Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Elihu pokračoval ve své řeči a řekl:
2 A vy, moudří, slyšte má slova, vy, učení, popřejte mi sluchu.
3 Protože ucho oceňuje řeči, jako patro vychutnává pokrmy.
4 Společně zkoumejme, co je správné, podívejme se spolu, co je dobré.
5 Job řekl: „Jsem spravedlivý a Bůh mě zbavuje mého práva.
6 Můj soudce je vůči mně krutý; má rána je nevyléčitelná, aniž jsem se dopustil zločinu.“
7 Kde se najde takový člověk jako Job, který by pil posměch jako vodu,
8 chodil touž cestou se zločinci, kráčel stejným krokem jako zlovolníci?
9 Neřekl snad: „Člověku nijak neprospívá, má-li zálibu ve společenství s Bohem“?
10 A tak mě poslouchejte jako rozumní mužové. Ať se vzdálí od Boha zlo, od Šadaje nespravedlnost!
11 Vždyť on odplácí člověku podle jeho skutků, s každým nakládá podle jeho chování.
12 Bůh vpravdě nikdy nejedná špatně, Šadaj právo neporušuje.
13 Kdo tedy do jeho péče svěřil zemi, kdo na něho naložil celý vesmír?
14 Kdyby k sobě nazpět přivedl svého ducha, kdyby svůj dech soustředil v sobě,
15 veškeré tělo by rázem zahynulo a člověk by se obrátil v prach.
16 Dokážeš-li to pochopit, poslouchej, dopřej sluchu zvuku mých slov.
17 Což by uměl vládnout nepřítel práva? Odvážil by ses odsoudit všemocného Spravedlivého?
18 Jeho, který řekne králi: „Ničemo!“ urozeným nadá zlovolníků,
19 nebere ohled na knížata a významného člověka od slabého nerozliší. Vždyť všichni jsou dílem jeho rukou.
20 Umírají náhle v hluboké noci, mocní hynou a mizí a on bez námahy odstraňuje krutovládce.
21 Neboť jeho oči dohlížejí na cesty člověka a on pozoruje všechny jeho kroky.
22 Nejsou takové temnoty a hustý stín, kde by se mohli ukrýt zločinci.
23 On člověku neposílá předvolání, aby se dostavil před Boha k soudu.
24 Láme mocné bez vyšetřování a jiné staví na jejich místo.
25 To protože zná jejich díla! Za noci je sráží, pak se po nich šlape.
26 Jako zločince je políčkuje, na veřejnosti je spoutává,
27 protože se od něho odvrátili, nepochopili nic z jeho cest,
28 až způsobili, že k němu stoupal křik slabého, že uslyšel volání pokorných.
29 Zůstává-li však bez hnutí a nikdo jím neotřese, zahaluje-li si tvář a nedává se spatřit, je to proto, že se nad národy i jednotlivci slitovává,
30 vyprošťuje bezbožného ze sítí zármutku,
31 když on Bohu říká: „Byl jsem sveden, už nebudu páchat zlo,
32 jestliže jsem zhřešil, pouč mne, jestliže jsem se dopustil nespravedlnosti, už to víckrát neudělám.“
33 Měl by snad podle tebe trestat, poněvadž ty odmítáš jeho rozhodnutí? Jelikož je volba na tobě a ne na mně, poděl se s námi o to, co víš!
34 Ale rozumní mužové mi řeknou stejně jako každý rozumný člověk, jenž mě poslouchá:
35 „Job rozumně nemluví, jeho řečem schází soudnost.
36 Rač ho tedy do hloubky prozkoumat za ty jeho odpovědi hodné zlovolníků.
37 Vždyť ke svému hříchu přidává vzpouru, skoncovává mezi námi s právem a kupí svá slova proti Bohu.“