Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Říkám pravdu v Kristu, nelžu - mé svědomí mi o tom vydává svědectví v Duchu Svatém -,
2 pociťuji v srdci velký smutek a ustavičnou bolest.
3 Neboť bych si přál být sám proklet, být odloučen od Krista, za své bratry, za ty, kdo jsou podle těla z mého rodu,
4 za ně, Izraelity, jimž náleží přijetí za syny, sláva, smlouvy, zákonodárství, bohoslužba, zaslíbení,
5 a také praotcové, a z nichž podle těla vzešel Kristus, který je nade vším, věčně velebený Bůh! Amen.
6 Ne že by slovo Boží selhalo. Neboť všichni Izraelovi potomci nejsou Izraelem.
7 Stejně tak nejsou Abrahámovými dětmi všichni, kdo jsou z jeho potomstva; ale tvé jméno ponese potomstvo z Izáka,
8 což znamená: Božími dětmi nejsou děti z těla, jako potomstvo se počítají pouze děti zaslíbení.
9 A to zaslíbení zní takto: V ten čas přijdu a Sára bude mít syna.
10 A nejen to; Rebeka počala z jediného muže, z našeho otce Izáka:
11 a před narozením dětí, kdy ony neudělaly nic dobrého ani zlého, aby se potvrdila svoboda Božího vyvolení,
12 které závisí na tom, jenž povolává, a nikoli na skutcích, jí bylo řečeno: Starší bude sloužit mladšímu,
13 podle toho, jak stojí psáno: Miloval jsem Jakuba a nenáviděl jsem Ezaua.
14 Co to znamená? Je snad Bůh nespravedlivý? Určitě nikoli!
15 Neboť Mojžíšovi říká: Prokazuji milosrdenství tomu, komu prokazuji milosrdenství, a slitovávám se nad tím, nad kým se slitovávám.
16 Nezáleží tedy na člověku, zda chce nebo zda běží, ale na Bohu, jenž prokazuje milosrdenství.
17 Neboť Písmo říká faraonovi: Úmyslně jsem tě vzbudil, abych na tobě ukázal svou moc a aby se mé jméno oslavovalo po celé zemi.
18 A tak on prokazuje milosrdenství, komu chce, a zatvrzuje, koho chce.
19 Řekneš mi tedy: Co ještě má co kárat? Kdo se může vzepřít jeho vůli?
20 Člověče! Opravdu, kdo jsi, aby ses přel s Bohem? Řekne snad dílo tomu, kdo je zhotovil: Proč jsi mě udělal takové?
21 Není snad hrnčíř pánem své hlíny, aby z téže hmoty zhotovil přepychovou nádobu nebo nádobu obyčejnou?
22 Nuže! Chtěje ukázat svůj hněv a dát najevo svou moc, snášel s tolikerou velkodušností nádoby hněvu zralé k záhubě
23 proto, aby ukázal bohatství své slávy na nádobách milosrdenství, které předem připravil pro slávu,
24 na nás, které povolal nejen ze Židů, ale také z pohanů...
25 To je právě to, co říká u Ozeáše: Povolám svůj lid, jenž nebyl mým lidem, a milovanou, která nebyla milovaná.
26 A právě tam, kde se jim říkalo:,,Nejste můj lid,`` budou nazýváni syny živého Boha.
27 A Izaiáš o Izraeli hlasitě volá: I kdyby synové Izraele byli početní jako písek v moři, zachráněn bude zbytek:
28 neboť Pán uskuteční své slovo na zemi bez váhání a bez meškání.
29 A jak to předpověděl Izaiáš: Kdyby nám Pán Sabaot nebyl ponechal semínko, dopadlo by to s námi jako se Sodomou, podobali bychom se Gomoře.
30 Co říci na závěr? Že pohané, kteří o spravedlnost neusilovali, k spravedlnosti dospěli, a to k spravedlnosti z víry,
31 zatímco Izrael, jenž usiloval o jakýsi zákon spravedlnosti, k Zákonu nedospěl.
32 Proč? Protože místo aby se utíkali k víře, spoléhali na skutky. Klopýtli o kámen úrazu,
33 jak je psáno: Hle, kladu na Sion kámen úrazu a skálu, která přivodí pád; kdo však v něho věří, nebude zahanben.