsme! Jednej s námi, jak se ti zlíbí, jenom nás dnes vysvoboď!“
16 Odklidili od sebe cizí bohy, které měli, a sloužili Jahvovi. Tu Jahve už dále nesnesl Izraelovo utrpení.
17 Amonité se sešli a utábořili se v Galaadu. Izraelité se shromáždili a utábořili se v Mispě.
18 Tu si lid, náčelníci Galaadu, mezi sebou řekli: „Který muž se ujme útoku na Amonovy syny? Ten bude náčelníkem všech obyvatel Galaadu.“