Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Po těch událostech se stalo, že Josefovi řekli: „Hle, tvůj otec je nemocen!“ a on s sebou vzal oba své syny, Manasesa a Efraima.
2 Když Jakubovi ohlásili: „Hle, přišel k tobě tvůj syn Josef,“ vzchopil se Izrael a posadil se na loži.
3 Potom Jakub Josefovi řekl: „V Luzu v kanaánské zemi, se mi zjevil El Šadaj, požehnal mi
4 a řekl mi: ‘Učiním tě plodným a rozmnožím tě, učiním z tebe shromáždění národů a dám ti tuto zemi do věčného vlastnictví a po tobě i tvým potomkům.’
5 Nyní oba tví synové, kteří se ti narodili v egyptské zemi ještě předtím, než jsem k tobě přišel do Egypta, budou mými, Efraim a Manases budou moji stejně jako Ruben a Simeon.
6 Děti, jež jsi zplodil po nich, budou tvé, ponesou kvůli dědictví jména svých bratrů.
7 Když jsem se vracel z Padanu, zemřela cestou v kanaánské zemi k mému neštěstí tvá matka Ráchel, chyběl už jen kousek cesty do Efraty, a já jsem ji tam pochoval na cestě do Efraty - to je Betléma.“
8 Izrael spatřil oba Josefovy syny a zeptal se: „Kdo to je?“
9 „To jsou synové, které mi zde dal Bůh,“ odpověděl Josef otci a ten pokračoval: „Přiveď mi je, abych jim požehnal.“
10 Izraelovy oči totiž byly stářím zakalené, už neviděl a Josef je přivedl až k němu, on je políbil a objal.
11 A Izrael Josefovi řekl: „Nemyslel jsem si, že ještě někdy spatřím tvou tvář, a hle, Bůh mi dopřál dokonce i pohled na tvé potomky!“
12 Tu mu je Josef sundal z klína a sklonil se až k zemi.
13 Josef je oba vzal, Efraima pravou rukou, tak aby stál po Izraelově levici, Manasesa levou rukou, tak aby stál po Izraelově pravici, a přistrčil je k němu.
14 Ale Izrael natáhl pravou ruku a položil ji na hlavu mladšímu Efraimovi a levou ruku položil na hlavu Manasesovi, dal ruce křížem - Manases totiž byl starší.
15 Takto požehnal Josefovi: „Ať Bůh, před nímž chodili mí otcové Abrahám a Izák, ať Bůh, který byl mým pastýřem po celou dobu mého života až do dneška,
16 ať anděl, můj vykupitel ode všeho zlého, požehná těmto dětem, ať v nich přežije mé jméno a jméno mých předků Abraháma a Izáka, ať rostou a ať se množí na zemi!“
17 Josef ovšem viděl, že otec klade pravou ruku na Efraimovu hlavu, a nezamlouvalo se mu to. Chopil se otcovy ruky, aby ji přenesl z Efraimovy hlavy na hlavu Manasesovu,
18 a Josef otci řekl: „Tak ne, otče, starší je tento, polož pravici na hlavu jemu.“
19 Ale otec odmítl a řekl: „Vím, synu, vím: i z něho se stane lid, i on bude veliký. Přesto však jeho mladší bratr bude větší než on, z jeho potomstva vzejde mnoho národů.“
20 Toho dne jim požehnal slovy: „Buďte v Izraeli ve vážnosti a nechť se říká: Kéž tě Bůh učiní podobným Efraimovi a Manasesovi!“ Tak dal Efraimovi přednost před Manasesem.
21 Potom Izrael Josefovi řekl: „Hle, brzy již zemřu, avšak Bůh bude s vámi a zavede vás nazpět do země vašich otců.
22 A tobě já dávám o Sichem víc než tvým bratrům, dobyl jsem jej svým mečem a lukem na Amoritech.“