Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Když Ježíš vyšel z Chrámu a odcházel, přistoupili jeho učedníci a ukazovali mu chrámové stavby.
2 On jim však odpověděl: "Nevidíte to všechno? Vpravdě vám říkám, nezůstane zde kámen na kameni, který by nebyl stržen."
3 A když seděl na Olivové hoře, přistoupili k němu učedníci v ústraní a zeptali se:,,Řekni nám: Kdy se to stane a jaké bude znamení tvého příchodu a konce světa?``
4 A Ježíš jim odpověděl:,,Dejte si pozor, ať vás někdo neoklame.
5 Neboť mnozí přijdou pod mým jménem a budou říkat: ‘Já jsem Kristus’ a oklamou mnoho lidí.
6 Budete též muset slýchat o válkách a o pověstech o válkách; hleďte, neznepokojujte se: musí se to stát, ale to ještě není konec.
7 Povstane totiž národ proti národu a království proti království. Místy budou hladomory a zemětřesení.
8 A tím vším jen započnou porodní bolesti.
9 Tehdy vás vydají mukám a budou vás zabíjet; budete pro mé jméno v nenávisti u všech národů.
10 A tehdy mnozí podlehnou: navzájem se budou zrazovat a nenávidět.
11 Nepraví proroci povstanou ve velkém počtu a hodně lidí oklamou.
12 Následkem rostoucí nepravosti ochladne u velmi mnohých láska.
13 Kdo však vytrvá do konce, bude spasen.
14 Tato radostná zvěst o Království bude hlásána po celém světě, na svědectví před tváří všech národů. A pak nadejde konec.
15 Až tedy uvidíte ohavnost zpustošení, o níž mluvil prorok Daniel, jak bude postavena na svatém místě (kdo čteš, rozuměj!),
16 pak ti, kdo budou v Judsku, ať utečou do hor,
17 ať ten, kdo bude na střeše, nesestupuje do domu pro své věci,
18 a ten, kdo bude na poli, ať se nevrací nazpět pro svůj plášť!
19 Běda těhotným a kojícím v těch dnech!
20 Modlete se, aby k vašemu útěku nedošlo v zimě nebo v sobotu.
21 Neboť tehdy bude velké soužení, takové, jaké nebylo odpočátku světa až dodnesa jaké už nikdy nebude.
22 A kdyby ty dny nebyly zkráceny, nikdo by nevyvázl životem; ale kvůli vyvoleným ty dny zkráceny budou.
23 Jestliže vám tedy někdo řekne: ‘Hle, Kristus je zde!’ nebo: ‘Je tam!’ nijak tomu nevěřte.
24 Povstanou totiž nepraví kristové a nepraví proroci, kteří budou konat veliká znamení a divy, takže by oklamali, kdyby to bylo možné, dokonce i vyvolené.
25 Hle, zpravil jsem vás předem.
26 Budou-li vám tedy říkat: ‘Hle, je na poušti,’ nechoďte tam; ‘Hle, je někde v úkrytech,’ nijak tomu nevěřte.
27 Jako blesk totiž přichází od východu a září až na západ, tak tomu bude s příchodem Syna člověka.
28 Kdekoli je mrtvé tělo, tam se slétnou supové.
29 Ihned po soužení oněch dnů se zatmí slunce, měsíc už nevydá svůj svit, hvězdy budou padat z nebe a nebeské mocnosti budou otřeseny.
30 A tehdy se na nebi ukáže znamení Syna člověka; a tehdy se všechny rody země budou bít v prsa; a bude vidět Syna člověka, jak přichází na nebeských oblacích s mocí a velkou slávou.
31 A pošle své anděly se zvučnou polnicí, aby shromáždili jeho vyvolené od čtyř větrů, od jednoho konce nebes k druhému.
32 Od fíkovníku se naučte tomuto podobenství. Jakmile se jeho větvoví stává ohebným a raší mu listí, chápete, že léto je nablízku.
33 Tak i vy, až to vše uvidíte, pochopte, že On je nablízku, před branami.
34 Vpravdě vám říkám, nepomine toto pokolení, dokud to vše nenastane.
35 Nebe i země pominou, ale má slova nepominou.
36 O tom dni a o oné hodině pak neví nikdo, ani andělé v nebesích, ani Syn, nikdo, jedině Otec sám.
37 Jako za Noemových dnů, tak to bude s příchodem Syna člověka.
38 V oněch dnech před potopou jedli a pili, ženili se a vdávaly se až do dne, kdy Noe vešel do archy,
39 a lidé nic netušili, dokud nepřišla potopa, která je všechny zachvátila. Tak to bude též při příchodu Syna člověka.
40 Tehdy budou dva na poli: jeden je vzat, druhý zanechán;
41 dvě budou mlít: jedna je vzata, druhá zanechána.
42 Bděte tedy, protože nevíte, kterého dne váš Pán přijde.
43 Rozumějte dobře: kdyby byl pán domu věděl, v kterou noční hodinu má přijít zloděj, byl by bděl a nedovolil, aby se mu prokopal do domu.
44 A tak buďte i vy připraveni, neboť právě v hodinu, kdy se toho nenadějete, přijde Syn člověka.
45 Kdo je tedy onen věrný a obezřelý služebník, jehož pán ustanovil nad čeledí svého domu, aby jim dával pokrmy v určený čas?
46 Blahoslavený ten služebník, o němž pán při svém příchodu shledá, že se takto stará!
47 Vpravdě vám říkám, ustanoví ho nad veškerým svým majetkem.
48 Ale řekne-li si v duchu takový špatný služebník: ‘Můj pán se omeškává,’
49 a začne bít své druhy ve službě, jíst a pít ve společnosti opilců,
50 přijde pán toho služebníka v den, kdy to on neočekává, a v hodinu, kterou on nezná;
51 odetne ho a určí mu podíl mezi pokrytci: tam bude pláč a skřípění zubů.