Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Izraelité, celá obec, došli prvního měsíce na poušť Sin. Lid se usadil v Kadeši. Tam zemřela Mirjam a tam byla pohřbena.
2 Obci se nedostávalo vody; a tak se shlukli proti Mojžíšovi a Áronovi.
3 Lid se obořil na Mojžíše: „Proč jsme jen nezhynuli,“ říkali, „jako zhynuli naši bratři před Jahvem!
4 Proč jste zavedli Jahvovo shromáždění na tuhle poušť? Abychom tu pomřeli my i naše zvířata?
5 Proč jste nás vyvedli z Egypta? Abyste nás zavedli na tohle neblahé místo? Je to místo, jež se nehodí k setbě, nejsou tu fíkovníky, vinná réva ani granátovníky, dokonce ani pitná voda!“
6 Mojžíš a Áron opustili shromáždění a přišli ke vchodu do Stanu setkávání. Padli tváří k zemi a ukázala se jim Jahvova sláva.
7 Jahve promluvil k Mojžíšovi a řekl:
8 „Vezmi prut a ty i tvůj bratr Áron shromážděte obec. Pak před jejich očima řekněte této skále, ať vydá své vody. Vyvedeš pro ně z této skály vodu a napojíš obec i její dobytek.“
9 Mojžíš vzal prut, jenž byl před Jahvem, jak on mu to přikázal.
10 Mojžíš a Áron svolali shromáždění před tu skálu a on jim pak řekl: „Poslyšte tedy, vy buřiči. Vyvedeme pro vás vodu z téhle skály?“
11 Mojžíš pozvedl ruku a dvakrát udeřil prutem do skály: voda v hojnosti vytryskla, obec a její dobytek se napili.
12 Pak řekl Jahve Mojžíšovi a Áronovi: „Jelikož jste nevěřili, že se dokážu v očích Izraelitů posvětit, neuvedete toto shromáždění do země, kterou mu dávám.“
13 Toto jsou ty vody Meriby, kde se Izraelité obořili na Jahva a kde on jim projevil svou svatost.
14 Mojžíš vypravil z Kadeše posly: „Králi Edomu. Takto mluví tvůj bratr Izrael. Dobře víš, jaké útrapy nás potkaly.
15 Naši otcové odešli do Egypta, kde jsme zůstali mnoho dní. Ale Egypťané nás i naše otce trápili.
16 Volali jsme k Jahvovi. Uslyšel náš hlas a poslal nám anděla, který nás vyvedl z Egypta. Teď jsme tady v Kadeši, ve městě, které je na pomezí tvého území.
17 Rádi bychom, vyhovuje-li ti to, prošli tvou zemí. Nepůjdeme přes pole ani přes vinice; nebudeme pít vodu ze studní; půjdeme královskou cestou a neodchýlíme se napravo ani nalevo, dokud nepřejdeme tvé území.“
18 Edom mu odpověděl: „Ke mně nevkročíš, jinak ti vytáhnu vstříc ve zbrani.“
19 Izraelité mu řekli: „Půjdeme po hlavní cestě; napijeme-li se já a má stáda tvé vody, zaplatím za ni. Nejde o nic jiného, než abys mě nechal pěšky projít.“
20 Edom odpověděl: „Neprojdeš,“ a Edom mu vytáhl vstříc ve velkém množství a ve velké síle.
21 Když Edom takto Izraeli odepřel průchod svým územím, Izrael odtamtud odbočil.
22 Odešli z Kadeše a Izraelité, celá obec, došli k hoře Hór.
23 Jahve promluvil k Mojžíšovi a Áronovi na hoře Hór, na hranicích edomské země. Řekl:
24 „Ať je Áron přibrán ke svým příbuzným: neboť on nemá vstoupit do země, kterou dávám Izraelitům, protože jste se u vod Meriby vzpírali mému hlasu.
25 Vezmi Árona a jeho syna Eleazara a vyveď je na horu Hór.
26 Pak svlékneš Áronovi jeho oděv a oblékneš do něho jeho syna Eleazara a Áron bude přibrán ke svým příbuzným: tam musí zemřít.“
27 Mojžíš udělal, co Jahve nařídil. Před očima celé obce vystoupili na horu Hór.
28 Mojžíš svlékl Áronovi jeho oděv a oblékl do něho jeho syna Eleazara; a tam na vrcholu hory Áron zemřel. Potom Mojžíš a Eleazar z hory opět sestoupili.
29 Celá obec viděla, že Áron skonal, a celý Izraelův rod Árona po třicet dní oplakával.