Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Ptám se tedy: Odvrhl snad Bůh svůj lid? Určitě nikoli! Což nejsem já sám Izraelita z Abrahámova rodu, z Benjaminova kmene?
2 Bůh neodvrhl svůj lid, který předem rozpoznal. Anebo nevíte, co říká Písmo o Eliášovi, když on rozmlouvá s Bohem a obviňuje Izraele:
3 Pane, oni zabili tvé proroky, rozbořili tvé oltáře, a já jsem zůstal sám a oni mi ukládají o život!
4 Nuže, co mu odpovídá Boží výrok? Uchoval jsem si sedm tisíc mužů, kteří neohnuli koleno před Baalem.
5 Podobně i dnes zůstává zbytek, vyvolený milostí.
6 Ale je-li to milostí, není to už kvůli skutkům; jinak milost už není milostí.
7 Co říci na závěr? Oč Izrael usiluje, toho nedosáhl; ale dosáhli toho ti, kteří byli vyvoleni. Ti ostatní se zatvrdili,
8 podle slova Písma: Bůh jim dal ducha malátnosti: nemají až podnes oči k vidění, uši k slyšení.
9 David rovněž říká: Jejich stůl ať je léčkou, osidlem, příčinou pádu a jejich mzdou!
10 Ať se jim zatemní oči, aby neviděli, a dej, ať bez ustání ohýbají hřbet!
11 Ptám se tedy: Klopýtli, aby skutečně padli? Určitě nikoli! Ale jejich chybný krok přivodil spásu pohanům, aby tím u nich samých byla podnícena žárlivost.
12 A jestliže jejich chybný krok obohatil svět a jejich oslabení obohatilo pohany, co teprve způsobí jejich plný počet!
13 Říkám to vám, pohanům, jsem vskutku apoštolem pohanů a činím čest své službě,
14 ale v naději, že tím podnítím žárlivost svých pokrevenců a že tím některé zachráním.
15 Neboť bylo-li jejich odvržení smířením pro svět, čím bude jejich přijetí, ne-li vzkříšením z mrtvých?
16 Jsou-li prvotiny svaté, je takové i celé těsto; a je-li kořen svatý, jsou takové i větve.
17 Jestliže však byly některé větve ulámány, zatímco ty, planý olivovník, jsi byl naroubován mezi ně, abys spolu s nimi měl prospěch z mízy olivovníku,
18 nevychloubej se na úkor těch větví. Nebo chceš-li se vychloubat: neneseš kořen ty, kořen nese tebe.
19 Řekneš: Byly ulámány větve, abych já byl naroubován.
20 Výborně. Byly ulámány pro svou nevěru, a tebe drží víra. Nepyšni se; spíše se strachuj.
21 Pokud totiž Bůh neušetřil přirozené větve, dávej pozor, tím spíš neušetří tebe.
22 Uvažuj tedy o Boží dobrotě i přísnosti: přísnosti vůči těm, kteří padli, a dobrotě vůči tobě, pokud ty v této dobrotě setrváš; jinak budeš odťat i ty.
23 A oni budou, pokud v nevěře nesetrvají, naroubováni: Bůh je vskutku sdostatek mocný, aby je opět narouboval.
24 Jestliže jsi totiž ty byl odťat z planého olivovníku, k němuž jsi přirozeně patřil, a proti přirozenosti jsi byl naroubován na ušlechtilý olivovník, oč spíš budou oni, přirozené větve, naroubováni na svůj vlastní olivovník.
25 Nechci vás totiž, bratři, zůstavit v nevědomosti o tom tajemství, abyste si nelibovali ve své moudrosti: část Izraele se zatvrdila až do doby, kdy vejde plný počet pohanů,
26 a tak bude spasen celý Izrael, jak je psáno: Ze Sionu přijde Osvoboditel, odstraní z Jakubova středu bezbožnosti.
27 A toto bude má smlouva s nimi, až odejmu jejich hříchy.
28 Vzhledem k Evangeliu jsou zajisté nepřáteli, kvůli vám, vzhledem k Vyvolení, jsou milovaní kvůli svým otcům.
29 Neboť dary a povolání Boží jsou neodvolatelné.
30 Stejně tak jako jste totiž vy dříve byli neposlušní vůči Bohu a v nynější době se vám kvůli jejich neposlušnosti dostalo milosrdenství,
31 i oni v nynější době neposlechli kvůli milosrdenství prokázanému vám, aby se i jim v nynější době dostalo milosrdenství.
32 Neboť Bůh uzavřel všechny lidi do neposlušnosti, aby všem prokázal milosrdenství.
33 Ó hlubino Božího bohatství, moudrosti a vědění! Jak nevyzpytatelná jsou Boží rozhodnutí a jak nepochopitelné jeho cesty!
34 Kdo totiž kdy poznal mysl Páně! Kdo kdy byl jeho rádcem?
35 Anebo kdo ho předešel v obdarování, aby za to měl dostat zaplaceno?
36 Všechno je totiž od něho a skrze něho a pro něho. Jemu buď sláva na věky! Amen.